Який туризм розвивати в історичних містах Галичини

 

Скільки вже було спроб реформувати управління туризму. Як результат таких спроб маємо тепер міністерство культури і туризму з відповідними структурами на місцях. В результаті – ні розвитку культури, ні розвитку туризму.



В одному з документів ЮНЕСКО зазначено: «Як відомо, туризм для розвитку може бути і смертельним ворогом, і добрим другом». Саме у спрощеному баченні туризму як способу заробляння грошей, наповнення бюджету, розвитку інфраструктури послуг, тобто чисто економічному баченні, криються загрози для культурних і природних ресурсів, тих ресурсів, які є ресурсом туризму. Окрім того, мотивація отримання прибутку деформує культурно-історичний контекст міста, спрощує змісти, гламуризує цінності, що й бачимо у Львові. А це далеко не відповідає ні сучасним стандартам туризму, ні інтересам громади міста. У чому ж полягає ворожість туризму?



Загрози туризму для історичного міста можуть себе виявляти у:



 - невідповідному, руйнівному використанні культурно-історичного простору, який і є головним ресурсом туризму;
 - негативному впливі на соціокультурне середовище, обмежуючи форми і території соціокультурної діяльності та їх якість;
 - формуванні нових стереотипів про країни походження туристів,  розважальний туризм  діє акультурно, комерціалізуючи стиль життя;
 - стимулюванні соціальних патологій (наркоманія, проституція, чорний ринок тощо), що впливає на почуття безпеки населення і туристів;
 - посиленні впливів інфляції і корупції.

  

 

Щоб запобігти негативним впливам туризму на розвиток міста чи регіону і використати його можливості, потрібне відповідне регулювання місцевими органами влади. Для оцінки можливостей туризму у сталому розвитку міста треба комплексно досліджувати його економічні, соціальні, культурні й екологічні впливи. Оскільки туризм впливає на всі сектори суспільної діяльності, то він може бути інтегральною складовою стратегій розвитку різних галузей і через них впливати на розвиток туризму.



У деяких розвинутих країнах туризм не виділяють в окремий сектор. Регулювання туризму здійснюють через навчання персоналу, щоб впроваджувати в туристичну індустрію відповідні екологічні, соціальні, культурні стандарти, просувати на ринку багатопрофільні туристичні продукти, формувати відповідальне ставлення до культурних продуктів.



Який туризм розвивати в історичних містах? Останнім часом сформувалося поняття «міський туризм», який скерований на отримання вражень від відвідин міста і включає у себе культурний туризм, освітній туризм, туризм розваг. При цьому розрізняють два підходи: технологічний (масовий) туризм, пасивний, кількісний і мотиваційно звужений, тобто за певний час відвідати якнайбільше пам’ятних місць; концептуальний (або тематичний) туризм, який базується на антропологічному розумінні культури, розширює мотивацію і дає змогу розкрити комплексно місцеві культурні особливості.


У Львові, на мою думку, треба активно розвивати саме культурний туризм, який охоплює різні форми туризму з інтегральними культурними пропозиціями. Адже туристів до Львова приваблює його створена не нами архітектурна субстанція, не просто приваблює, а й зачаровує. А нам треба наповнювати її новими контекстами, змістами, подіями, тобто продуктами культурного туризму, які розкриють значення Львова, відродять особливу атмосферу цього міста, його дух. Розкриють не тільки для гостей, а й для мешканців Львова.



Туризм з культурною мотивацією є наслідком перетворення капіталу. При цьому туризм як категорія економічна визначається культурною пропозицією і культурним попитом. Продукт культурного туризму виникає внаслідок конвертації економічного капіталу в об’єктивізований соціальний символічний культурний капітал, поєднуючи інтереси культури і економіки.


Культурний туризм – це престижний туризм. В Європі як благородний туризм він має давні традиції для переживання досвіду інших культур: так званий Ґран тур в Англії з 16 ст., чи Італійські подорожі (Й. В. Ґьоте). Це був ідеал подорожі з метою доповнення особистим досвідом освіти, розширення знань, переживання романтичних пригод. Думаю, свого часу Львів теж був метою таких мандрівок. А тепер саме таку мотивацію розвитку туризму слід розвивати у Львові.



Культурний туризм стимулює використання культурного ресурсу і активізує соціальну функцію культури, скеровану не тільки на туристів, а й на мешканців міста, через взаємовпливи культур (так званий аспект 4-х культур: культура місця походження туриста, культура відпусткового періоду, культура послуг, культура міста) зменшуються загрози масового туризму.



Культурний туризм стимулює осмислення культурного ресурсу міста, а саме:



- стимулює продукування культурного продукту як туристичної пропозиції,
- підтримує автентичність і достовірність культурної спадщини,
- розвиває співпрацю пам’яткоохоронних інституцій, музеїв, туроператорів, бізнесу,
- розвиває свідомість громади через включення у формування власного образу і маркетингу міста,
- формує нові форми і методи комунікації й дидактики,
- сприяє пошуку балансу між високою і масовою культурою,
- сприяє пошуку спільних інтересів, формування спільних стратегій різних галузей.



Культурний туризм – це не заробляння грошей, а спосіб визначення спільних завдань і стратегій діяльності в нових умовах.



Культурний туризм – це можливість формування відкритих стосунків з зовнішнім оточенням, виконання соціально важливих завдань шляхом поширення знань і тлумачення значень символів і цінностей соціокультурного середовища міста для формування ставлення людини до світу.



Культурний туризм аж ніяк не слід розглядати як панацею, а лиш як можливість запобігти тим загрозам, які криються у туризмі масовому, скерованому на отримання прибутку за рахунок ресурсів міста аж до повного зужиття.

 

Культурний туризм – це засіб внутрішньої мобілізації всіх сфер діяльності й адаптації до умов ринку.Такі загрози вразливіші для міст з багатою історичною спадщиною та з невисоким рівнем розвитку економіки й культури.

 

 

Зеновій Мазурик 
ZAXID.NET

 

 


Коментарі (0)

18.09.2025
Діана Струк

Чому ми хворіємо з настанням осені та чи є ефективними народні методи профілактики хвороб, журналістці Фіртки розповіла імунологиня, доцентка ІФНМУ Галина Курилів.

531
16.09.2025

Попри російсько-українську війну, що триває з 2022 року, туризм на Івано-Франківщині не просто виживає, але й активно розвивається.    

449
14.09.2025
Вікторія Матіїв

Олексій Солоданюк загинув 23 серпня 2023 року на Запорізькому напрямку. Сім'я Солоданюк родом з Черкащини, але останні дев'ять років проживали у Києві. Після загибелі чоловіка Катерина разом з дворічною донечкою Соломією переїхали в Івано-Франківськ.  

1724
09.09.2025

Чому історичні скарби під загрозою?

1436
05.09.2025
Вікторія Косович

Як в Івано-Франківську справляються з викликами в умовах війни, які інфраструктурні проєкти реалізовують та що планують після перемоги, Фіртка поспілкувалася з заступником мера, директором департаменту інфраструктури, житлової та комунальної політики Івано-Франківської міської ради Михайлом Смушаком.

1397 1
01.09.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки розпитала шкільну практичну психологиню Віталію Саламащак про те, як війна впливає на емоційний стан учнів, які методи допомагають дітям впоратись зі стресом та тривожністю і що батькам і вчителям варто знати, щоб підтримати дітей у цей непростий час.

1270

Свого часу транзитом на Тибет вдалося відвідати Непал та його столицю Катманду. І за ці кілька днів вісім років тому склалося враження, що непальці багато в чому подібні до українців.

495

Некромантія — це про культуру. Культура, яка по суті є рекультивацією, стає просто культом смерті. Ніби логічно — чим більше мудрості, тим більше любови до смерті. Або ж сили й наснаги її прийняти. Це культ або ж ритуал.

543

Ще недавно приналежність до певної конфесії визначали також за однією ознакою, вважаючи, що православний священник має бороду, а католицький — з поголеним обличчям.

784

Цього дня, рівно 148 років тому, 22 серпня 1877 року народився мій прапрадід Самійло Головенський. Він був козацького роду, заможним, володів 30-ма гектарами поля та млином. В радянські часи його назвали «куркулем».

1845
16.09.2025

Добра тарілка — це не дієта, а насолода: страви, які радують очі, душу і живлять тіло. Навіть простий перекус може стати маленьким ритуалом, що заряджає позитивом на кілька годин уперед.  

221
10.09.2025

Час останнього прийому їжі може впливати на здоров’я не менше, ніж її склад.  

1268
06.09.2025

Сіль супроводжує людство тисячоліттями. Колись вона була «білим золотом», за яке воювали й платили цілими статками, а сьогодні часто стає об’єктом звинувачень у шкоді для здоров’я.  

751
16.09.2025

Простий образ сіяча й зерна розкриває глибоку істину: від нас залежить, чи проросте й принесе плід те, що ми чуємо й сприймаємо.

210
09.09.2025

Християнська родина — це не лише осередок любові й підтримки, а й «домашня Церква».  

1436
05.09.2025

Вірян запрошують на прощу до Погінського монастиря, що на Прикарпатті.  

1019
03.09.2025

Мер Івано-Франківська Руслан Марцінків підтримав позицію Українського католицького університету щодо враховування світоглядних критеріїв при відборі студентів на програму з проживанням у колегіумі.  

1584 1
16.09.2025

Суди викривають байдужість місцевих рад до збереження історичних пам’яток.  

396
16.09.2025

Непал є країною, де домінують ліві політичні погляди. Загалом воно й не дивно, оскільки саме в Непалі народився сам Будда Гаутама.

565
04.09.2025

В Пекіні відбувся найбільший в історії Китаю військовий парад, присвячений 80-літтю завершення Другої Світової війни.

1224
01.09.2025

FP-5 «Фламі́нго» — українська крилата ракета великої дальності. Перші фотографії ракети опубліковані 17 серпня 2025 року. Пізніше оприлюднені її технічні дані свідчать, що українська ракета вдвічі перевищує як дальність, так і вагу бойової частини знаменитих американських «Томагавків». При цьому вона приблизно вдвічі дешевша за американські ракети.  

1534
23.08.2025

Лише в серпні поточного року українськими дронами були вражені, деякі по кілька разів, сім великих нафтопереробних підприємств Росії та інша інфраструктура. Загалом враженими виявилися підприємства, які забезпечують 14% ринку пального Росії.  

1031