Forbes: Глава Electrolux у Центральній і Східній Європі: Варіант із продажем заводу в Івано-Франківську ми не розглядаємо

 

СЕО Electrolux: Вариант с продажей завода в Ивано-Франковске мы не рассматриваем

Фото: Олександр Козаченко для «Forbes Україна»

 

Адам Ціх – про реалії та перспективи компанії в Україні, специфіку інвестиційного клімату та наслідки «панічних купівельних атак» для ринку
 

Адам Ціх (Adam Cich) почав свою кар'єру в Electrolux 1996 року на посаді менеджера з продажу. А 2010-го він уже був генеральним директором «Electrolux Польща». Із квітня минулого року Ціх як генеральний директор Electrolux у Східній і Центральній Європі став відповідальним за розроблення та реалізацію стратегії продажів компанії у 25 країнах, серед яких – і Україна. 2011 року компанія запустила виробництво на заводі в Івано-Франківську.

 

В інтерв'ю Forbes Адам Ціх розповів про те, як компанія почувається в Україні, чому менеджери Electrolux мають намір зберегти свою фабрику в Івано-Франківську і як Україні досягти результатів Польщі.

 

– Чому і з якою метою ви вирішили купити фабрику в Івано-Франківську?

– Ринок Східної Європи був для нас цікавим із самого початку, і Україна стала сполучною ланкою між Східною Європою та ринками СНД. І, звичайно, сама Україна – це великий ринок з 45 мільйонами споживачів.

– 2010 року компанія оцінювала український ринок як один із найперспективніших у Східній Європі. Чи змінилася оцінка сьогодні?

– Треба розуміти економічну ситуацію, в якій ми нині перебуваємо. Але водночас ми знаємо, що ця ситуація і умови, в яких сьогодні опинилася Україна, – тимчасові.

П'ять років тому продажі розподілялися так: 80% експортували в Росію, решту 20% – в інші країни. А тепер усе навпаки: 20% – у Росію, 40% – в Україну, 40% – зовнішні ринки

Україна залишається для нас великим ринком, але на заводі в Івано-Франківську ми виробляємо техніку для ринків Центральної та Західної Європи.

В Україні ми ведемо два види діяльності: продажі, де реалізовуємо техніку, яку виробляємо на зовнішніх ринках, і завод у Івано-Франківську. Тобто продажі в нас складаються з продуктів, вироблених в Україні, і продуктів, що імпортуються. Аналогічно частину техніки з Івано-Франківська поставляємо в Україну, а частина йде на експорт.

Ми очікуємо, що в Україні цього року в нас буде невеликий «плюс», трохи вищий за нуль. Ринок просів. І в таких умовах бути незбитковим – хороший результат. Незважаючи на те, що ринок побутової техніки знижується на 40%, нам удається продавати лише на 20% менше. І українська фабрика збільшує обсяги експорту.

– Як виглядає структура експорту продукції, виробленої в Україні?

– П'ять років тому продажі розподілялися так: 80% експортували в Росію, решту 20% – в інші країни. А тепер усе навпаки: 20% – у Росію, 40% – в Україну, 40% – зовнішні ринки.

– Диверсифікація експорту пов'язана з санкціями проти Росії?

– Так, але друга причина в тому, що російський ринок пішов вниз. Водночас ми бачимо, що досягаємо успіху на українському ринку. Наша ринкова частка в Україні щороку зростає, і цього місяця вона становить 17–18%. А починали ми з 5%. Зростання пов'язане з асортиментом і нашою активною позицією на ринку.

СЕО Electrolux: Вариант с продажей завода в Ивано-Франковске мы не рассматриваем
Фото: Олександр Козаченко для «Forbes Україна»
 

– Інвестуючи в Україну, ви говорили про п'ятирічну перспективу. Минуло вже чотири роки. Якою мірою вдалося повернути інвестиції?

– Протягом цих років ми і далі інвестували, змінювався напрямок діяльності та структура експорту. Усе це залишило свій слід, але ми не відходимо від п’ятирічного плану. Загальна ситуація трохи відсунула строки повернення інвестицій – до 7 років.

– Раніше ви говорили: не важливо, як далеко постачальник. Головне – конкурентоспроможність. Але потім ви запустили виробництво комплектувальних в Україні. Чим це зумовлено і скільки дало змогу заощадити?

На піку продажі збільшилися удвічі, але як тільки гривня дещо зміцнилася, продажі обвалилися у всіх гравців на 40–50%

– Це допомогло знизити транспортні витрати. Коли ми відкрили завод, багато комплектувальних поставляли з-за кордону. Але потім ми активно почали шукати українських постачальників, і у виробництві нашої продукції поступово зростала кількість українських комплектувальних. Цю стратегію ми застосовуємо у всіх країнах, де є наше виробництво. І якщо ми знаходимо постачальника, котрий пропонує якість і помірну ціну, то долучаємо його не тільки до заводу в Україні, а й до заводів на інших ринках.

– Чи відчуваєте ви на собі зарегульованість українського бізнесу? І що, на вашу думку, потрібно змінити в роботі українських органів контролю?

– Завжди можна знайти, на що поскаржитися, але в цілому ми задоволені бізнесом в Україні. Мінус у тому, що в Україні немає так званих [вільних] економічних зон, які б сприяли розвитку виробництва. Наразі ми цілком задоволені роботою місцевої влади в Івано-Франківську.

Водночас у таких країнах, як Польща, Румунія, Угорщина, існують економічні зони, куди ти можеш зайти як інвестор, – і інвестиційне бюро, наприклад, допомагає вивчити ринок, всіляко сприяючи твоїй роботі. Ти кажеш, що тобі потрібна інфраструктура, – і тебе всім забезпечують. У Польщі тобі кажуть, куди ти можеш вкласти свої інвестиції: вони просто беруть тебе за руку і проводять крізь весь інвестиційний процес. І тут [у відсутності такого механізму] негативна відмінність Україні. Є також проблеми в інфраструктурі. Це помітно, коли потрібно доправити продукцію з однієї частини країни в іншу.

СЕО Electrolux: Вариант с продажей завода в Ивано-Франковске мы не рассматриваем
Фото: Олександр Козаченко для «Forbes Україна»
 

– У зв'язку з девальвацією гривні взимку українці масово купували техніку. Ви відчули на собі цей процес? Як це позначилося на фінансових показниках?

– Так, це був купівельний бум. Але проблема була і з цінами, які «тікали» від споживачів. Ми збільшували ціни, але у фінансовому плані це був головний біль. Одна справа – отримати гривні, а інша – поміняти їх на євро. На піку продажі збільшилися удвічі, але як тільки гривня дещо зміцнилася, продажі обвалилися у всіх гравців на 40–50%.

– Чи змінилася ваша стратегія через війну на Сході?

Інвестора потрібно взяти за руку, провести по всьому процесу і сказати: ти тільки інвестуй, а ми для тебе всі двері відчинимо. І це має йти разом із вигідною фінансовою пропозицією: податкові канікули, навчальні курси для людей чи створення необхідної інфраструктури

– Як я говорив, у нас змінилася структура виробництва: Івано-Франківськ працює на Україну і Західну Європу. Але якщо відносини з Росією налагодяться, то я очікую, що продажі в Росії почнуть зростати. Варіант із продажем заводу ми не розглядаємо. Ми адаптувалися до ситуації і далі чекаємо на позитивний розвиток подій.

– Польща – європейський лідер із виробництва побутової техніки, 80% якої йде на експорт. Україну сьогодні часто порівнюють із Польщею. Що в Україні потрібно змінити для досягнення аналогічних результатів?

– Це багатогранне питання, розв’язувати яке потрібно спочатку зі створення, як я вже говорив, певного інвестиційного органу. Треба підготувати вигідну пропозицію для інвесторів і дати гарантії, що йому буде легко зайти в країну. Інвестора потрібно взяти за руку, провести по всьому процесу і сказати: ти тільки інвестуй, а ми для тебе всі двері відчинимо. І це має йти разом із вигідною фінансовою пропозицією: податкові канікули, навчальні курси для людей чи створення необхідної інфраструктури. Саме це певним чином і стало однією з причин успіху Польщі.

Також важлива наявність вільних економічних зон. Наприклад, у Польщі там, де багато безробітних, таку зону створюють, щоб «заманити» інвестора.

– Яким ви бачите український ринок у майбутньому? Чи заплановано інвестиції в розширення виробництва?

– Сьогодні можливі всі сценарії розвитку. Але це однозначно не закриття заводу чи зниження виробництва. Про це ми навіть не думаємо. Дивитимемося, як розвивається ринок. Ми перебуваємо в досить унікальній ситуації, адже люди не перестануть готувати і прати, і в якийсь момент ринок відновиться.

 

Forbes.ua


29.05.2015 1573 0
Коментарі (0)

20.08.2025

Гендиректорка ПрАТ «Сегежа Україна» передала синові активи підприємства за 184 мільйони гривень, обійшовши санкції та завдавши державі збитків. Що стоїть за цією схемою? Фіртка з'ясовувала деталі кримінального провадження та схему, яка, за версією слідства, допомогла обійти санкції проти російських акціонерів.

1855
15.08.2025
Вікторія Матіїв

Дружина полеглого захисника Богдана Микицей розповіла журналістці Фіртки, яким був її чоловік — удома, серед близьких та на фронті.   

1672
10.08.2025
Олександр Мізін

Схеми з державною землею в Івано-Франківській та Львівській областях викривають системні зловживання: розкрадання коштів на врожаю, рейдерство, незаконна приватизація.

1329
07.08.2025
Лука Головенський

Про історію блаженної Едігни нам вперше в інтерв’ю розповів отець Володимир Війтович, настоятель головного Храму УГКЦ в Мюнхені.

2610
06.08.2025

Фіртка зібрала офіційну статистику щодо внутрішньо переміщених осіб в Івано-Франківській області. За цими цифрами — реальні життя людей, зі своїми радощами та бідами, які прагнуть гідного майбутнього попри всі виклики.

6243
30.07.2025
Олег Головенський

Фіртка поспілкувалася з Олександром Красовицьким —письменником та видавцем, генеральним директором та власником харківського видавництва «Фоліо».   

5389 26

Східне християнство — найпоширеніша релігійна традиція в Україні. Православна церква України і Українська греко-католицька церква мають подібний устав і обряди, і вони глибоко вкорінені в українську культуру.  

152

Цього дня, рівно 148 років тому, 22 серпня 1877 року народився мій прапрадід Самійло Головенський. Він був козацького роду, заможним, володів 30-ма гектарами поля та млином. В радянські часи його назвали «куркулем».

638

Вмираючи, сер Ніколас Горацій Аспер марив пророцтвами Нострадамуса, вавилонським краєзнавством і курсами лондонської біржи, співав псалми і сури арабською, пророкував Антихриста (в його арабському варіанті – Джаджала) і спілкувався з астральними привидами давніх царів.

539

Існує такий народний вислів: «в церковному календарі кожен день свято» і це частково правда, а частково ні. Використання цього виразу звучить як висміювання релігійної традиції.

649
19.08.2025

Цьогоріч на Івано-Франківщині зафіксували зниження виробництва меду та скорочення кількості бджолосімей. Водночас споживчі ціни продовжують зростати.  

1938
15.08.2025

Час останнього прийому їжі може впливати на здоров’я не менше, ніж її склад.  

798
11.08.2025

На Прикарпатті аграрії вже зібрали третину врожаю зернових та зернобобових.  

637
19.08.2025

У Гошеві відбудеться молодіжна піша проща, присвячена молитві за Україну.  

617
14.08.2025

У селі Старуня 22 серпня 2025 року відбудеться урочисте освячення храмового комплексу Блаженного священномученика Симеона Лукача.  

1538
11.08.2025

Нічні чування відбудуться з 12 на 13 серпня в Погінському монастирі, що на Івано-Франківщині.  

941
06.08.2025

У день Преображення Господнього, 6 серпня, в івано-франківських храмах традиційно відбулося освячення плодів та кошиків із дарами врожаю.  

1004
05.08.2025

Журналістка Фіртки поспілкувалася з учасниками івано-франківського гурту LaBlur, які розповіли, як зароджувався їхній колектив, чому музика — це їхній порятунок та як вони поєднують творчість із благодійністю.  

1056
23.08.2025

Лише в серпні поточного року українськими дронами були вражені, деякі по кілька разів, сім великих нафтопереробних підприємств Росії та інша інфраструктура. Загалом враженими виявилися підприємства, які забезпечують 14% ринку пального Росії. Частина підп

208
16.08.2025

Так виглядає, що Трамп принижений путіним. Трамп ризикнув, поставивши на кон хоч і не все, але багато. І програв. Перед самітом на Алясці він заявляв, що якщо не досягне за результатами особистої зустрічі припинення вогню в Україні, то буде незадоволеним. Припинення вогню він не отримав. Але після тригодинних переговорів заявив, що оцінка зустрічі — «десять з десяти».  

942
07.08.2025

Президент України Володимир Зеленський посів друге місце в рейтингу світових політиків за позитивним сприйняттям у США. Вище тільки Папа Лев ХІV.  

724
05.08.2025

Росія продовжує втрачати позиції на європейському газовому ринку, де домінувала з ще радянських часів.

807