Маргінеси міфу

 

/data/blog/121687/71cd0c2aa3f7da68d16d18de8382a884.jpg

 

Анатолій Звіжинський, журнал МІСТО

 

Культурною подією №1 цьогоріч в Івано-Франківську був, безперечно, фестиваль «PORTOFRANKO ГогольFEST». Феєричне дійство, зорганізоване київсько-франківською командою кураторів, на п’ять днів укинуло жителів і гостей провінційного містечка у вир захопливих подій та акцій. Театр, музика, кіно, поезія, екологія, різноманітні перформанси, виставки, лекції могли вдовольнити смаки найвибагливішого глядача. А кількість задіяних локацій демонструвала прихований потенціал міського простору.

 

Серед запропонованого організаторами нелегко було визначитися, що найперше варте уваги, хотілося встигнути всюди. Динамічні, емоційні фестивальні дні промайнули дуже швидко. Нині живемо спогадами та впевненістю, що подібний формат презентації сучасних мистецьких форм вельми би пасував для урізноманітнення культурного життя містян та інтенсифікації мистецьких обмінів.

 

Але зупинимося детальніше на одному з дійств фестивалю – візуальному проекті від Івано-Франківського ЦСМ «Маргінеси міфу», котрий складався з кількох різноманітних дійств, що відбувалися в різних локаціях середмістя.

 

Першою почала працювати експозиція в художньому музеї з живописом львівських авторів Влодка Костирка та Євгена Равського, харків’янина Олексія Борисова та франківця Володимира Мулика. Роботи цих авторів органічно розчинялися в просторі колишньої колегіати та зливалися з академічною, еклектичною, хронологічною, сталою музейною експозицією. Сучасний живопис мав напрочуд органічний вигляд серед старовини. Тільки уважний глядач помічав його нетутешність, приглядаючись до деталей на полотнах, розшифровуючи сюжети. Але таких було мало. У ті дні до музею приходили здебільшого на концерти, а його атмосферу сприймали як екзотичний антураж до авангардної електронної музики.

 

/data/blog/121687/eea1fe08eb302be8f433043786af9e9f.jpg

 

А от скульптуру Євгена Самборського в натуральний розмір «Пане, дайте пару копійок» впізнавали легко. Адже її прототип – добре знаний у нашому містечку жебрак, що «прописався» на «стометрівці». Цей чоловік із цікавим способом мислення, своєрідним почуттям гумору та задерикуватою поведінкою вже давно зірка. Та й на виставці це була фігура №1 – біля неї знимкувались, вкидали гроші у простягнуту руку, скандалили або щиро сміялися. Експонат нагадував гральний автомат, що пожирає-випрошує гроші. «Дивні (дурні) художники. Навіщо стільки честі жебракові? Хіба нема достойніших у місті?», «Ви знаєте, Василь – дуже розумна людина, начитана. У нього жінка хвора, він змушений гроші просити, а ви з нього знущаєтеся. Краще б на Марцінківа карикатуру зробили», – з відгуків, почутих на виставці. Популярність згаданого чоловіка зіграла дивний жарт – більшість глядачів приходили подивитися лише на нього, залишаючи поза увагою всі інші експонати й навіть ім’я автора.

 

/data/blog/121687/a9b67067dc42026b4e850dd843e5b48b.jpg

 

Найбільша несподіванка сталася тоді, коли відкрили жебракову скриньку і виявилося, що в ній лиш дріб’язок, а всі паперові купюри, які туди вкидали, десь поділися. Хтось уміло й непомітно пограбував зібране прохачем під час виставки. «Доброзичливці» підсміювалися – несподіваний перформанс. А й справді, мистецтво провокує глядача на різноманітний інтерактив.

 

А найпотужнішою роботою виставки (її обрали й на афішу проекту), як на мене, стала інсталяція від M.E.M. van Deursen. Це була фотографія артистки, що обігрує образ німецької панк-співачки Ніни Гаген, копіюючи фото на обкладинці одного з її альбомів. Знімок помістили у чорну, важку раму, а дзеркало у точно такій же поставили поруч – воно створювало нескінченні відображення. «I believe in Gods but in mermaids to. Subtitle, do you» («Я вірю в богів, але в русалок також. Субтитри, чи») – так називався твір. Але ці слова не прояснюють суті, швидше навпаки, як і віддзеркалення, – лише заворожують своєю нескінченною красою. У дзеркало заглядали майже всі, молодь фотографувалася поруч, ніби намагаючись щось запізнати і взяти з собою.

 

/data/blog/121687/14366546a573a4287c3310b4e02318c6.jpg

 

Ще одна провокативна робота від знаного художника Ігоря Перекліти «Пост здав 1933 – пост прийняв 1945» не викликала очікуваної реакції публіки. Портрет Гітлера на тлі Єрусалима в оточенні різноманітної ритуальної та зашифрованої символіки був для людей звичайнісінькою картиною. Виникало враження, що в наш час нікого нічим не здивуєш. Гості з Німеччини зробили тільки зауваження щодо орфографічних помилок у назві німецькою. А художник негайно все виправив.

 

Гьольге Вендланд змонтував фотоінсталяцію з власним трактуванням виникнення на початку ХХ століття знаменитого мистецького руху ДаДа. Цікавою була ця мистецька фальсифікація, схожа на розіграш гра з уявою глядача, щоб розглядання фото не було нудним, а скидалося на розгадування ребуса та задіювало інтелект. Фото були доповнені ще пірамідою з туалетного паперу, на котрій гордо стояв оранжевий ґном. Точно такого ж, до речі, вкрали минулого року з-під галереї з постаменту, на котрий його примурували митці.

 

/data/blog/121687/fdfd6224a35b72624036536457b621a8.jpg

 

Франківський художник Ростислав Котерлін також грається з інтелектом та довірою тих, хто проявив увагу до експозиції. Він приготував для виставки лозунг, де з одного боку на червоному тлі написано «Лупайте сю скалу, а нє – то йдіть гуськом» І. Ф., а з іншого на чорному тлі – «Та пошлі ви всє в Диканьку» М. Г., інтригуючи незвичними закликами.

 

Художниця з Ізраїлю Лігі Талмор, творячи/досліджуючи історичну міфологію свого народу, подала на виставку підмальований змонтований фотовідбиток «Герой або лиходій, месія або брехун: міф про Бар Кохби». У метафоричній формі, через зображення простору, що втягує в себе, доповнюючи його малюнками на написами, художниця поетично оповіла історію обраного героя.

 

/data/blog/121687/de0b6fb8cddb0bdbd6b63c098616f9d2.jpg

 

Люк Спонселє з Нідерландів презентував об’єкт, що в музейний спосіб демонстрував невідомий артефакт «Pikkininni». На вишуканому псевдостаровинному столику під скляною колбою на оксамитовій підставці стояла фігурка з пінопласту. Очевидно, малося на увазі те, що фейковість сучасного світу зашкалює і знаходить відповідні рефлексії в мистецтві. Зрештою, саме воно як відображення дійсності – це вже імітація, повторення, фейк, симулякр.

 

/data/blog/121687/ada7d028878e4ec80daf7107f20ccbf9.jpg

 

Ще один митець із Голландії Штеф Фрідаель намалював іронічну серію олійного живопису з «національними щурами». На картинках поруч із мертвою тваринкою лежала паперова купюра тієї країни, до котрої апелює сюжет: «Російський щур», «Китайський щур», «Американський щур», та можливий об’єкт смерті – горілка, баночка з пігулками, попкорн. Що ж, просто й дотепно.

 

Голландські фотографи Ненсі Остерман і Гертіан Корнеліссен побували в різних країнах, які були колись частиною Радянського Союзу. Щоб заглянути у зниклий світ, що, здається, й досі живе у свідомості людей, митці створили фотосерію «Готель Utopia», котра поєднує реальність і вигадку. Зображення переплітаються з образами, що ми створили самі та котрі, ймовірно, існують тільки в нашій уяві. Тут ідеться про несвідомий потяг до місць, де ви ніколи не бували, ностальгії за тим, що вже не може існувати.

 

Броніслав Тутельман у своїх фото фіксував миті, що оточують його буття в Чернівцях, – переважно, у відображеннях вітрин або через соціальні сюжети. Зупиняв хвилини, щоб колись їх згадувати було ілюстративніше.

 

Юра Боринець намагався спорудити пам’ятник історично-міфологічному персонажу часів козаччини, проект котрого наважився показати широкому загалу.

 

Мар’яна Глинська демонструвала екзистенційні фото, присвячені самотності людини, невідомо для чого закинутої в цей світ, у чужий ландшафт, а погнуті тіла одинокого персонажа слугували знаком питання.

 

Йорг Сейферт красиво й педантично розфарбовував папір, імітуючи дерев’яні поверхні та картографічні мотиви.

 

Мирослав Яремак своїм навмисне малопомітним в експозиції об’єктом на вході/виході, пропонував через лупу уважніше пригледітись і дослідити, що таке сучасне мистецтво, препарувати і вивчити, описати та покласти опис в архів, не забувши підписати номер, час та імена учасників.

 

/data/blog/121687/b7873bff2860b69788e1f95b4151f27f.jpg

 

Микола Джичка на двох тондо хаотично сколажував зображення оголених фігур і предметів. Художник продовжує експериментувати з технікою ціанотипії, шукає в живописі власної правди. Та його картини несуть швидше декоративний, аніж повчальний зміст.

 

Фото Юрка Бакая невтомно досліджували симетричність, штучність, ефектність, що прагне абсолюту. Художник критично й послідовно вивчає вплив недавнього минулого на сучасність і можливості порвати з «совком». Його інсталяція в фойє «білої хати» стала знаменитою, коли біля неї наробив галасу один із чиновників облради з вимогами забрати. Як бачимо, мистецтво працює, воно має силу і впливає на підсвідомість несподівано, та послідовно. Тому його і бояться.

 

Художники Остап Бринський та Юрій Дегтярьов створили великий банер, розташований біля ЦСМ. На ньому були зображені франтуваті пани Франко і Гоголь та фрагмент актуального для наших часів перекладу «Мертвих душ» українською. Колаж показував уявний діалог між творчими особистостями різних поколінь і різних культурних середовищ.

 

Всеволод Бажалук перед художнім музеєм у тепле надвечір’я палив багаття та «складав кістки Потоцьких», котрі за совітів брутально викинули з колегіати (тепер там музей) – родової усипальниці. Шаманське дійство заворожило багатьох присутніх. Автор таким ритуальним чином вибачався перед минулим, щоб забезпечити собі перспективне майбутнє. Така-от у шаманів роль.

 

/data/blog/121687/0ed8d0a8bc00a9d628d8c4a0e7057d82.jpg

 

Інсталяція, котра найдовше проіснувала в громадському просторі, – «Пісня дерев» Дениса Овчара. Вона мала найбільше глядачів, прочитувалася майже всіма і стала об’єктом, котрий поступово знищили самі ж глядачі. На дійство з нагоди її відкриття прийшла така неймовірна кількість народу, що довелося імпровізувати і вносити правки «по живому». Знали про це тільки обрані, а всі інші, мов діти, майже годину чекали на диво. Спраглій до дармових дійств публіці хотілося ще і ще.

 

/data/blog/121687/5f668dec73de7d0f3a5066ad277a7d87.jpg

 

У ЦСМ тривала ще й виставка живопису Володимира Єршихіна з Києва, котра відкрилася напередодні. А після офіційного відкриття в «Маргінесах» біля ЦСМ відбувся феєричний світловий геппенінг «Дромос» від Vj Cube, де знову ж таки не всім охочим вдалося комфортно розміститися через величезну кількість глядачів. Гра світла, геометрично-абстрактні проекції, музика, специфічність середовища дозволили створити неповторну атмосферу, де люди почувалися, мовби в печері, на стінах, стелі, підлозі котрої утворювалися, танцювали, переливалися незвичні візерунки, сформовані світлом проекторів та інженерним задумом віджеїв.

 

***

Навіть масштабного, але короткочасного фестивалю виявилося замало, аби хоч щось змінити в рустикальній свідомості місцевих чиновників. Знову посипалися родослави, свята хліба, винограду та мармуляди. Гастрономічно-фольклорна свідомість, виявляється, не тільки непробивна, а ще й виклично-агресивна. Прямолінійна логіка класичного дискурсу «хліба і видовищ» розрахована на низові інстинкти обивателя, вона не враховує того, що далеко не всі такі примітивні та вбогі.

 

Приємних спогадів та обнадійливих сподівань. «ПортоФранко» наступного року планують продовжувати. Формати змінні. Очікування різні. Але далі буде...

 

Анатолій Звіжинський, журнал МІСТО


Коментарі (2)

Олександр ПиндусПастух 2016.12.08, 22:08
Зручно читати спогади літа, коли за вікном гуде вітер та слизько. Цікаво відтворювати живу картину містифікацій міста. Споживантсво рустикалій зіжре спалах думки симптоматично. Не принципово що саме: таборик побіля руської трійці чи вітрини в межах Шевченка_1. Втрати збагачують якось так. ПортоФранкоГогольФест мав ще одну колосальну подію австрійську машину часу. "Omnia in Omnibus"/650 років за 65 хвилин. Думаю, саме зараз доречно під фуги вітру за вікном вслухатись в силу партитур паралелей http://www.essl.at/works/OIO.html *(* Огляд Звіжинського, як завжди фахово, за що окремий плюс
Олександр ПиндусПастух 2016.12.08, 22:37
Зручно читати спогади літа, коли за вікном гуде вітер та слизько. Цікаво відтворювати живу картину містифікацій міста. Споживантсво рустикалій зіжре спалах думки симптоматично. Не принципово що саме: таборик побіля руської трійці чи вітрини в межах Шевченка_1. Втрати збагачують якось так. ПортоФранкоГогольФест мав ще одну колосальну подію австрійську машину часу. "Omnia in Omnibus"/650 років за 65 хвилин. Думаю, саме зараз доречно під фуги вітру за вікном вслухатись в силу партитур паралелей http://www.essl.at/works/OIO.html *(* Огляд Звіжинського, як завжди фахово, за що окремий плюс
20.08.2025

Гендиректорка ПрАТ «Сегежа Україна» передала синові активи підприємства за 184 мільйони гривень, обійшовши санкції та завдавши державі збитків. Що стоїть за цією схемою? Фіртка з'ясовувала деталі кримінального провадження та схему, яка, за версією слідства, допомогла обійти санкції проти російських акціонерів.

1822
15.08.2025
Вікторія Матіїв

Дружина полеглого захисника Богдана Микицей розповіла журналістці Фіртки, яким був її чоловік — удома, серед близьких та на фронті.   

1654
10.08.2025
Олександр Мізін

Схеми з державною землею в Івано-Франківській та Львівській областях викривають системні зловживання: розкрадання коштів на врожаю, рейдерство, незаконна приватизація.

1314
07.08.2025
Лука Головенський

Про історію блаженної Едігни нам вперше в інтерв’ю розповів отець Володимир Війтович, настоятель головного Храму УГКЦ в Мюнхені.

2589
06.08.2025

Фіртка зібрала офіційну статистику щодо внутрішньо переміщених осіб в Івано-Франківській області. За цими цифрами — реальні життя людей, зі своїми радощами та бідами, які прагнуть гідного майбутнього попри всі виклики.

6221
30.07.2025
Олег Головенський

Фіртка поспілкувалася з Олександром Красовицьким —письменником та видавцем, генеральним директором та власником харківського видавництва «Фоліо».   

5329 26

Східне християнство — найпоширеніша релігійна традиція в Україні. Православна церква України і Українська греко-католицька церква мають подібний устав і обряди, і вони глибоко вкорінені в українську культуру.  

127

Цього дня, рівно 148 років тому, 22 серпня 1877 року народився мій прапрадід Самійло Головенський. Він був козацького роду, заможним, володів 30-ма гектарами поля та млином. В радянські часи його назвали «куркулем».

609

Вмираючи, сер Ніколас Горацій Аспер марив пророцтвами Нострадамуса, вавилонським краєзнавством і курсами лондонської біржи, співав псалми і сури арабською, пророкував Антихриста (в його арабському варіанті – Джаджала) і спілкувався з астральними привидами давніх царів.

532

Існує такий народний вислів: «в церковному календарі кожен день свято» і це частково правда, а частково ні. Використання цього виразу звучить як висміювання релігійної традиції.

635
19.08.2025

Цьогоріч на Івано-Франківщині зафіксували зниження виробництва меду та скорочення кількості бджолосімей. Водночас споживчі ціни продовжують зростати.  

1894
15.08.2025

Час останнього прийому їжі може впливати на здоров’я не менше, ніж її склад.  

784
11.08.2025

На Прикарпатті аграрії вже зібрали третину врожаю зернових та зернобобових.  

623
19.08.2025

У Гошеві відбудеться молодіжна піша проща, присвячена молитві за Україну.  

600
14.08.2025

У селі Старуня 22 серпня 2025 року відбудеться урочисте освячення храмового комплексу Блаженного священномученика Симеона Лукача.  

1514
11.08.2025

Нічні чування відбудуться з 12 на 13 серпня в Погінському монастирі, що на Івано-Франківщині.  

928
06.08.2025

У день Преображення Господнього, 6 серпня, в івано-франківських храмах традиційно відбулося освячення плодів та кошиків із дарами врожаю.  

993
05.08.2025

Журналістка Фіртки поспілкувалася з учасниками івано-франківського гурту LaBlur, які розповіли, як зароджувався їхній колектив, чому музика — це їхній порятунок та як вони поєднують творчість із благодійністю.  

1041
23.08.2025

Лише в серпні поточного року українськими дронами були вражені, деякі по кілька разів, сім великих нафтопереробних підприємств Росії та інша інфраструктура. Загалом враженими виявилися підприємства, які забезпечують 14% ринку пального Росії. Частина підп

143
16.08.2025

Так виглядає, що Трамп принижений путіним. Трамп ризикнув, поставивши на кон хоч і не все, але багато. І програв. Перед самітом на Алясці він заявляв, що якщо не досягне за результатами особистої зустрічі припинення вогню в Україні, то буде незадоволеним. Припинення вогню він не отримав. Але після тригодинних переговорів заявив, що оцінка зустрічі — «десять з десяти».  

924
07.08.2025

Президент України Володимир Зеленський посів друге місце в рейтингу світових політиків за позитивним сприйняттям у США. Вище тільки Папа Лев ХІV.  

708
05.08.2025

Росія продовжує втрачати позиції на європейському газовому ринку, де домінувала з ще радянських часів.

789