Особливості шанування мощей святих у XXI ст.: православ’я та католицизм

Світ змінився до невпізнаваності  зі стрімким розвитком технологій ми наче живемо у майбутньому. І водночас існують традиції, яким сотні років.

Одна з таких  релігійних традицій — це шанування мощей святих у християнстві.

Наче про мощі святих знаємо багато, але водночас дуже мало. В епоху соцмереж ми змінюємось і переосмислюємо своє бачення на різні  традиційні речі.

Католицька та православна Церкви зі своїми традиціями та обрядовістю часто потрапляють під критику, а зараз і висміювання.

Шанування мощей присутні в обох конфесіях. Час від часу можна зустріти критичну думку, наче християни поклоняються решткам або залишкам трупів людей і таким формулюванням намагаються викликати огиду, особливо в покоління, яке виросло на сучасних фільмах жахів.

Критика шанування мощей неодноразово з’являлася протягом церковної історії.

Особливо в часи реформації XVI ст. в Європі і як наслідок протестантські церкви відмовились від шанування мощей вважаючи це ідолопоклонством.

Католицизм та Православ’я зберегли цю  традицію.

Отож, за християнським вченням, мощі – це останки  людей, які були зараховані церквою до лику святих, які сповнені благодаті та підкріплені дією чудотворення.

Згадки про шанування мощей знаходимо ще у Старому Завіті:

«Як ховали одного чоловіка, то погребальники побачили ті орди, та й кинули того чоловіка до Єлисеєвого гробу. А коли впав і доторкнувся той чоловік до Єлисеєвих костей, то воскрес, і встав на ноги свої.» (2 Цар.13:21)

У Новому Завіті знаходимо згадку про те, що речі ап. Павла зцілювали хворих:

«Так що навіть хустки й пояси з його тіла приносили хворим, і хвороби їх кидали, і духи лукаві виходили з них» (Дія 19:12).

Мощі також називають Reliquare – «залишки», тобто реліквії у ширшому розумінні можуть бути не тільки залишки тіла святих, але й предмети, які належали їм.

Вчення про обов’язкове шанування мощей затвердили на сьомому вселенському  соборі у 787 р.

Отож, шанування мощей затверджено для християн ще задовго на розділення на східну і західну конфесії.

Вважається, що за життя людина, яка досягла святості – особливої Божої благодаті так і після смерті їхні тіла залишаються багатим вмістилищем небесної благодаті, що рясно виливається на вірян.

Святитель Василій Великий говорить:

«Хто торкається кісток мученика, той приймає деяке повідомлення освячення благодаттю, що перебуває в тілі мученика».

Святитель Іван Золотоустий про мощі антіохійського мученика Вавили пише:

«Минуло багато років після його поховання у гробі його залишилися тільки кістки і прах, які з великою честю перенесені були в гробниці до передмістя Дафни»; «Бог, розділив з нами святих: Сам взяв душі, а нам дарував тіла, щоб їхні святі кості ми мали для постійного спонукання до побожності».

Святий Лукіан так розповідає про знайдені ним мощі святого архідиякона Стефана

«Залишилися від кісток його вельми малі частинки, а все тіло його перетворилося в прах ... З псалмами і піснями понесли ці мощі (останки) блаженного Стефана у святу церкву Сион ...».

Важливо розуміти, що православна і католицька церкви наголошують на тому, що відбувається не поклоніння мощам, а шанування  мощей, як вмістилища певної благодаті Бога.

Існує поширена думка, наче ознакою святості є нетлінність мощей, тобто, коли тіло після смерті не розкладається і наче муміфікується, але це не так, шанування мощей в православ’ї та католицизмі мають свої певні особливості.

Православ’я

В Грецькій православній традиції  мощами  заведено вважати тільки кістки святого.

Існує  традиція  серед монахів Афону:  після поховання монаха через певний період його  могилу знову розкопують і оглядають залишки, якщо  тіло повністю зітліло і залишились тільки кістки, їх акуратно складають в спеціальне місце – кістницю.

І це зрозуміло, адже півострів не може дозволити собі захоронення таке як звикле нам, адже за багаторічну історію він перетворився б на суцільний цвинтар.

Тіло, яке не зітліло трактують як нерозкаяність гріхів закопують назад і посилюють молитву за померлого ченця.

В Київській митрополії довгий час дотримувались грецької традиції шанування мощей, але згодом почали знаходити нетлінні залишки.

І після тривалих дискусій особливо вшановували нетлінні мощі, вважаючи, що нетлінність є проявом Божої благодаті.

Таким чином широко розповсюдилась традиція вшанування нетлінних мощей, коли ціле тіло збереглось, як, наприклад загальновідомі мощі києво-печерських святих.  

Згадки про віднайдення нетлінних тіл на території  північно-східної Русі згадується у ІI Софіївському літописі поч.XVI ст.

В православній церкві нетлінність не є ознакою святості, хоча багато хто так вважає. Ознакою святості мощей є наявність чуда, яке здійснене з їх допомогою, наприклад зцілення від хвороби.

Традиція шанування нетлінних  мощей, як цілого збереженого тіла також присутня у католицизмі.

В католицизмі поширена традиція шанування  мощей, як цілого нетлінного тіла або їх частин, що називають реліквія.

Конгрегація у справах  канонізації святих,  відповідає за  процедуру канонізації святих та перевіряє справжність мощей.

У 20017 р.  видана інструкція щодо реліквій, згідно з якою реліквії діляться на певні групи.

До першої групи належать виняткові значні реліквії («інсигні»), якими слід вважати «тіла блаженних або святих, або значні їх частини, а також весь об’єм урни з їхнім прахом, що зберігся після кремації».

Другу групу складають більш повсякденні незначні реліквії («non insigni») — це дрібні частинки плоті чи кісток блаженних і святих, а також предмети, якими вони користувалися.  

Віра про захист мощей  була настільки сильною, що у середні віки практикувалася фрагментація мощей з подальшим їх носінням в нагрудних мощехранильницях або навіть у руків'ї холодної зброї (мечів, шабель тощо).

Звичайно, було і критичне  ставлення до шанування мощей. Ще в IV ст., отці церкви Антоній Великий та Афанасій Великий  вважали, що це є проявом язичництва.

Але у VIII ст. у 17-18 ст. тривала полеміка між католицькими та лютеранськими богословами стосовно нетлінності мощей, намагаючись пояснити її науковими методами.

У 20 ст. антирелігійна політика радянської влади розпочала розкриття  мощей, коли  показово привселюдно відкривали труни з мощами, щоб підсилити свою антирелігійну  політику.

Радянська влада мала на меті підірвати авторитет Церкви та дискредитувати святість реліквій. Акцентуючи на тому, що це звичайні кістки, а тому  найбільший обман Церкви.

Шанування мощей святих залишається актуальним і зараз в епоху соцмереж та технологій, адже  для багатьох людей, серед яких і науковці це складова їхньої релігійної віри.

Хоча також іноді можна натрапити на критику шанування мощей і ніби методи змінилися, але гасла радянської доби залишилися.

Покоління, яке зросло на сучасній попкультурі із притаманним їй цинізмом, голлівудськими фільмами про ходячих мерців по-новому критикують або висміюють цю християнську традицію.


02.06.2025 Роман Тадра 1227
20.08.2025

Гендиректорка ПрАТ «Сегежа Україна» передала синові активи підприємства за 184 мільйони гривень, обійшовши санкції та завдавши державі збитків. Що стоїть за цією схемою? Фіртка з'ясовувала деталі кримінального провадження та схему, яка, за версією слідства, допомогла обійти санкції проти російських акціонерів.

1741
15.08.2025
Вікторія Матіїв

Дружина полеглого захисника Богдана Микицей розповіла журналістці Фіртки, яким був її чоловік — удома, серед близьких та на фронті.   

1622
10.08.2025
Олександр Мізін

Схеми з державною землею в Івано-Франківській та Львівській областях викривають системні зловживання: розкрадання коштів на врожаю, рейдерство, незаконна приватизація.

1292
07.08.2025
Лука Головенський

Про історію блаженної Едігни нам вперше в інтерв’ю розповів отець Володимир Війтович, настоятель головного Храму УГКЦ в Мюнхені.

2555
06.08.2025

Фіртка зібрала офіційну статистику щодо внутрішньо переміщених осіб в Івано-Франківській області. За цими цифрами — реальні життя людей, зі своїми радощами та бідами, які прагнуть гідного майбутнього попри всі виклики.

6187
30.07.2025
Олег Головенський

Фіртка поспілкувалася з Олександром Красовицьким —письменником та видавцем, генеральним директором та власником харківського видавництва «Фоліо».   

5189 25

Цього дня, рівно 148 років тому, 22 серпня 1877 року народився мій прапрадід Самійло Головенський. Він був козацького роду, заможним, володів 30-ма гектарами поля та млином. В радянські часи його назвали «куркулем».

518

Вмираючи, сер Ніколас Горацій Аспер марив пророцтвами Нострадамуса, вавилонським краєзнавством і курсами лондонської біржи, співав псалми і сури арабською, пророкував Антихриста (в його арабському варіанті – Джаджала) і спілкувався з астральними привидами давніх царів.

515

Існує такий народний вислів: «в церковному календарі кожен день свято» і це частково правда, а частково ні. Використання цього виразу звучить як висміювання релігійної традиції.

609

Найперше в цій історії із законом, що позбавив антикорурційні органи «незалежності», тішать молоді люди, які протестують. Щирі, світлі, небайдужі, впевнені своїй правоті…

1254 1
19.08.2025

Цьогоріч на Івано-Франківщині зафіксували зниження виробництва меду та скорочення кількості бджолосімей. Водночас споживчі ціни продовжують зростати.  

1824
15.08.2025

Час останнього прийому їжі може впливати на здоров’я не менше, ніж її склад.  

758
11.08.2025

На Прикарпатті аграрії вже зібрали третину врожаю зернових та зернобобових.  

589
19.08.2025

У Гошеві відбудеться молодіжна піша проща, присвячена молитві за Україну.  

569
14.08.2025

У селі Старуня 22 серпня 2025 року відбудеться урочисте освячення храмового комплексу Блаженного священномученика Симеона Лукача.  

1482
11.08.2025

Нічні чування відбудуться з 12 на 13 серпня в Погінському монастирі, що на Івано-Франківщині.  

911
06.08.2025

У день Преображення Господнього, 6 серпня, в івано-франківських храмах традиційно відбулося освячення плодів та кошиків із дарами врожаю.  

973
05.08.2025

Журналістка Фіртки поспілкувалася з учасниками івано-франківського гурту LaBlur, які розповіли, як зароджувався їхній колектив, чому музика — це їхній порятунок та як вони поєднують творчість із благодійністю.  

1014
16.08.2025

Так виглядає, що Трамп принижений путіним. Трамп ризикнув, поставивши на кон хоч і не все, але багато. І програв. Перед самітом на Алясці він заявляв, що якщо не досягне за результатами особистої зустрічі припинення вогню в Україні, то буде незадоволеним. Припинення вогню він не отримав. Але після тригодинних переговорів заявив, що оцінка зустрічі — «десять з десяти».  

877
07.08.2025

Президент України Володимир Зеленський посів друге місце в рейтингу світових політиків за позитивним сприйняттям у США. Вище тільки Папа Лев ХІV.  

676
05.08.2025

Росія продовжує втрачати позиції на європейському газовому ринку, де домінувала з ще радянських часів.

749
02.08.2025

Президент США Дональд Трамп заявив про кількість втрат росіян у 2025 році.  

765