Багато спати, як і мало, шкодить здоров'ю

Ми всі знаємо, що недосипання шкідливе для нашого здоров'я, підвищуючи ризик серцевих захворювань та інсульту, не кажучи вже про нашу чортову дратівливість. Але нове дослідження показало, що і пересипання також може мати негативні наслідки для здоров'я і навіть спричинити ранню смерть.


Сон всього лиш на дві години більше рекомендованих шести-восьми годин на добу несе збільшення ризику інсульту або серцевої недостатності до 41 відсотка, вважають дослідники, чия стаття з'явилася у European Heart Journal.

Навіть на годину довший сон — від восьми до дев'яти годин на добу — збільшує цей ризик на п'ять відсотків, а від дев'яти до десяти годин на добу — вже на 17 відсотків.


Ризик смерті або серйозного серцево-судинного випадку (смуга 95% вірогідності) залежно від тривалості сну (за “Association of estimated sleep duration and naps with mortality and cardiovascular events: a study of 116,632 people from 21 countries”, by Chuangshi Wang et al. European Heart Journal)


У дослідженні проаналізували залежність від тривалості сну випадків серцево-судинних захворювань, інсульту і смерті у 116 тисяч осіб з 21 країни за вісім років.

Команда, очолювана Чуанші Ван, аспіранткою Університету МакMастера і Пекінського об'єднаного медичного коледжу в Китаї, виявила, що аматори денного сну теж ризикують.

"Денний сон пов'язаний з підвищеним ризиком основних серцево-судинних випадків і смертей для тих, хто спить більше шести годин вночі, але не для тих, хто спить менше", – вказала Ван.

У тих же, хто недосипає, “денний сон, виглядає, компенсує брак нічного сну і пом'якшує ризики.”

Можливе пояснення зростання ризику може полягати не у самому сні, а в тій причині, що змушує їх спати довше, — і ця причина, у свою чергу, може підвищити ризик серцево-судинних захворювань або смертності, пояснили автори дослідження.

"Загалом пересічна людина має запевнити собі від шести до восьми годин сну в день. Якщо ж ви постійно спите надто багато, скажімо, більше дев'яти годин в день, то вам варто відвідати лікаря, щоб перевірити свій загальний стан здоров'я", – сказав професор Салім Юсуф, один з дослідників.

"Однак і занадто мало сну може бути основною причиною смерті і випадків серцево-судинних захворювань, а занадто багато сну може вказувати на базове збільшення ризику, — сказав він. — Питання про тривалість сну і дрімання вдень, внесені в клінічні історії ваших пацієнтів, можуть бути корисні для лікарів, щоб виявити людей з високим ризиком серцево-судинних проблем чи ризиком смерті".

За даними Центру з контролю захворювань, у 2014 році 35,2 відсотка дорослих в Америці повідомляли про те, що вони сплять менше семи годин на добу.

У Великій Британії рекомендовані вісім годин сплять лиш 17% дорослих, більше половини дорослих сплять щоночі по шість і менше годин. Опитування 2 тисяч осіб, проведене медичним страховим агентством Aviva, виявило, що дорослий британець пересічно спить всього 6,4 години на добу.

zbruc.eu


10.12.2018 2680
Коментарі ()

11.08.2026

Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН знову опинилася в центрі уваги.  Ще у серпні 2025 року Фіртка публікувала розслідування про можливі зловживання із державними землями та діяльність посадовців установ НААН. 

144
31.07.2026
Вікторія Матіїв

Віталій Олійник на позивний «Грач» служив у 68-й окремій єгерській бригаді. Після мобілізації чоловік пройшов навчання, вирушив на Донеччину, а вже під час першого бойового виходу загинув. Понад рік сім'я жила між надією та невідомістю, поки не отримала остаточне підтвердження його загибелі.

2689
26.07.2026
Катерина Гришко

На Івано-Франківщині одночасно зростає кількість зареєстрованих безробітних і посилюється дефіцит працівників. Бізнес шукає людей для виробництва, будівництва, транспорту, медицини та сфери обслуговування, однак закрити вакансії стає дедалі складніше.

1546
19.07.2026
Тетяна Ткаченко

Викладач Карпатського національного університету імені Василя Стефаника Юрій Довган не мріяв стати героєм. Просто вважав, що не має права залишитися осторонь. Провів останні пари, попрощався зі студентами й пішов шукати шлях до війська. З п'ятої спроби його прийняли. Про службу в Силах оборони, труднощі після звільнення з армії, адаптацію та роботу зі студентами ветеран розповів журналістці Фіртки. 

2801
16.07.2026
Павло Мінка

Як під шумок відставки уряду Рада переписала статтю 301 Кримінального кодексу, прибравши заборону на "доросле кіно".

1928
11.07.2026
Ігор Бартків

Цього тижня The Economist віддав обкладинку одному з найбагатших росіян і провів із ним майже 60 годин у розмовах.

1974

Слабкі тіла завжди статистично переважали, і наша доба не є в тому винятком.

199

Іноді можна зустріти думку, начебто багатство та добробут людини — це благословення Бога, а бідність і нужда — навпаки.

642

Десь на початку місяця у 1991-му на проспекті Шевченка я випадково зустрівся з Сашком Кривенком і він, після короткого – «чим займаєшся?» - запропонував мені написати невелику статтю.

777

Картинка, коли 16-річні дівчатка хором кричать «Сирок – геть!» — то це не лише щира емоція, але і, очевидно, технологія. А ще якась колективна нам ганьба.

2010
06.08.2026

Війна та постійний стрес істотно впливають на харчову поведінку українців.  

29430
02.08.2026

Війна та стрес суттєво впливають на харчові звички.

11318 2
28.07.2026

Сіль супроводжує людство тисячоліттями. Колись вона була «білим золотом», за яке воювали й платили цілими статками, а сьогодні часто стає об’єктом звинувачень у шкоді для здоров’я.  

5319
09.08.2026

Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав восьмого серпня іменував трьох священнослужителів Коломийської єпархії митрофорними протоієреями.

958
07.08.2026

У Ватикані повідомили про те, що Святіший Отець Лев XIV поблагословив рішення Синоду Єпископів УГКЦ про обрання отця Терентія Василя Цапчука, ієромонаха Чину святого Василія Великого, Єпископом-помічником Бучацької Єпархії УГКЦ.

1262
05.08.2026

Священник наголошує: християнство завжди існувало як спільнота, а не індивідуальна релігія.

23542
02.08.2026

Цьогоріч проща на Крилоську гору була особливою, адже вірні та духовенство відзначають 20-ліття відновлення акту коронації чудотворної ікони. Як і останні кілька років, основний намір паломництва — безперервна молитва про мир та перемогу України у війні.  

1765
11.08.2026

Сербський аналітик Орхан Драгаш у своїй статті на Хвилі стверджує, що прийом Зеленського в Сербії за кілька місяців до дострокових виборів коштував прем’єр-міністру Вучичу підтримки всередині країни. Прем’єр Сербії усвідомлював це, але все ж пішов на таку зустріч. Чому?

69
29.07.2026

Зеленський змінює настрій у Вашингтоні, — стверджує видання Politico. Такі висновки видання робить за результатами перебування в США президента України, де він зустрівся з Дональдом Трампом в Білому Домі, відвідав похорони сенатора Ліндсі Грема (автора закону про «пекельні санкції» США щодо Росії) та виступив перед сенаторам обох партій — республіканцями та демократами.

1005
23.07.2026

Росія щораз більше стикається з наслідками повномасштабного вторгнення в Україну. Про це пише The New York Times в статті-аналізі книги доктора Анни Нотте «Ми переживемо їх: Глобальна кампанія Путіна з метою перемогти Захід».

1319
14.07.2026

Із дев'яти народних депутатів, обраних від Івано-Франківщини, п'ятеро підтримали документ, одна депутатка утрималася, ще четверо не підтримали його різними способами.

2292