Чому ввечері немає маршруток?

 

/data/blog/69691/7c68949c6141e7341bf18787da7eae96.jpg

 

Вечірнє очікування на громадський транспорт в Івано-Франківську для багатьох містян вже стало своєрідним ритуалом. Вагатися і думати - приїде чи не приїде, постояти ще 20 – 30 хвилин, іти пішки чи викликати таксі… А якщо приїде, то чи довезе до потрібної зупинки? Бо може з’їхати з маршруту... Як от було на минулому тижні, коли водій маршрутки №11 незаконно висадив дитину вночі на півдорозі на вулиці Набережній, бо йому треба додому. Водія того врешті звільнили, але «осадочок то залишився»…

 

В Департаменті комунального господарства, транспорту і зв’язку запевняють, що такі випадки поодинокі, а більшість водіїв закінчують робочий день згідно з графіком.

 

Знаєте, у франківського автотранспорту є одна велика проблема — містяни, які постійно обурюються і не хочуть або не можуть платити за проїзд у маршрутках стільки, скільки вимагають перевізники… А ще – пенсіонери, але то вже зовсім інша історія…

 

Грошима, точніше їх нестачею, франківські перевізники аргументують усе - від хамства водіїв до стабільних порушень графіків руху.

 

Тариф на перевезення в міських маршрутках підвищився до 2-х гривень 75 копійок. Спершу містяни обурювались, а згодом і до цього поставилися з розумінням.

 

Іванофранківці сподіваються, що бодай щось зміниться у сфері перевезень: може, перевізники помиють та відчистять маршрутки, водіїв переодягнуть пристойніше, а останні - ввічливіше ставитимуться до пасажирів і, як мінімум, дотримуватимуться графіків руху.

 

 

Пішки здоровіше

«У нас ніби маршрутки ходять до 23-ї години, – каже франківчанка Ірина Дригубець. – Але дочекатись ввечері автобуса на деякі напрямки – нереально. Наприклад, того ж 86-го, 31-й, 70-ки, 25А. Після 20-ї – натрапити на маршрутки – величезне щастя».

 

Тож жінка обурюється, для чого брехати, що в Івано-Франківську громадський транспорт ходить до 23-ї години, якщо це не так? Мовляв, хай на сайті міськради чи ще якомусь розмістять реальний графік – скільки маршруток ходить та в який час.

 

«Якщо ввечері на певному маршруті є тільки дві чи три машини, то хай так і скажуть. А то не розберешся, чи то водій сам вирішив закінчити свій робочий день завчасно, чи він у нього насправді закінчився. А запитаєш – то часто-густо у відповідь – хамство».

 

Незадоволена графіком маршруток і жителька міста Марія Сахнович. Мовляв, навіть дочекавшись свого автобуса, доводиться ще кілька пропустити, бо водій попереджає, що через три зупинки з’їжджає з маршруту.

 

Пані Марія іронізує: якби влада міста сама користувалась маршрутками, а не автівками, то може б краще розуміла настрої і ставлення пересічних жителів до міського транспорту.

 

«Я працюю у «Велесі» на Вовчинецькій. Закінчую в 22.00. Деколи швидше. Живу на Лепкого, тому чекаю на 60-ку, або все, що їде до вокзалу. Нерідко моє очікування завершується дзвінком в службу таксі або поїздкою 23-маршрутом через Івасюка до Драмтеатру, звідки йду пішки вночі ще хвилин 10», - розповідає жінка.

 

 

А винні хто?

«Щоб не виникало запитань, варто стежити за графіками руху транспорту», - кажуть в Департаменті комунального господарства, транспорту і зв’язку. - Вони вивішені майже на кожній зупинці. Не може водій працювати довше, аніж визначено графіком». А коротше?)

 

Натомість перевізники не бачать людей на зупинках після 22.00. Водії кажуть, що їздити їм у вечірній час не вигідно. 

 

У місті існує 46 маршрутів, які обслуговують кілька десятків приватних перевізників. У кожного маршруту свій графік, та, здебільшого, автобуси містом починають курсувати з 6.00, 6.05. Максимум до 6.30 на вулицях є вже кілька десятків маршрутів.

 

Останній же рейс мав би бути приблизно 22.00 - 23.00. Але в такий час маршруток на дорогах обласного центру Прикарпаття практично не знайти. Найпроблемніші маршрути: від зупинки «Сільпо» - будь-куди, від зупинки «Велес» - до залізничного вокзалу, з вулиці Тролейбусної та від обласної лікарні – в центр, від онкодиспансеру до центру.

 

Водії дочасно з’їжджають із маршрутів, а перевізники заплющують на це очі. Мовляв, не рентабельні ті вечірні рейси, а нічні – узагалі утопія.

 

«Як не дивно але головна причина це нестача коштів і ресурсів, - розповідає «Фіртці» один із перевізників. - Так, можна казати, що вам перевізникам тільки одні гроші в голові. Але хамство водіїв, протистояння з пенсіонерами, недотриманню графіків та взагалі якість перевезень є прямими наслідками нерентабельності, або мінімальної рентабельності всіх маршрутів міста. Здається є певний дохід коштів, але на даний час він покриває тільки найосновніші витрати перевізника. Тому звичайно водій старається виїжджати в години пік та в інший час, коли є прийнятний пасажиропотік, щоб забезпечити покриття витрат на автобус, інші години при даному тарифі є прямим збитком для підприємця і тоді в кінці дня не вистачить не тільки на запчастини, але і на пальне. Як не прикро констатувати, але маємо те що маємо. І перевізники і водії є такі самі люди як і пасажири, вони вклали власні кошти і брали кредити, щоб забезпечити якісні перевезення міста і їх покращувати, але дана економічна ситуація змушує нас шукати компроміс і чи ми будемо працювати на ринку чи інші ситуацію це не змінить».

 

До слова – ще до 1 вересня 2014 року перевізники мали встановити у всіх маршрутках відеореєстратори, gps-навігатори, компостери і забезпечити пасажирів квитками. Натомість, місто мало встановити на кінцевих зупинках туалети, на решті - таблички з розкладом руху. Зрештою, у перших в наявності тільки квитки, у других – таблички з розкладом руху.

 

 

Нічні маршрути наразі не варіант

Про нічні маршрути наразі в Івано-Франківську поки можна лише мріяти. У міськвиконкомі це питання опрацьовували, але зіткнулися з багатьма труднощами.

 

Перевізники не погоджуються їх створювати через фінансові проблеми: незадовільний для них тариф на перевезення, зростання цін на автозапчастини, паливо тощо. Також їх хвилює організація безпеки водіїв…

 

Проте, як каже франківець та держслужбовець Ростислав Микитюк, щоб уникнути проблем з хуліганами треба просто дотримуватися правил перевезення. «Найперше не впускати людей в нетверезому стані в автобус. Крім того, за порядком може стежити громадська дружина, оскільки міліціонерам буде накладно їздити в кожній маршрутці», – вважає начальник управління молоді та спорту Івано-Франківської облдержадміністрації.

 

А щодо необхідності таких маршрутів, то тут він переконаний, що громадський транспорт в нічний час таки потрібен. «Як мешканець Івано-Франківська я вважаю, що нічні маршрутки це плюс для міста. Але ціна на них має бути менша ніж на таксі, наприклад, вдвічі. Це можуть бути маршрути кожні півгодини, але в усі головні напрямки міста: Каскад, Позитрон, Пасічна, Крихівці, Коновальця і тд. Тому, що дуже часто у нас відбуваються різні концерти та культурні заходи, які закінчуються пізно, після десятої чи одинадцятої години вечора. Не всі мають змогу викликати таксі, а якщо люди знатимуть, що до дванадцятої ночі курсує громадський транспорт для них це буде дуже зручно.

 

Голова Асоціації перевізників Василь Бамбуза каже, що у всіх перевізників є договори в яких вказаний час, коли вони повинні здійснювати перевезення. Нічний час в цих договорах відсутній.

 

А що у нас в інших містах України? Львів. Там нічних маршрутів немає, але є автобус який перевозить пасажирів з центру міста до торгового центру Ашан. Їздить не до ранку, але дуже довго. Київ – сім нічних маршрутів. Дніпропетровськ – три, Вінниця – три. Тариф подвійний, але все одно – дешевше за таксі…

 

 

Замість епілогу

Перед тим, як сiсти в маршрутку, іванофранківкець має в середньому її почекати близько 10-20 хвилин. За день набігає до півгодини. Якщо франківець працює п'ять днiв на тиждень, то за мiсяць, а це в середньому 26 робочих днiв, доводиться простояти на зупинках близько 10 годин. За рiк набігає до 100 годин.

 

Якщо франківець за життя 40 рокiв їздить на роботу, то на чекання маршруток витрачає за цей час 4000 годин – 160 дiб.

 

Отже виходить, що дехто з франківців витрачає по півроку життя в очiкуваннi громадського транспорту…

 

Ростислав Ковтун


Коментарі (0)

20.08.2025

Гендиректорка ПрАТ «Сегежа Україна» передала синові активи підприємства за 184 мільйони гривень, обійшовши санкції та завдавши державі збитків. Що стоїть за цією схемою? Фіртка з'ясовувала деталі кримінального провадження та схему, яка, за версією слідства, допомогла обійти санкції проти російських акціонерів.

1855
15.08.2025
Вікторія Матіїв

Дружина полеглого захисника Богдана Микицей розповіла журналістці Фіртки, яким був її чоловік — удома, серед близьких та на фронті.   

1672
10.08.2025
Олександр Мізін

Схеми з державною землею в Івано-Франківській та Львівській областях викривають системні зловживання: розкрадання коштів на врожаю, рейдерство, незаконна приватизація.

1329
07.08.2025
Лука Головенський

Про історію блаженної Едігни нам вперше в інтерв’ю розповів отець Володимир Війтович, настоятель головного Храму УГКЦ в Мюнхені.

2610
06.08.2025

Фіртка зібрала офіційну статистику щодо внутрішньо переміщених осіб в Івано-Франківській області. За цими цифрами — реальні життя людей, зі своїми радощами та бідами, які прагнуть гідного майбутнього попри всі виклики.

6243
30.07.2025
Олег Головенський

Фіртка поспілкувалася з Олександром Красовицьким —письменником та видавцем, генеральним директором та власником харківського видавництва «Фоліо».   

5388 26

Східне християнство — найпоширеніша релігійна традиція в Україні. Православна церква України і Українська греко-католицька церква мають подібний устав і обряди, і вони глибоко вкорінені в українську культуру.  

152

Цього дня, рівно 148 років тому, 22 серпня 1877 року народився мій прапрадід Самійло Головенський. Він був козацького роду, заможним, володів 30-ма гектарами поля та млином. В радянські часи його назвали «куркулем».

638

Вмираючи, сер Ніколас Горацій Аспер марив пророцтвами Нострадамуса, вавилонським краєзнавством і курсами лондонської біржи, співав псалми і сури арабською, пророкував Антихриста (в його арабському варіанті – Джаджала) і спілкувався з астральними привидами давніх царів.

539

Існує такий народний вислів: «в церковному календарі кожен день свято» і це частково правда, а частково ні. Використання цього виразу звучить як висміювання релігійної традиції.

649
19.08.2025

Цьогоріч на Івано-Франківщині зафіксували зниження виробництва меду та скорочення кількості бджолосімей. Водночас споживчі ціни продовжують зростати.  

1938
15.08.2025

Час останнього прийому їжі може впливати на здоров’я не менше, ніж її склад.  

798
11.08.2025

На Прикарпатті аграрії вже зібрали третину врожаю зернових та зернобобових.  

637
19.08.2025

У Гошеві відбудеться молодіжна піша проща, присвячена молитві за Україну.  

617
14.08.2025

У селі Старуня 22 серпня 2025 року відбудеться урочисте освячення храмового комплексу Блаженного священномученика Симеона Лукача.  

1538
11.08.2025

Нічні чування відбудуться з 12 на 13 серпня в Погінському монастирі, що на Івано-Франківщині.  

941
06.08.2025

У день Преображення Господнього, 6 серпня, в івано-франківських храмах традиційно відбулося освячення плодів та кошиків із дарами врожаю.  

1004
05.08.2025

Журналістка Фіртки поспілкувалася з учасниками івано-франківського гурту LaBlur, які розповіли, як зароджувався їхній колектив, чому музика — це їхній порятунок та як вони поєднують творчість із благодійністю.  

1056
23.08.2025

Лише в серпні поточного року українськими дронами були вражені, деякі по кілька разів, сім великих нафтопереробних підприємств Росії та інша інфраструктура. Загалом враженими виявилися підприємства, які забезпечують 14% ринку пального Росії. Частина підп

208
16.08.2025

Так виглядає, що Трамп принижений путіним. Трамп ризикнув, поставивши на кон хоч і не все, але багато. І програв. Перед самітом на Алясці він заявляв, що якщо не досягне за результатами особистої зустрічі припинення вогню в Україні, то буде незадоволеним. Припинення вогню він не отримав. Але після тригодинних переговорів заявив, що оцінка зустрічі — «десять з десяти».  

942
07.08.2025

Президент України Володимир Зеленський посів друге місце в рейтингу світових політиків за позитивним сприйняттям у США. Вище тільки Папа Лев ХІV.  

724
05.08.2025

Росія продовжує втрачати позиції на європейському газовому ринку, де домінувала з ще радянських часів.

807