Чому ввечері немає маршруток?

 

/data/blog/69691/7c68949c6141e7341bf18787da7eae96.jpg

 

Вечірнє очікування на громадський транспорт в Івано-Франківську для багатьох містян вже стало своєрідним ритуалом. Вагатися і думати - приїде чи не приїде, постояти ще 20 – 30 хвилин, іти пішки чи викликати таксі… А якщо приїде, то чи довезе до потрібної зупинки? Бо може з’їхати з маршруту... Як от було на минулому тижні, коли водій маршрутки №11 незаконно висадив дитину вночі на півдорозі на вулиці Набережній, бо йому треба додому. Водія того врешті звільнили, але «осадочок то залишився»…

 

В Департаменті комунального господарства, транспорту і зв’язку запевняють, що такі випадки поодинокі, а більшість водіїв закінчують робочий день згідно з графіком.

 

Знаєте, у франківського автотранспорту є одна велика проблема — містяни, які постійно обурюються і не хочуть або не можуть платити за проїзд у маршрутках стільки, скільки вимагають перевізники… А ще – пенсіонери, але то вже зовсім інша історія…

 

Грошима, точніше їх нестачею, франківські перевізники аргументують усе - від хамства водіїв до стабільних порушень графіків руху.

 

Тариф на перевезення в міських маршрутках підвищився до 2-х гривень 75 копійок. Спершу містяни обурювались, а згодом і до цього поставилися з розумінням.

 

Іванофранківці сподіваються, що бодай щось зміниться у сфері перевезень: може, перевізники помиють та відчистять маршрутки, водіїв переодягнуть пристойніше, а останні - ввічливіше ставитимуться до пасажирів і, як мінімум, дотримуватимуться графіків руху.

 

 

Пішки здоровіше

«У нас ніби маршрутки ходять до 23-ї години, – каже франківчанка Ірина Дригубець. – Але дочекатись ввечері автобуса на деякі напрямки – нереально. Наприклад, того ж 86-го, 31-й, 70-ки, 25А. Після 20-ї – натрапити на маршрутки – величезне щастя».

 

Тож жінка обурюється, для чого брехати, що в Івано-Франківську громадський транспорт ходить до 23-ї години, якщо це не так? Мовляв, хай на сайті міськради чи ще якомусь розмістять реальний графік – скільки маршруток ходить та в який час.

 

«Якщо ввечері на певному маршруті є тільки дві чи три машини, то хай так і скажуть. А то не розберешся, чи то водій сам вирішив закінчити свій робочий день завчасно, чи він у нього насправді закінчився. А запитаєш – то часто-густо у відповідь – хамство».

 

Незадоволена графіком маршруток і жителька міста Марія Сахнович. Мовляв, навіть дочекавшись свого автобуса, доводиться ще кілька пропустити, бо водій попереджає, що через три зупинки з’їжджає з маршруту.

 

Пані Марія іронізує: якби влада міста сама користувалась маршрутками, а не автівками, то може б краще розуміла настрої і ставлення пересічних жителів до міського транспорту.

 

«Я працюю у «Велесі» на Вовчинецькій. Закінчую в 22.00. Деколи швидше. Живу на Лепкого, тому чекаю на 60-ку, або все, що їде до вокзалу. Нерідко моє очікування завершується дзвінком в службу таксі або поїздкою 23-маршрутом через Івасюка до Драмтеатру, звідки йду пішки вночі ще хвилин 10», - розповідає жінка.

 

 

А винні хто?

«Щоб не виникало запитань, варто стежити за графіками руху транспорту», - кажуть в Департаменті комунального господарства, транспорту і зв’язку. - Вони вивішені майже на кожній зупинці. Не може водій працювати довше, аніж визначено графіком». А коротше?)

 

Натомість перевізники не бачать людей на зупинках після 22.00. Водії кажуть, що їздити їм у вечірній час не вигідно. 

 

У місті існує 46 маршрутів, які обслуговують кілька десятків приватних перевізників. У кожного маршруту свій графік, та, здебільшого, автобуси містом починають курсувати з 6.00, 6.05. Максимум до 6.30 на вулицях є вже кілька десятків маршрутів.

 

Останній же рейс мав би бути приблизно 22.00 - 23.00. Але в такий час маршруток на дорогах обласного центру Прикарпаття практично не знайти. Найпроблемніші маршрути: від зупинки «Сільпо» - будь-куди, від зупинки «Велес» - до залізничного вокзалу, з вулиці Тролейбусної та від обласної лікарні – в центр, від онкодиспансеру до центру.

 

Водії дочасно з’їжджають із маршрутів, а перевізники заплющують на це очі. Мовляв, не рентабельні ті вечірні рейси, а нічні – узагалі утопія.

 

«Як не дивно але головна причина це нестача коштів і ресурсів, - розповідає «Фіртці» один із перевізників. - Так, можна казати, що вам перевізникам тільки одні гроші в голові. Але хамство водіїв, протистояння з пенсіонерами, недотриманню графіків та взагалі якість перевезень є прямими наслідками нерентабельності, або мінімальної рентабельності всіх маршрутів міста. Здається є певний дохід коштів, але на даний час він покриває тільки найосновніші витрати перевізника. Тому звичайно водій старається виїжджати в години пік та в інший час, коли є прийнятний пасажиропотік, щоб забезпечити покриття витрат на автобус, інші години при даному тарифі є прямим збитком для підприємця і тоді в кінці дня не вистачить не тільки на запчастини, але і на пальне. Як не прикро констатувати, але маємо те що маємо. І перевізники і водії є такі самі люди як і пасажири, вони вклали власні кошти і брали кредити, щоб забезпечити якісні перевезення міста і їх покращувати, але дана економічна ситуація змушує нас шукати компроміс і чи ми будемо працювати на ринку чи інші ситуацію це не змінить».

 

До слова – ще до 1 вересня 2014 року перевізники мали встановити у всіх маршрутках відеореєстратори, gps-навігатори, компостери і забезпечити пасажирів квитками. Натомість, місто мало встановити на кінцевих зупинках туалети, на решті - таблички з розкладом руху. Зрештою, у перших в наявності тільки квитки, у других – таблички з розкладом руху.

 

 

Нічні маршрути наразі не варіант

Про нічні маршрути наразі в Івано-Франківську поки можна лише мріяти. У міськвиконкомі це питання опрацьовували, але зіткнулися з багатьма труднощами.

 

Перевізники не погоджуються їх створювати через фінансові проблеми: незадовільний для них тариф на перевезення, зростання цін на автозапчастини, паливо тощо. Також їх хвилює організація безпеки водіїв…

 

Проте, як каже франківець та держслужбовець Ростислав Микитюк, щоб уникнути проблем з хуліганами треба просто дотримуватися правил перевезення. «Найперше не впускати людей в нетверезому стані в автобус. Крім того, за порядком може стежити громадська дружина, оскільки міліціонерам буде накладно їздити в кожній маршрутці», – вважає начальник управління молоді та спорту Івано-Франківської облдержадміністрації.

 

А щодо необхідності таких маршрутів, то тут він переконаний, що громадський транспорт в нічний час таки потрібен. «Як мешканець Івано-Франківська я вважаю, що нічні маршрутки це плюс для міста. Але ціна на них має бути менша ніж на таксі, наприклад, вдвічі. Це можуть бути маршрути кожні півгодини, але в усі головні напрямки міста: Каскад, Позитрон, Пасічна, Крихівці, Коновальця і тд. Тому, що дуже часто у нас відбуваються різні концерти та культурні заходи, які закінчуються пізно, після десятої чи одинадцятої години вечора. Не всі мають змогу викликати таксі, а якщо люди знатимуть, що до дванадцятої ночі курсує громадський транспорт для них це буде дуже зручно.

 

Голова Асоціації перевізників Василь Бамбуза каже, що у всіх перевізників є договори в яких вказаний час, коли вони повинні здійснювати перевезення. Нічний час в цих договорах відсутній.

 

А що у нас в інших містах України? Львів. Там нічних маршрутів немає, але є автобус який перевозить пасажирів з центру міста до торгового центру Ашан. Їздить не до ранку, але дуже довго. Київ – сім нічних маршрутів. Дніпропетровськ – три, Вінниця – три. Тариф подвійний, але все одно – дешевше за таксі…

 

 

Замість епілогу

Перед тим, як сiсти в маршрутку, іванофранківкець має в середньому її почекати близько 10-20 хвилин. За день набігає до півгодини. Якщо франківець працює п'ять днiв на тиждень, то за мiсяць, а це в середньому 26 робочих днiв, доводиться простояти на зупинках близько 10 годин. За рiк набігає до 100 годин.

 

Якщо франківець за життя 40 рокiв їздить на роботу, то на чекання маршруток витрачає за цей час 4000 годин – 160 дiб.

 

Отже виходить, що дехто з франківців витрачає по півроку життя в очiкуваннi громадського транспорту…

 

Ростислав Ковтун


Коментарі (0)

11.12.2025
Павло Мінка

Національні парки Івано-Франківщини, де зберігаються праліси та унікальні види рослин і тварин, стикаються з системними загрозами: незаконними рубками на сотні мільйонів гривень, організованими схемами та обмеженим контролем через воєнний стан.  

944
07.12.2025
Вікторія Косович

Ректор «Івано-Франківської академії Івана Золотоустого» та священник Олег Каськів понад двадцять років поєднує духовне покликання з керівництвом освітою. Як сучасна молодь поєднує навчання, технології та духовність? Чи може церква залишатися авторитетом у світі соцмереж? І як війна змінює освіту та цінності студентів — читайте в інтерв'ю Фіртці.  

4572
04.12.2025
Вікторія Матіїв

Священник з Івано-Франківська Василь Савчин в інтерв'ю журналістці Фіртки розповів про духовний сенс зимових свят — від Святого Миколая до Стрітення — і пояснив, як традиції та сімейні звичаї допомагають відчути Божу любов.  

1659
01.12.2025
Дар'я Могитич

Офіційна статистика прокуратури за 2024–2025 роки — ексклюзив від Фіртки.  

10844
29.11.2025
Олег Головенський

У передріздвяному інтерв’ю Фіртці мер Івано-Франківська Руслан Марцінків розповів про особисте життя: родинні традиції, сімейний «осередок Марцінківих» в Отинії, друзів і вміння прощати недоброзичливців, а також поділився думками про культурне життя міста — літературу та театр.

3333
28.11.2025
Діана Струк

Як комунальний транспорт Івано-Франківська адаптує маршрути, долає нестачу водіїв, реагує на скарги пасажирів, забезпечує доступність та планує розвиток до 2030 року, журналістка Фіртки поспілкувалася з директором комунального підприємства «Електроавтотрансу» Віталієм Голутяком.  

3627

Він мав особливий голос, талант композитора. Був дотепним, креативним, наполегливим, небагатослівним, потужним і результативним. А ще – дуже цілісною людиною. Такі зараз, в епоху мерехкотіння уваги в потоці самовпевненого дрібного, у все більшому дефіциті…

18340

Завдяки кіноіндустрії з її різдвяними фільмами ми добре знаємо про особливості  святкування Різдва в трансатлантичному світі (США, Канада, Великобританія) та Європі. В Україні серцем цього свята є колядки та щедрівки.  

945

«Голлівуд» завжди або передбачає, або програмує нам майбутнє.

1203

Будь-яку подію, будь-яке явище, будь-який процес можна символічно описати за допомогою одного з трьох ритуалів – наречення імені, шлюбу або панахиди

964
11.12.2025

Святкові застілля часто спокушають нас великою кількістю смачних страв, але переїдання може зіпсувати як настрій, так і самопочуття.  

6343 4
07.12.2025

Під час посту людина не вживає білкові продукти тваринного походження: м’ясо, рибу та молочні продукти. Натомість у раціоні залишаються крупи, бобові, горіхи, фрукти та овочі.    

31956 1
04.12.2025

Попри чудові якості, важливо розуміти, що грейпфрут відіграє особливу роль у взаємодії з певними ліками.

11570
13.12.2025

На переконання отця, справжню підтримку дають віра, молитва, Слово Боже, одновірці та щирі друзі. Важливо й самим бути поруч із тими, хто горює — підтримати присутністю, словом та молитвою.

8194
06.12.2025

Сьогодні, 6 грудня, в Україні за новим церковним календарем відзначають День святого Миколая.

1219
04.12.2025

Церква критично ставиться до ворожіння та будь-яких чарів. Усі вони — тяжкий гріх.

7670 1
11.12.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

38736 1
11.12.2025

Адміністрація президента США Дональда Трампа перевертає з ніг на голову звичну логіку американської зовнішньої політики — Європа шокована, але ще в очікуванні змін на кращі стосунки зі своїм стратегічним союзником.  

841
05.12.2025

Василь Вірастюк — народний депутат України IX скликання від Івано-Франківщини. За нього у 2021 році під час проміжних виборів у 87 окрузі проголосували понад 31,2% виборців.

4651
04.12.2025

Александр Стубб, президент та колишній прем’єр-міністр Фінляндії, дипломат та очільник світових структур з великим досвідом, розповів у Foreign Affairs про своє бачення майбутнього світу.

1183
01.12.2025

Вперше в історії Центральний банк Росії почав прямий розпродаж стратегічних запасів золота зі своїх резервів на внутрішньому ринку. Про це стверджує Служба зовнішньої розвідки України.

1537