Евакуація авто, нові штрафи, "листи щастя": як зміниться життя водіїв з 27 вересня

Незабаром почнуть діяти нові правила для водіїв, з'явиться фотовідеофіксація порушень ПДР та паркування. ЕП пояснює, як саме зміниться життя водіїв, чи зростуть штрафи, і в яких випадках авто буде забирати евакуатор.

27 вересня набуває чинності Закон України № 2262 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів".

Документ впроваджує фотовідеофіксацію порушень ПДР та паркування, а також інструментарій захисту прав водіїв та власників автомобілів, про який можна почитати тут.

Проте, щоб згаданий закон запрацював в повній мірі, на практиці необхідно реалізувати ще низку заходів. Півроку, саме стільки минуло часу з моменту ухвалення закону, виявилось замало для їх реалізації.

Хоча це пояснюється об'єктивними причинами. По-перше, для реалізації окремих заходів треба було внести зміни у деякі нормативні акти, які досі не ухвалені. Зараз вони вже розроблені та перебувають у стадії узгодження.

По-друге, лише після 27 вересня стає можливим витрачання бюджетних коштів на реалізацію закону.

Отже, які норми одразу починають працювати, які запрацюють пізніше і коли саме, що є міфами, і як правильно паркуватися, щоб водія не оштрафував інспектор з паркування. 

Як змінюються штрафи

Різні ЗМІ повідомляють про 20-ти кратне підвищення штрафів, що насправді є фейком. Єдина зміна стосується штрафу за порушення правил паркування. Усі інші штрафи за порушення правил дорожнього руху з 27 вересня лишаються без змін.

Штраф за неоплату паркування відтепер не буде прив'язаний до неоподатковуваного мінімуму, а рахуватиметься у 20-ти кратному розмірі вартості однієї години користування тим паркувальним майданчиком, на якому знаходиться "автомобіль-порушник".

Тож фактично штрафи у Києві насправді знизяться з 136-204 грн до 100-200 грн за одне порушення, а при фотофіксації порушень діятиме 50% знижка при оплаті у 10-денний строк.

Коли з'являться перші "листи щастя"

Матеріали фотовідеофіксації мають надходити до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху, який буде вести МВС.

Тож, виходить, що притягнення до відповідальності власника авто неможливе без створення цього реєстру. Так само ще необхідно врегулювати правові аспекти його роботи та здійснити організаційно-технічні заходи щодо фіксації правопорушень в автоматичному режимі та в режимі фотозйомки (відеозапису).

Це означає, що за найоптимістичними розрахунками, перші "листи щастя" можуть надійти на адреси порушників не раніше початку 2019 року.

До появи "листів щастя" інспектори з паркування зможуть штрафувати лише за неоплату паркування і лише водіїв-порушників шляхом перевірки посвідчення водія та винесення відповідної постанови прямо на місці правопорушення.

У яких випадках за автомобілем приїде евакуатор

Обставини, що призвели до евакуації, підлягатимуть обов’язковій фотовідеофіксації. Крім поліцейських, право евакуювати автівки отримають інспектори з паркування.

Але реалізувати це право на практиці інспектори зможуть лише після початку функціонування Реєстру адмінправопорушень МВС.

Справа у тім, що за українським  законодавством евакуація є заходом забезпечення провадження у справі, а не видом стягнення.

А для унеможливлення корупційних ризиків, що виникають при особистому контакті із правопорушником, закон дозволив місцевим інспекторам притягати до відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки лише власника авто. І тільки за умови фіксації обставин порушення у режимі фотозйомки (відеозапису).

Отже, без налагодження системи відправки "листів щастя" проведена інспекторами з паркування евакуація судом буде визнана незаконною.

Автолюбителям буде корисно ознайомитись із усіма 17 випадками, коли машину можуть забрати на спецмайданчик, а також пройти жартівливий тест ЕП на знання цих випадків.

Усі ці випадки запобігають створенню заторів, аварійних ситуацій, що загрожують життю і здоров’ю громадян, та порушенню прав осіб з особливими можливостями. Фактично, це випадки зухвалого ігнорування суспільних інтересів.

Забезпечити захист цих інтересів є не правом, а обов'язком поліцейських.

Тому прогнозоване намагання окремих "правозахисників" віднайти можливі технічні недосконалості в законі та поставити під сумнів правомірність протидії "героям парковок" не повинне мати судових перспектив.

Недопустимі також і махінації та намагання зробити бізнес на евакуаціях. Плата за транспортування і зберігання авто на спецмайданчику встановлена спільним наказом МВС, Мінфіну та Мінекономрозвитку і становить для авто вагою до 2 т — 720 грн за евакуацію, 144 грн за кожну добу у перший тиждень зберігання та 24 грн на добу починаючи з восьмої доби.

Слід пам'ятати, що коли водій з'являється на місці порушення і може усунути правопорушення (забрати авто), евакуація не проводиться.

Про способи оплати за паркування

З 27 вересня усі попередні способи оплати паркування, в тому числі через мобільне паркування, залишаються чинними.

Лише в процесі впровадження автоматизованої системи контролю оплати паркування, що відбуватиметься за рішеннями міської влади, можлива поява нових мобільних додатків, скасування паркувальних талонів та поява додаткових зручних для водіїв способів оплати.

В такому випадку довести до автомобілістів інформацію про усі подібні зміни є обов'язком місцевої влади.

Чому затримується реалізація фотовідеофіксації порушень ПДР

Найскладнішим є виконання норми про здійснення фотовідеофіксації згідно із законодавством про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.

Народні депутати не погодились на фотофіксацію порушень поліцейськими та інспекторами на звичайні планшети (смартфони), як прийнято у Європі, а наполягли на забезпеченні захисту інформації від підробок та маніпуляцій.

Що вийшло у підсумку?

При оформленні ДТП із загиблими, за скоєння якого винній особі загрожує позбавлення волі, експерт має право використовувати звичайний фотоапарат, а інспектору та поліцейському для накладення на порушника звичайного грошового штрафу  буде замало підтвердити достовірність фотографії своїм електронним підписом.

Для цього треба мати ще й спеціально атестований пристрій та захищений канал зв'язку.

Тобто, щоб розгорнути системи фотовідеофіксації у найкоротші строки необхідне рішення про початок її дослідної експлуатації з подальшим проведенням експертиз та отриманням сертифікатів та атестатів відповідності.

Наостанок про штрафні бали

Уже очевидно, що потребує реформування українська система нарахування штрафних балів, яка з'явилась в українському законодавстві ще в 2015 році, але на практиці ще не застосовувалась.

Відповідно до цієї системи, у разі фіксації порушень ПДР в автоматичному режимі кожному громадянину, який має посвідчення водія, надається можливість три рази на рік порушити ПДР безкоштовно, тобто без застосування грошового штрафу.

Проте така модель суперечить діючим у ЄС, США та інших розвинутих країнах світу аналогам, де система штрафних балів спрямована на облік грубих порушень та виявлення водіїв з небезпечним стилем керування.

Це необхідно для застосування до них більш суворих стягнень та профілактичних засобів впливу: збільшення грошового штрафу, позбавлення водійських прав на визначений строк, відвідування спеціальних курсів щодо правил поведінки на автодорогах, повторні іспити на знання ПДР, арешт та навіть тюремне ув’язнення.

Тож, підвищити безпеку на дорогах України та зменшити кількість ДТП від впровадження стаціонарних камер фотовідеофіксації можна лише за умови законодавчих змін у підходах до системи застосування штрафних балів.

Павло Фролов, співавтор закону № 2262, Економічна правда


27.09.2018 3241 1
Коментарі (1)

Роман 2018.10.08, 11:16

Черговий спосіб ,,Намолотити грошей з водіїв ", безпринципний та замішаний на ідіотизмі. Де можливо реалізувати охоронну зону зупинки таксі довжиною більше 60м., чи охоронну зону банального виїзду - по 10м. в обидва боки ?

І кінець кінцем, якщо мова йде про безпеку руху,- має бути обовязок для місцевої влади щодо організації паркомісць, виходячи з кількості зареєстрованих автомобілів. Бо дивно виходить% дружно здираємо з водія 5% вартості кожного літра пального, та ще й евакуюємо його автомобіль, бо він , бачите, пропаркувався  в межах населеного пункту.

Варто під час виборів надати оцінку усім отаким ЗАКОНОТВОРЦЯМ .

23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

555
21.04.2025
Лука Головенський

Де саме в Мюнхені були вбиті агентом КДБ Степан Бандера та Лев Ребет, де знаходилися офіси ОУН, Антибільшовицького Блоку Народів, газетні редакції та проживали Ярослав та Ярослава Стецьки, — про все це у нашому сьогоднішньому дослідженні.

1490
16.04.2025
Тетяна Ткаченко

Про свій шлях у війську, байдужість тилу, сучасні методи мобілізації, терміни служби та історії з війни, які залишили глибокий слід у пам’яті, капітан медичної служби, командир кейсевак-групи 1 батальйону 93-ї бригади Олександр Соколюк розповів  журналістці Фіртки.

3054
12.04.2025
Вікторія Матіїв

Про шлях до Христа, як розрізняти Божу волю від власних бажань, сумніви щодо віри, значення Пасхи та як зберігати духовний спокій під час війни, журналістка Фіртки поспілкувалася зі священником Василем Савчином, який служить в парафії святих Кирила і Методія, Лемківської церкви в Івано-Франківську.

2086 3
09.04.2025
Діана Струк

Про  долю малокомплектних шкіл на Івано-Франківщині, освітню реформу, інклюзивне навчання, виклики та перспективи в освіті, Фіртка поспілкувалася з директором Департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОВА Віктором Кімаковичем.

4176
07.04.2025
Олег Головенський

З аналізу декларацій народних депутатів з Івано-Франківщини сьогодні Фіртка розпочинає цикл матеріалів про декларації депутатів, політиків, службовців, силовиків та суддів Прикарпаття.  

5942

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

411

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

411

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

402

В цікаві часи живемо. Яке покоління могло ще б спостерігати «Армагедон онлайн» (або ж сингулярний перехід) — хто його знає що вийде? Щодня новини, яких колись вистачало б на десятиліття…

524
18.04.2025

Порівняно з 2024 роком, більшість товарів подорожчали.

849
16.04.2025

Від початку року ціни зросли на 3,4%. Для порівняння, по Україні в цілому інфляція у березні становила 1,5%, а з початку року — 3,5% (без урахування тимчасово окупованих територій та зон бойових дій).  

812
11.04.2025

Здоров’я кишківника є надзвичайно важливим для загального самопочуття. Правильна робота травної системи впливає не лише на обмін речовин, але й на імунітет, настрій і навіть стан шкіри.  

1094
22.04.2025

Видання The Week UK з посиланням на колишнього секретаря померлого папи Франциска включило 45-річного кардинала-українця Миколу Бичка з Австралії в перелік кандидатів на посаду нового Папи Римського.

541
19.04.2025

Які продукти обов’язково мають бути у великодньому кошику, а що освячувати не варто, журналістка Фіртки розпитала у священника Василя Савчина.

2405
17.04.2025

Сьогодні, 17 квітня, християни відзначають Чистий четвер — особливий день у Страсному тижні, який символізує очищення тіла й душі напередодні Великодня.  

846
13.04.2025

Квітна неділя — останній день перед Страсним тижнем. Щороку навесні християни святкують особливий день — Вербну неділю.  

1170
23.04.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

34127 1
21.04.2025

Наступного тижня команда американського президента Дональда Трампа вирушить до Лондона для перемовин щодо перемир’я в Україні.  

394
18.04.2025

Президент Володимир Зеленський застерігає, що держава-агресор готується до завдання нових ударів по українській енергетичній інфраструктурі.  

733 2
16.04.2025

Президент США Дональд Трамп відмовився передати Україні системи Patriot, навіть попри пропозицію придбати зброю за 50 мільярдів доларів.    

923
13.04.2025

Президент США Дональд Трамп продовжив дію санкцій, які Байден запровадив проти РФ з 2021 року.

696