Коли закінчать ремонт доріг в Україні: факти, які повинен знати кожен (інфографіка)

 

 /data/blog/113226/1ebdef14a7bd6bbfa853f3fe86d0da2e.jpg

 

Коли в Україні відремонтують дороги, і скільки це коштуватиме? Ідеальний варіант - 10 років. Але по факту лише через 100.

 

Факти ICTV спільно з прес-службою Державного агентства автомобільних доріг України (далі - Укравтодор) і експертом транспортного ринку Олегом Островерх дають відповіді на найважливіші питання.

 

Що з грішми?

У державному бюджеті 2016 року на ремонт доріг закладено 19,4 млрд грн. Ця сума дозволила б привести в порядок 1750 км. Однак лише 6,5 млрд грн гарантовано потраплять в розпорядження Укравтодору, які будуть витрачені на розвиток і утримання в лише 728 км доріг. Крім цього, на виконання боргових зобов'язань за кредитами буде виділена додаткова сума - 11,945 млрд грн.

Чому так мало?

З 2015 року рішенням керівництва країни були повністю скасовані цільові надходження на розвиток і утримання українських доріг. Тобто, всі акцизи з палива та автомобілів, які повинні спрямовуватися виключно на ремонт доріг, з 2015 року йдуть безпосередньо в загальний бюджет, а вже з нього, за залишковим принципом і за рішенням Верховної Ради і Кабміну, фінансується дорожня галузь і всі види дорожніх робіт.

Джерела фінансування

Нагадаємо, що у минулому році було відремонтовано близько 300 км. Цього року Укравтодор планує відремонтувати понад 1750 км доріг загального користування. Це буде можливо, за умови отримання заявлених коштів з усіх джерел, тобто - близько 19,4 млрд грн. З державного бюджету за основною програмою "Розвиток та утримання доріг загального користування" в 2016 році буде виділено 6,5 млрд грн, з яких 3,5 будуть спрямовані на поточний середній ремонт і 2,5 на експлуатаційне утримання та т.зв. ямковий ремонт. Крім того, державою передбачено фінансування окремого інвестиційного проекту ремонту доріг у Львівській області - 232 млн грн буде використано виключно на капітальний ремонт автодоріг регіону.

Міжнародні фінансові організації на наші автодороги в цьому році планують виділити близько 4,3 млрд грн, з яких:

1,968 млрд грн - на будівництво і реконструкцію;

1,975 млрд грн - на капітальний ремонт;

440 млн грн - на експлуатаційне утримання.

З державного фонду регіонального розвитку в 2016 році планують направити на поточний середній ремонт 186 млн грн, а фонди місцевих бюджетів - близько 708 млн. грн на всі дорожні роботи. Завдяки експерименту з понадплановими митними надходженнями, Одеська, Донецька, Львівська та Чернівецька області планують залучити на капітальний і поточний середній ремонт доріг 1,8 млрд грн.

Крім згаданих джерел, в Укравтодорі є залишки кредитних коштів, залучених під державні гарантії в 2012-2013 рр., які в цьому році дорожники також планують остаточно використовувати, а це близько 5,5 млрд. грн. Зокрема, за ці гроші необхідно погасити заборгованість перед підрядниками в 1,3 млрд. грн за виконані ремонтно-будівельні роботи в минулі роки. Решту коштів Укравтодор планує направити на будівництво, капітальний і поточний середній ремонт автодоріг.

Якщо вищезгадані кошти будуть спрямовані в повному обсязі, в 2016 році вдасться відремонтувати більше 1750 кілометрів, тобто 1% від усієї протяжності автомобільних доріг загального користування. З урахуванням того, що капітального ремонту потребують близько 97% доріг, цього занадто мало.

На що вистачить?

Як зізнаються в Укравтодорі, критична межа потрібного фінансування лише тільки утримання дорожньої мережі становить близько 9 млрд грн. А значить у цьому році фінансування дорівнює 28% (2,5 млрд) від необхідного мінімуму, з яких на ліквідацію ямковості та деформації дорожнього покриття Укравтодор може направити трохи більше 1 млрд грн.

А в ідеалі?

Відповідно до діючих норм і стандартів, щорічно необхідно виконувати роботи з поточного та капітального ремонту на 5 тис. км доріг державного значення та 36 тис. км доріг місцевого значення. Це можливо за умови щорічного фінансування в розмірі 50-60 млрд грн.

Чому саме 50-60 млрд?

Ця сума підраховувалася фахівцями як Укравтодору та Міністерства інфраструктури України, так і підвідомчими науковими організаціями (державне підприємство Державний дорожній науково-дослідний інститут ім. М.П.Шульгіна) на початку 2015 при відповідному курсі долара. Враховувалися види ремонтних і будівельних робіт, яких вимагали дороги загального користування і виробничі потужності, на які можуть розраховувати дорожники при виконанні ремонтних робіт.

Як розширити бюджет?

Саме для цих цілей Укравтодор спільно з Міністерством інфраструктури розробив два законопроекти №2724 і №2725 про створення Дорожнього фонду. Створення окремого фонду передбачає, що всі цільові надходження (акцизний збір від імпортних нафтопродуктів, палива та автомобілів) повинні йти в дорожній фонд і ділитися в пропорції 60 на 40.

60% буде виділятися на дороги державного значення;

40% - на дороги місцевого значення.

Ці законопроекти були подані до Верховної Ради України в квітні 2015 року, але депутати не проголосували за них. 29 березня 2016 законопроект про створення Дорожнього фонду знову опинився на порядку денному, проте на цей раз не набрав достатньої кількості голосів. Зараз Укравтодор спільно з міністерством інфраструктури готує законопроект до третьої спроби голосування.

Скільки потрібно років, щоб відремонтувати всі?

Якщо Укравтодор і далі буде фінансуватися в обсязі 2016 року, то відремонтувати всі дороги ми зможемо тільки за 100 років.

У той же час державне агентство автомобільних доріг України сподівається, що в цьому році буде прийнятий законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування" (№ 0954). Згідно з цим законопроектом, відбудеться децентралізація доріг.  Дороги державного значення (з індексом М, Н, Р) залишаться в сфері управління Укравтодору, а всі місцеві дороги будуть передані місцевим органам влади. В такому випадку, при стабільному і ритмічному фінансуванні в розмірі від 50-100 млрд грн, за 10-15 років ми зможемо відремонтувати в належний стан виключно мережу автомобільних доріг державного значення.

 

дор

 

Скільки км доріг в Україні і хто за них відповідальний?

Автодорожня інфраструктура України має протяжність близько 430 тис. км. Залежно від підпорядкованості та джерела фінансування все дороги діляться на дві групи: заміські дороги і вулиці населених пунктів.

На балансі Державного агентства автомобільних доріг України знаходиться близько 170 тис. км загального користування - це ті дороги, які з'єднують населені пункти між собою. За дороги, що знаходяться в містах і населених пунктах, відповідають комунальні підприємства та місцеві органи влади.

Класифікація:

Заміські дороги - це дороги загального користування протяжністю 170 тис. км. Фінансуються з держбюджету, перебувають у державній власності і в управлінні Укравтодору - центрального органу виконавчої влади, що не володіє виробничими потужностями і виконує функцію замовника. У ролі державного підрядника виступає ПАТ ДАК Автомобільні дороги України, тобто облавтодори.

У свою чергу ці дороги діляться на: державного і місцевого значення.

Дороги державного значення - це основні транспортні магістралі, які включають в себе міжнародні, національні та регіональні шляхи (з індексом М, Н, Р), загальною протяжністю 52 тис. км.

Місцеві дороги - це дороги обласні і районні, тобто дороги від обласних центрів до районних і від райцентрів до сіл. Дуже часто їх плутають з комунальними дорогами.

Комунальні дороги - вулиці і дороги міст та інших населених пунктів. Протяжність таких доріг становить близько 260 тис. км. Ми часто не замислюємося, що проживаючи в тому чи іншому населеному пункті, є членами спільноти, яка і є власником доріг в населеному пункті. Фінансуються такі дороги з місцевого бюджету, тобто з бюджету кожного села, селища чи міста.

Крім цих двох груп доріг є ще відомчі (технологічні) дороги та дороги на приватних територіях. Сама назва таких доріг говорить про приналежність і джерела їх фінансування.

Загальний стан

На сьогоднішній день, понад 97% автодоріг загального користування потребують капітального ремонту. Причина такого плачевного стану дорожньої галузі - хронічне недофінансування, яке спостерігається останні 10-15 років. Мережа українських заміських доріг не відповідає сучасним вимогам по пропускній здатності і типу покриття. Тільки 2% їх протяжності - це дороги з чотирма і більше смугами руху, шириною 15-30 м (висока пропускна здатність). Доріг з двома смугами руху і шириною 6-7 м - 90%. Всього лише 37% доріг в країні побудовано з асфальтовим або бетонним покриттям, тобто за стандартами близькими до європейських. З покриттями за технологіями ХХ століття - 63%.

Види ремонтних робіт та їх вартість

Дорожні роботи діляться на утримання і ремонти або реконструкції (будівництво)

Утримання включає в себе і поточний дрібний ремонт. По суті, це прибирання дороги від сміття, снігу, порослі, і т. п. В тому числі златання ям та інших дефектів, що дозволяють забезпечити безпечний проїзд.

Ремонт - це поточні середні та капітальні роботи. Тобто це відновлення основних експлуатаційних властивостей - несучої здатності, рівності, зчеплення покриття з колесом автомобілів.

Реконструкція і нове будівництво - це питання розвитку доріг, збільшення протяжності мережі, збільшення пропускної здатності.

Всі види ремонтів - це певні будівельні заходи, які відрізняються "капітальністю" або "потужністю" відновлення, тобто своєю довговічністю. 

Вартість:

Утримання - 14,7 грн/км, якщо рахувати від 2,5 млрд, які передбачені точно держбюджетом, але треба як мінімум в три рази більше. 

Вартість ямкового ремонту  - 180-470 грн/кв.м, в залежності від технології і обсягу деформації:

- асфальтобетонного покриття гарячими сумішами - 280-380 грн/кв.м

- асфальтобетонного покриття холодними сумішами (виконується тільки взимку) - 470 грн/кв.м

- асфальтобетонного покриття литими асфальтобетонними сумішами - 410 грн/кв.м

- асфальтобетонного покриття пневмо-струменевим методом - 270 грн/кв.м

- асфальтобетонного покриття відходами фрезерування асфальтобетону - 220 грн/кв.м

- цементобетонних покриттів - 400 грн/кв.м

- покриттів способом просочення - 240 грн/кв.м

- щебеневих покриттів - 180 грн/кв.м 

Середні ремонти - 3-17 млн/км, це роботи покриття суцільно. Різні довговічності, різні потужності ремонту і, як наслідок, різні технології.

Капітальний ремонт покриття та основи - 10-46 млн/км.

Реконструкція - 30-72/км. Ціна залежить від видів і обсягу робіт, навантаження в перспективі 15 років, кількості мостів, труб, розв'язок, інженерної обстановки дороги для регулювання руху та забезпечення безпеки руху.

 

дор2

 

Як формується вартість ремонту?

Нормативних стандартів, за допомогою яких формується технічна документація і технологія виконання ремонтних робіт, існує більше 3000.

Вартість ремонту автополотна - це похідна від довговічності, інтенсивності і величини навантаження, технології та використовуваних матеріалів. Розраховується виходячи з витрат ресурсів на роботу з утримання, ремонту або реконструкції (будівництво). Звичайно, вартість залежить і від обсягів робіт, і від застосовуваних механізмів (технологій). Але основна складова – це вартість енергоресурсів (палива і бітуму, як основного в'яжучого в будівництві доріг - нафтопродукту). Сюди включаються також і транспортні витрати (вартість палива).

Різниця у вартості ямкового та капітального ремонтів

Наприклад, вартість поточного дрібного (ямкового) ремонту традиційним методом карт (т.зв. гаряча технологія) коливається від 290 до 450 грн за кв м в залежності від площі і глибини вибоїни або величини деформації.

Середня ж вартість 1 кв. м капітального ремонту на автомобільній дорозі 1 категорії становить близько 200-300 тис. грн.

Багаторазовий ямковий ремонт може бути порівняний за вартістю з довгостроковим ремонтом, а може бути і дешевше (при розрахунку на кв м). Залежить від рівня капітальності довгострокового ремонту.

Згідно зі звітами Укравтодору, вартість ліквіданіі 1 кв. м ямковості в 2015 році:

- Традиційним методом з використанням гарячих асфальтобетонних сумішей, які застосовуються для значних пошкоджень, становить 380-450 грн;

- Пневмо-струменевим методом, який ефективний при видаленні незначних, але масових уражень дорожнього покриття, становить 280 грн;

- За методом просочення - 150 грн.

Латання ям - аварійний ремонт. Його змушені робити, оскільки на більш капітальні ремонти в суцільну просто не вистачає коштів. На думку експерта Олега Островерхого, порівнювати такі ремонти і підходи в принципі не правильно.

Не можна однозначно назвати ямковий ремонт неефективним, адже потрібно розуміти, що або має бути достатньо коштів на більш капітальні види ремонту, або потрібно закривати дороги (її ділянки) для руху. Це питання безпеки руху.

 

Як відремонтувати всі за 20 років?

1. Залучати інвестиції, запускати економіку, збирати акцизи на паливо в максимально повному обсязі і виділяти належну кількість грошей на відновлення і розвиток мережі доріг;

2. Розробити програму відновлення та розвитку мережі доріг і неухильно її дотримуватися. Програма повинна не тільки позначати пріоритетні напрямки і маршрути ремонту або будівництва, а також фінансування, але і способи відновлення, тобто стратегію ремонтів - за аналогією зі стратегією лікування захворювання, виходячи з найбільшої ефективності і мінімальної вартості;

3. Створення конкурентних умов на ринку дорожніх робіт і послуг, прогнозоване фінансування в середньостроковій перспективі 5-7 років, прозорі правила роботи.

 

Марина Лишак


09.08.2016 1826 0
Коментарі (0)

11.12.2025
Павло Мінка

Національні парки Івано-Франківщини, де зберігаються праліси та унікальні види рослин і тварин, стикаються з системними загрозами: незаконними рубками на сотні мільйонів гривень, організованими схемами та обмеженим контролем через воєнний стан.  

836
07.12.2025
Вікторія Косович

Ректор «Івано-Франківської академії Івана Золотоустого» та священник Олег Каськів понад двадцять років поєднує духовне покликання з керівництвом освітою. Як сучасна молодь поєднує навчання, технології та духовність? Чи може церква залишатися авторитетом у світі соцмереж? І як війна змінює освіту та цінності студентів — читайте в інтерв'ю Фіртці.  

4463
04.12.2025
Вікторія Матіїв

Священник з Івано-Франківська Василь Савчин в інтерв'ю журналістці Фіртки розповів про духовний сенс зимових свят — від Святого Миколая до Стрітення — і пояснив, як традиції та сімейні звичаї допомагають відчути Божу любов.  

1587
01.12.2025
Дар'я Могитич

Офіційна статистика прокуратури за 2024–2025 роки — ексклюзив від Фіртки.  

10798
29.11.2025
Олег Головенський

У передріздвяному інтерв’ю Фіртці мер Івано-Франківська Руслан Марцінків розповів про особисте життя: родинні традиції, сімейний «осередок Марцінківих» в Отинії, друзів і вміння прощати недоброзичливців, а також поділився думками про культурне життя міста — літературу та театр.

3285
28.11.2025
Діана Струк

Як комунальний транспорт Івано-Франківська адаптує маршрути, долає нестачу водіїв, реагує на скарги пасажирів, забезпечує доступність та планує розвиток до 2030 року, журналістка Фіртки поспілкувалася з директором комунального підприємства «Електроавтотрансу» Віталієм Голутяком.  

3553

Він мав особливий голос, талант композитора. Був дотепним, креативним, наполегливим, небагатослівним, потужним і результативним. А ще – дуже цілісною людиною. Такі зараз, в епоху мерехкотіння уваги в потоці самовпевненого дрібного, у все більшому дефіциті…

14459

Завдяки кіноіндустрії з її різдвяними фільмами ми добре знаємо про особливості  святкування Різдва в трансатлантичному світі (США, Канада, Великобританія) та Європі. В Україні серцем цього свята є колядки та щедрівки.  

898

«Голлівуд» завжди або передбачає, або програмує нам майбутнє.

1150

Будь-яку подію, будь-яке явище, будь-який процес можна символічно описати за допомогою одного з трьох ритуалів – наречення імені, шлюбу або панахиди

914
11.12.2025

Святкові застілля часто спокушають нас великою кількістю смачних страв, але переїдання може зіпсувати як настрій, так і самопочуття.  

6299 4
07.12.2025

Під час посту людина не вживає білкові продукти тваринного походження: м’ясо, рибу та молочні продукти. Натомість у раціоні залишаються крупи, бобові, горіхи, фрукти та овочі.    

31911 1
04.12.2025

Попри чудові якості, важливо розуміти, що грейпфрут відіграє особливу роль у взаємодії з певними ліками.

11515
13.12.2025

На переконання отця, справжню підтримку дають віра, молитва, Слово Боже, одновірці та щирі друзі. Важливо й самим бути поруч із тими, хто горює — підтримати присутністю, словом та молитвою.

8125
06.12.2025

Сьогодні, 6 грудня, в Україні за новим церковним календарем відзначають День святого Миколая.

1164
04.12.2025

Церква критично ставиться до ворожіння та будь-яких чарів. Усі вони — тяжкий гріх.

7635 1
11.12.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

38696 1
11.12.2025

Адміністрація президента США Дональда Трампа перевертає з ніг на голову звичну логіку американської зовнішньої політики — Європа шокована, але ще в очікуванні змін на кращі стосунки зі своїм стратегічним союзником.  

772
05.12.2025

Василь Вірастюк — народний депутат України IX скликання від Івано-Франківщини. За нього у 2021 році під час проміжних виборів у 87 окрузі проголосували понад 31,2% виборців.

4606
04.12.2025

Александр Стубб, президент та колишній прем’єр-міністр Фінляндії, дипломат та очільник світових структур з великим досвідом, розповів у Foreign Affairs про своє бачення майбутнього світу.

1137
01.12.2025

Вперше в історії Центральний банк Росії почав прямий розпродаж стратегічних запасів золота зі своїх резервів на внутрішньому ринку. Про це стверджує Служба зовнішньої розвідки України.

1503