Шизо-Франківськ

 

Це колись давно шизофренія була лише хворобою. ХХ століття все змінило. Руйнування традиційної цивілізації зле відбилося на мізках пересічних людей. Там, де творчий розум знаходив «приколи» та пірнав (за допомогою кокаїну або дешевших «аквалангів») до паралельних світів, там, де містик знаходив тверду основу у медитації, проста людина втрачала світоглядні координати. А разом із ними й психічну стабільність. Шифер їхав повільно, але з більшості дахів.


Одним із тих способів, якими розум пересічного гомо сапієнс рятувався від ускладнення світу, було плекання подвійного мислення. На кшталт: вдома я люблю дітей і песиків, а на роботі виготовляю компоненти для зброї масового знищення. Й усе добре. Бо тут я справжній-щирий-родинний, а там працює щось, на мене схоже, змушене до гріха й тому також невинне. 

 


Масове роздвоєння свідомості не оминуло й України. Модерна шизоїдність накладається на старі історичні травми та їхні наслідки. Наприклад, на гібридну релігійність, де язичницький базис мирно співіснує з християнською надбудовою і ритуальне освячення ковбаси здається ледь не апостольською традицією. Шість (чи більше?) століть іноземного домінування також не додали психічної стабільності. Тому не варто дивуватись, що ми живемо у просторі тріумфуючої шизофренії.


Вона усюди: в політиці, де критерієм «справжності» стала істеричність, в економіці, де вартість критично забула про собівартість, у пришелепкуватій культурці, де мертві шаблони радянщини переплетені з алкоголічними мареннями провінційних «мистців». Суспільна шизофренія має різні формати та різновиди. Якщо в її змістовий простір занурене місто, то й воно набуває відповідних форм.


Хвороблива роздвоєність у нашому місті відчувається на кожному кроці. Воно живе з двома назвами і у двох системних вимірах - урбаністичному і сільському (рустикальному). Воно порожніє надвечір п'ятниці і наповнюється по понеділках, наче якась фабрика. Але при тому тут практично немає підприємств. У назвах його вулиць і площ дуже мало його власної історії, хоча його мешканці напружено мислять минулим та емоційно обговорюють події, древніші за лайно мамонтів. Місто не любить і не вміє працювати, проте готове хоч завтра рушити кудись на заробітки. Воно мнить себе Європою, але спокійно ходить тротуарами, не ремонтованими з часів Хрущова. 

 


Проте найяскравіше шизоїдний дух проявляється у його безнадійному спротиві реальності. Наші містяни-селяни постійно перебувають у стані боротьби. Вони борються з окупантами і зайдами, хоча несуть хабарі до владних кабінетів, де сидять вихідці з їхніх рідних сіл. Вони на мітингах воюють за кришталеву чистоту рідної мови і ніколи не сварять тих, що криють «по матушкє» через усю вулицю. Навіть малих дітей за таке не сварять. Вони на словах ненавидять «антиукраїнський зомбоящик», але кожного вечора загіпнотизовано дивляться примітивні телешоу, щоби наступного дня годинами їх обговорювати. Вони теревенять про «вила» та «революцію», але готові плазувати перед найдрібнішим начальником та виконувати усі його дурнуваті захцянки.


Все місто чинить спротив незаконним забудовам, але ці забудови все одно зростають, немов гриби після рясного дощику. Все місто дружно ненавидить корупцію, але діє переважно за корупційними схемами. Навіть у дрібницях. Навіть на рівні спілкування з медсестрами та виховательками дитячих садочків. 

 


Все місто обставлене великими і малими каплицями, проте ціни на сексуальні послуги щорічно падають, бо пропозиція неспинно зростає. При тому, кажуть, проституції в місті немає, а те, що є, то ніяка не проституція, а спосіб життя невлаштованої молоді. Котра, на загал, все одно відзначається високою мораллю та духовними спрямуваннями.


Вже й не хочу торкатись політики, бо там прикладів на десять сторінок. Чого, скажімо, вартує один лише популярний у нас означник «націонал-ліберальний». Чим не «два в одному без прокладки»?


В Шизо-Франківську живе кілька міст. Тут є давній Станиславів і менш давній Станіслав, офіційний Івано-Франківськ і пацаватий Франек і ще кілька міст з назвами і без назв. Можливо, Сталінокарпатськ також десь між ними. Чому б ні? 

 


Для ХХІ століття, як стверджують, це - нормальна ситуація. Навіть тотальне суспільне фарисейство, яке неминуче супроводжує ментальне буття такого багатошарового «шизоїдно-урбанічного тортика», вже не викликає особливої відрази. Бо ж нам вже пояснили (й кілька разів ще допояснювали, як для тупих), що ми живемо в пухнастій ситуації постмодернізму, де одне й теж може бути одночасно і чорним, і білим, і лівим, і правим. І будь-яка спроба обмежити щось або ж когось лише «чорним» або тільки «правим» є спробою некоректною та світоглядно вузькою.


Тому маємо радіти, що наше місто за духом таке сучасне. Хоча й, одночасно, архаїчне. Що воно має принципи лише на рівні балачок, а насправді безмежно толерантне й панельне, готове до будь-якого майбутнього, загорнутого у пристойний папірчик. А може, воно готове й до майбутнього без упаковки. Якщо дадуть трошки грошей і сильно бити не будуть.


Радше за все, не будуть. Навіщо ж бити вбогого та роздвоєного? Жодного метафізичного кайфу.

 

Володимир ЄШКІЛЄВ,

Галицький кореспондент


Коментарі (22)

Анонімус 2013.11.08, 16:50
Всьо х..ня і словесна діарея, за винятком непомітного і замаскованого повідомлення, або, як би сказав Є., котрий остерігається банальності, МЕСЕДЖУ: "ціни на сексуальні послуги падають". Це читаємо, все інше до дупи. AMEN.
Мирон 2013.11.08, 17:26
Супер.
бонжорно 2013.11.09, 00:59
шо за бредотна графоманська клініка, ї..алися гуси
гість 2013.11.09, 06:53
непоганий текст
Іван Іванович 2013.11.09, 09:40
круто написав. Все правда, тому й неприємно багатьом. Нема чого на дзеркало жалітися, якщо пика страшна
вася 2013.11.09, 10:10
Цю країну врятують тільки коврові бомбометання ...
Гість 2013.11.09, 10:46
"Шифер їхав повільно, але з більшості дахів" -- вміє Єшкілєв писати.А що не любить місто, то його справа.Заставляє задуматись -- уже добре.
17 2013.11.09, 11:27
А шо зробиш, шо зробиш.. Прийдеться і таким як Єшкіль привикати-пристосовуватись. Хоч і не хочеться. територія переживає зміни, а вони завжди не до вподоби тим, хто жив при попередньому стані речей і був частиною тієї ментальності та культури. Колись старий Станиславів здригався і морщився коли зі сходу налетіла і залила все хвиля таких от єшкілевих і докорінно змінила уклад Міста. І воно по тихому сконало.. Тепер от і Єшкілеву прийшла черга кривитись і морщитись від навали сельпухо-рагулізму що заполонює територію. І совецький Франківськ також відходить. І нема на то ради.
вася 2013.11.09, 12:36
коротше не всім дано захоплюватись місцевим бидло-рагулізмом. Так само важко зрозуміти, чому древні римляни викладали мілку рибу на сонці, чекали поки вона протухне, вичавлювали з неї сік і це було їх найулюбленішими ласощами.Може тому, що каналізації тоді не існувало, жили фактично в своєму гі...ні і не відчували запахів.
Гон 2013.11.09, 23:01
Бидло-рагулі прийшли у місто разом з совіцьким укладом життя - у 1944 році. Повиповзали з хуторів і поселилися в порожніх хатах. Місто вже за совітів було забиченим по самі башти. а зараз відбувається логічне завершення процесу. якщо за совітів система ще стримувала рагулізм, то тепер він став всеохопним - від низу до верху усе просякнуто селом. Міста не стало. Амінь.
лихо 2013.11.09, 23:06
А гавнонімусам лише одне в голові - дівки подешевшали. от бісові діти небиті
селюк 2013.11.10, 11:41
Село і місто... Знаєте, панове, в жодного газди в селі не твориться такий срач як у ваших під*їздах, сходових клітках та в голові. На селі люди дбають, щоб був порядок на подвір*ю, щоб не була обдерта хата, щоб був пофарбований паркан і чисто у будинку. В селю люди встидаються осуду і живуть якісніше і комфортніше, ніж у місті. Ви ж чекаєте на жек, єрц чи ще що там у вас, щоб підтерли вам задницю, бо нема коли самому зробити порядок, треба тролити. В селі і влітку і взимку з крана тече і гаряча і холодна вода. Люди живуть у просторих чистих окремих кімнатах, а не туляться у вонючих коробках. Гараж в біля хати. В селі чисто і свіжо. З села люди їдуть до міста в чистому взутті, а везуть Додому болото. Успіху вам, міська голото.
селюку 2013.11.10, 14:19
В тім то і річ, що культура і ментальність селюха така, що він буде тримати все файно-чисто в СВОЇЙ хаті, і в той же час с.ати поза її межами. В них немає культури шанування СПІЛЬНОГО, бо спільного в селян ніколи в історії нічого не було. Ще риси селян перелічити? Куміство (аякже кум має кумови помочи бульбу зібрати). І у що це кумівство виливається, коли один з кумів до влади дорветься? Садить всіх сватів в посади і разом крадуть так аж гей Ще додати? Не розуміння всього, що поза межами матеріального (нащо архітектурні стилі, як хата файна як вона штирикутна і з доброї цегли) ото і понищили архітектуру середмістя до невпізнаня...
іван 2013.11.10, 15:32
А що, вам під"їзд приїжджають люди з села засирати? Сміття з квартири під будинки з села возять? В дитячих садочках, біля шкіл бухають і ригають селюки? Дбайте про особисте і в сукупності це переросте у загальне. Але легше нарікати на всіх окрім себе. Та й цікаво мені чи хтось один із селоненависників є сам з корінних міщан? Звичайно що ні. Правдивим тут є одне. Жителі довоєнного Станіслава в основному або були знищені німцями та росіянами, або врятувалися втечею за кордон. В пусті квартири вселилися радянські військові, працівники спецслужб та інші прислані сюди люди. До речі Єшкілєв саме так тут опинився (про це йдеться у одній із статей на пана Бондарєва). Я зовсім не вважаю що всі ці люди принесли зло сюди. Але вони перші і змінили характер і обличчя Станіслава. Далі, коли будувалися заводи і потребували робочої сили, з*являються мікрорайони Пасічна, Позитрон, Бам..., які заселяються вихідцями із села. Тому 99% тих, хто там живе - селяни, які зараз і чмирять село. Я міський житель у другому поколінні і переконаний, що не людина із села винна у тому, що Франківськ перетворився на гидоту, а самі міщани, які не можуть дати ради ні собі ні спільній справі.
Роман 2013.11.10, 16:34
Скажу відверто - ціную єврейський гумор. І сатиру. Тонко. Без хамства. Радянська сатира і гумор - завдячує авторством саме єврейству. Це була форма боротьби з існуючою владою. Це вже було. Це - історія. Читаючи філософські есе цього письменника (до речі, неодноразово) одного не розумію - як він витримує в такому провінційному українському містечку ?! Однак живе, працює, творить. Має гідну платню. І, апріорі, забезпечену гідною пенсією старість. Замість критики краще би попрацювати в уцілілих архівах нашого міста. Показати історію Станіславова, Станіслава. Життя громади, інтелігенції(української, єврейської, польської, вірменської, німецької, румунської). Зичу успіху Єшкілєву у творчій роботі. Із задоволенням прочитаю його опуси.
111 2013.11.11, 09:28
Дешево...
любов 2013.11.11, 10:23
Львович, це ви всі коментарі до своєї статті писали? Все в одному стилі,в одному дусі. Модератор постарався.
л 2013.11.11, 10:26
Слово дешево теж ваше.
л 2013.11.11, 11:22
Львович, візьміть мене до себе на роботу. Буду вам їсти варити, прати, прибирати, прасувати, не заважатиму.Досвід є. Порядність гарантую
abc 2013.11.11, 11:57
Пі.дєц як нудно... Єшкілєв знайшов для себе самого: "Буду тут, локально, першим серед убогих (хоча у Франківську живе купа НЕубогих!), слова складати вмію - це вже чогось варте, декілька рекомендацій (правда ніким і нічим не підтверджених) зібрав, про мультикультуралізм в Галичині і мене - нібито свого галицького єврея (чому власне не "жида"???) - чутки вже поширено... Супер, я потрохи-потрохи, слово до слова, гривня до гривні, буду Першим На ...Місті, колись про мене навіть згадають - в літописах Старого Станіславова. "Що він робив? Ой, та дуже був інтеліґентний. Кажуть." Х.йня, шо всьо шо пише - в принципі лише бла-бла.
Патріотічній Паца 2013.11.11, 15:37
Кожен абзац влучний. Все по ділу.
Сергій Чирва 2013.11.11, 15:57
Оце так аввтор зачепив... Розрухав аморфне коло дочітувачів... Зірвав хвилю коментарів... отримав лайку... Така доля Журналіста з валикої букви!
28.04.2025
Катерина Гришко

Шахрайка отримала три роки позбавлення волі за те, що виманювала гроші в родичів зниклих воїнів ЗСУ, обіцяючи інформацію про їх місцеперебування. Фіртка вивчила матеріали слідства та судовий розгляд і ділиться з читачами ексклюзивними деталями.

223
23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

802
21.04.2025
Лука Головенський

Де саме в Мюнхені були вбиті агентом КДБ Степан Бандера та Лев Ребет, де знаходилися офіси ОУН, Антибільшовицького Блоку Народів, газетні редакції та проживали Ярослав та Ярослава Стецьки, — про все це у нашому сьогоднішньому дослідженні.

1804
16.04.2025
Тетяна Ткаченко

Про свій шлях у війську, байдужість тилу, сучасні методи мобілізації, терміни служби та історії з війни, які залишили глибокий слід у пам’яті, капітан медичної служби, командир кейсевак-групи 1 батальйону 93-ї бригади Олександр Соколюк розповів  журналістці Фіртки.

3349
12.04.2025
Вікторія Матіїв

Про шлях до Христа, як розрізняти Божу волю від власних бажань, сумніви щодо віри, значення Пасхи та як зберігати духовний спокій під час війни, журналістка Фіртки поспілкувалася зі священником Василем Савчином, який служить в парафії святих Кирила і Методія, Лемківської церкви в Івано-Франківську.

2276 4
09.04.2025
Діана Струк

Про  долю малокомплектних шкіл на Івано-Франківщині, освітню реформу, інклюзивне навчання, виклики та перспективи в освіті, Фіртка поспілкувалася з директором Департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОВА Віктором Кімаковичем.

4475

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

635

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

558

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

546

В цікаві часи живемо. Яке покоління могло ще б спостерігати «Армагедон онлайн» (або ж сингулярний перехід) — хто його знає що вийде? Щодня новини, яких колись вистачало б на десятиліття…

579
23.04.2025

Перекуси повинні бути корисними, поживними та здоровими. Це своєю чергою допоможе залишатися в тонусі та бути продуктивними.  

10185
18.04.2025

Порівняно з 2024 роком, більшість товарів подорожчали.

1024
27.04.2025

Провідна неділя — перша неділя після святкування Великодня.  

4827
22.04.2025

Видання The Week UK з посиланням на колишнього секретаря померлого папи Франциска включило 45-річного кардинала-українця Миколу Бичка з Австралії в перелік кандидатів на посаду нового Папи Римського.

819
19.04.2025

Які продукти обов’язково мають бути у великодньому кошику, а що освячувати не варто, журналістка Фіртки розпитала у священника Василя Савчина.

2618
17.04.2025

Сьогодні, 17 квітня, християни відзначають Чистий четвер — особливий день у Страсному тижні, який символізує очищення тіла й душі напередодні Великодня.  

1042
23.04.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

34279 1
24.04.2025

У Лондоні тривають знижені до робочого рівня переговори між Великою Британією, США, Україною, Францією та Німеччиною щодо мирного плану припинення російсько-української війни.  

472
21.04.2025

Наступного тижня команда американського президента Дональда Трампа вирушить до Лондона для перемовин щодо перемир’я в Україні.  

539
18.04.2025

Президент Володимир Зеленський застерігає, що держава-агресор готується до завдання нових ударів по українській енергетичній інфраструктурі.  

883 2
16.04.2025

Президент США Дональд Трамп відмовився передати Україні системи Patriot, навіть попри пропозицію придбати зброю за 50 мільярдів доларів.    

1097