Документ передбачає збільшення категорій учнів, які можуть здобувати освіту індивідуально, й зміни, що стосуються оцінювання. Крім цього, під час індивідуального навчання школи мають застосовувати дистанційні технології, пише газета "Експрес".
-- Якщо порівнювати нове Положення з тим, яке було затверджене наказом Міносвіти № 732 від 20 грудня 2002 року, то особливих змін нема, - розповідає Володимир Бахрушин, головний експерт групи "Освіта" Реанімаційного пакета реформ (РПР). - Хіба що розширився список категорій учнів, яких можуть зараховувати на індивідуальну форму навчання.
-- І хто саме в такий спосіб може здобувати освіту?
-- Загалом зараз така форма навчання передбачена для учнів, які не можуть відвідувати навчальний заклад за станом здоров'я, які проживають у селах і селищах, де кількість учнів у класі менша за 5 осіб.
Індивідуально можуть здобувати освіту й учні, які мають високий навчальний потенціал і хочуть швидше закінчити школу. А ще ті, хто проживає в зоні збройного конфлікту, на тимчасово окупованій території або в населених пунктах, де органи влади не здійснюють своїх повноважень; іноземці або особи без громадянства (діти-біженці).
-- Які ще зміни передбачені новим Положенням про індивідуальну форму навчання?
-- У новому Положенні про індивідуальну форму навчання зникли пункти, які стосуються оцінювання. Раніше, як і учням, які навчаються в школах на денній формі, тим, хто здобував освіту індивідуально, видавали табелі успішності з оцінками й похвальні листи. А тепер навчальні досягнення учнів, які навчаються індивідуально, оцінюватимуть відповідно до вимог індивідуальних навчальних програм. Тобто оцінювання залежить від того, яка причина переходу на індивідуальну форму навчання.
Програмою, за якою навчатимуть учня, у кожному випадку визначатиметься, у який спосіб оцінювати його. До прикладу, для тих, хто через хворобу здобуває освіту індивідуально, будуть передбачені деякі послаблення. А от для учнів, які обрали індивідуальну форму навчання, аби швидше закінчити школу, шкала
оцінювання буде іншою.
Крім цього, Положенням також передбачено, що технології дистанційного навчання в індивідуальній формі навчання застосовуються з урахуванням вимог Положення про дистанційне навчання, затвердженого наказом Міносвіти від 25 квітня 2013 року №466. Йдеться про надання освітніх послуг, застосовуючи в
навчанні сучасні інформаційно-комунікаційні технології (як-от скайп і т.п.). Коли писалося попереднє Положення, у 2002 році, то такого поняття, як дистанційне навчання, ще не було.
-- Хто має вирішувати, чи потрібна учневі індивідуальна форма навчання?
-- Підставою для організації індивідуальної форми навчання може бути звернення батьків або самого учня, якщо він повнолітній. Потрібно лише написати заяву. Або ж здобувати освіту індивідуально можна згідно з наказом керівника навчального закладу чи погодженням відповідного органу управління освіти. До слова, слід зважати на те, що індивідуальна форма навчання несе деякі ризики. Зокрема, дитина опиниться поза колективом, а це може в майбутньому призвести до проблем із адаптацією.
-- Як виглядає процес індивідуального навчання?
-- Домашні завдання дитина може отримувати на електронну пошту чи за допомогою інших комп'ютерних програм. Також учитель може приходити додому до учня. Залежно від класу й освітніх потреб, кількість навчальних годин на тиждень на кожного учня становить від 5 до 16.
Богданна МАРТИНИК, газета "Експрес"