Шопінг під гіпнозом

 

/data/blog/40020/4a6f1dbcc9e462e3418f403a247c1dec.jpg

 

Як супермаркети змушують нас робити необдумані покупки?


Часом буває, заскочивши до магазину за хлібом чи йогуртом, по дорозі до стелажів із потрібним товаром ми й не зчулися, як набрали цілу торбу непотрібних дрібниць. Згодом за необдумано витрачені кровні мучать докори сумління.
Та ось ми знову в супермаркеті, й на магазинних полицях все виглядає так звабливо, що рука сама тягнеться до принадного, хоч і зовсім непотрібного краму...
Якщо таке час від часу трапляється і з вами, то не поспішайте записуватися до клубу анонімних шопоголіків.
Насправді ви, як і сотні інших відвідувачів українських гастрономів, просто стали жертвою хитрощів спритних маркетологів. Виявляється, від входу до каси супермаркет сповнений хитрих вивертів та підступних шопінг-пасток, розставлених для того, щоб ви купили більше, аніж збиралися. Яких саме – знає «ЗК»


За принципом «правої руки»
На які лише хитрощі не йдуть винахід-ливі маркетологи вітчизняних магазинів, аби покупці вимели з полиць побільше товару. Щоб детальніше розібратися, де саме і як меткі фахівці із продажів розкинули свої тенета, уявімо, що вам вкотре потрібно поповнити тижневі запаси харчів. Отже, ви входите у двері найближчого супермаркету. Зверніть увагу: майже у всіх великих та особливо в мережевих магазинах вхід у торговий зал – справа від кас.
«Більшість магазинів «направляють» споживача проти годинникої стрілки, – ділиться секретами вдалої торгівлі доцент кафедри менеджменту та маркетингу ПНУ ім. Василя Стефаника Наталя Гречаник. – Так зазвичай і рухається споживач по периметру магазину».
Знаючи, що ви повернете, куди їм потрібно, саме там торговці розміщують найсвіжіший і найманливіший товар, аби він першим попався вам на очі. У більшості універсамів на цьому місці, при вході, розміщується відділ свіжих овочів. Спокуса вкинути до корзини запашне яблучко чи хрумку морквину тут значно вища, аніж біля каси.
«При вході у споживача, який має щось намір купити, умовно ще повна кишеня грошей, – продовжує маркетолог. – З кожними новим товаром, який він закидає у свій возик, він уявно мінусує гроші зі свого гаманця. Тобто на вході у покупця ще 100% грошей, а біля каси – уже залишок».

Правило «золотого трикутника»
Після того, як на вході рітейлери засліпили вас яскравими лимонами, яблуками і апельсинами, вони ведуть вас проти годинникової стрілки таким чином, щоб певні продукти виникали перед вами в найвідповідніший для них момент. Супермаркети знають, навіщо ви прийшли. І, будьте певні, заховають молочні, хлібобулочні та інші в першу чергу потрібні вам продукти в найдальшому кутку.
«Існує так зване правило золотого трикутника: все, що лежить в зоні входу-виходу і найбільш продаваного товару в магазині (молока, м'яса, хліба), є «золотими» місцями, – каже Наталя Гречаник. – Це ті місця, де споживач найбільше проходить, і шанси купити товар саме тут у нього теж найбільші».
Вищезгадані товари, на які завжди є попит, завбачливо розміщують подалі один від одного. Зазвичай у різних відділах. Тож покупцеві доводиться обі-йти півсупермаркету, аби придбати найнеобхідніше. А поки споживач дошкандибає до заповітних молочних полиць, на нього чигатиме не одна шопінг-пастка у вигляді акції, розпродажу чи дегустації якогось смаколика.  
Вивернути кишені покупця всіляко провокують і на касі, розмістивши в його полі зору всілякі недорогі дрібниці на зразок шоколадок, батарейок, жувальних гумок, запальничок і тому подібного.

Прийшов, побачив, купив
Товари на полицях теж розкладені не стихійно. Розташування кожної упаковки ретельно продумано і проаналізовано. Найбільше шансів бути впізнаними і проданими мають  товари, що красуються на стелажах на рівні очей. Це, безперечно, врахували стратеги-маркетологи.   
«Найдорожчі товари, як правило, ті, що знаходяться в полі вашого зору, плюс-мінус кут 30 градусів, – зазначає Наталя Гречаник. – Товари, які знаходяться вище і нижче, уже є менш дорогими. Наприклад, якщо ми візьмемо ймовірність продажу товару на рівні очей за 100%, то шанси цього продукту бути проданим на нижній полиці магазину – не більше 20%».
Існують також деякі правила стосовно того, яких «сусідів» слід підбирати до того чи іншого товару. Скажімо, один із принципів – поряд розкладають речі, пов'язані один з одним при використанні (пиво та чипси, м'ясо та спеції). Тобто, придбавши одне, ви автоматично замислюєтесь над тим, аби купити й інше.

Слухаємо і нюхаємо
Але і це не всі хитрощі, якими послуговуються маркетологи для стимулювання торгівлі та приваблення покупців. Музика, що так ненав’язливо лунає з колонок, поки ми прогулюємось поміж товарних полиць, виявляється, теж ретельно підібрана і покликана спонукати нас принести якомога більше виручки.
«Наприклад, коли у магазині ввімкнути типову німецьку музику, це збільшує продаж пива на 20%, – переконує маркетолог. – Якщо грає французька – на 20% зростають продажі сирів та вин».
Також магазин використовує музику для сповільнення або пришвидшення потоку клієнтів. Наприклад, в години «пік» використовується динамічніша музика, а в обідній час, коли споживач, навпаки, прагне швидше здійснити покупки, його «затримують» повільною, розслаблюючою музикою.
Аби переконати нас купувати запропонований товар, маркетологи не гребують і нестандартними методами впливу на нашу свідомість. Такими, як наприклад, аромамаркетинг – вплив на покупця за допомогою запахів. Закордоном, зрозумівши, що запах сильно діє на вибір людини «купити чи не купити», винайшли навіть спеці-альні парфуми для торгових мереж, спеціалізованих магазинів, кафе чи ресторанів.
По залу розташовують обладнання, що розпилює приємний аромат. Ми, покупці, ходимо серед товару, дихаємо на повні груди і не помічаємо, як підступні парфуми проникають в нашу свідомість. І ось уже якість товару нам здається кращою, колір – милує око, а ціна – як ніколи прийнятна.
Таку практику у місцевих мережах поки не застосовують (хоча хто його зна?). Але багато іванофранківців і без того щоденно стають «жертвами» аромату кави чи свіжої випічки.

Акційні «заманухи»
Ще один вид поширеної «заманухи» у торгових мережах – акції, особливо популярні у передсвятковий сезон. Покупців таким чином маркетологи «ловлять на живця».
«Торгові мережі пропонують той чи інший товар за дуже спокусливою ціною. Візьмемо, наприклад, яйця. – говорить пані Наталя. – Але, коли людина прийде за ними в супермаркет, скоріше за все, вона у тому ж магазині придбає і всі інші потрібні їй товари».  
Тобто, навіть якщо на акційних яйцях магазин не заробить жодної копійки, така кампанія  все одно буде для нього вигідною. Тому що споживач автоматично придбає у супермаркеті все, що йому потрібно, а не лише товар, що збувають зі знижкою. Яйця у цьому випадку лише приманка.

Рахуйте гроші та  мисліть критично
Як утриматися від зайвих покупок і не втрапити у капкани маркетологів, коли, здається, у супермаркеті вони чатують нас на кожному кроці? Наталя Гречаник радить: треба просто заздалегідь сплановувати покупку та вирушати на закупи лише зі складеним списком. Також варто попередньо розрахувати максимальний бюджет, який ви готові витратити. А перед тим, як піддатися миттєвій пристрасті купити чергову непотрі-бну дрібницю – двічі подумайте, чи справді вона вам потрібна. Щоб зекономити, частіше звертайте увагу на товари на нижніх полицях і, навпаки, уважно ставтеся до пропозицій акційного товару.
«Взагалі важко сказати, що це все «гачки» мерчандайзингу – це просто закони торгівлі, – резюмує наш експерт. – Людина має сама визначити, що їй потрібно. Так, виробники зацікавлені в тому, щоб продати свій товар, і звинувачувати в цьому їх не можна. Інше питання в тому, що сама людина не може визначитися, що ж насправді їй потрібно».
 

Оксана ГЛУШКЕВИЧ


Коментарі (1)

свідомий 2013.08.30, 14:10
Не будте лохами не ходіть в сепермаркети не працюйте на збагачення всіляких Фірташів і Порошенків...
28.04.2025
Катерина Гришко

Шахрайка отримала три роки позбавлення волі за те, що виманювала гроші в родичів зниклих воїнів ЗСУ, обіцяючи інформацію про їх місцеперебування. Фіртка вивчила матеріали слідства та судовий розгляд і ділиться з читачами ексклюзивними деталями.

275
23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

840
21.04.2025
Лука Головенський

Де саме в Мюнхені були вбиті агентом КДБ Степан Бандера та Лев Ребет, де знаходилися офіси ОУН, Антибільшовицького Блоку Народів, газетні редакції та проживали Ярослав та Ярослава Стецьки, — про все це у нашому сьогоднішньому дослідженні.

1849
16.04.2025
Тетяна Ткаченко

Про свій шлях у війську, байдужість тилу, сучасні методи мобілізації, терміни служби та історії з війни, які залишили глибокий слід у пам’яті, капітан медичної служби, командир кейсевак-групи 1 батальйону 93-ї бригади Олександр Соколюк розповів  журналістці Фіртки.

3376
12.04.2025
Вікторія Матіїв

Про шлях до Христа, як розрізняти Божу волю від власних бажань, сумніви щодо віри, значення Пасхи та як зберігати духовний спокій під час війни, журналістка Фіртки поспілкувалася зі священником Василем Савчином, який служить в парафії святих Кирила і Методія, Лемківської церкви в Івано-Франківську.

2302 4
09.04.2025
Діана Струк

Про  долю малокомплектних шкіл на Івано-Франківщині, освітню реформу, інклюзивне навчання, виклики та перспективи в освіті, Фіртка поспілкувалася з директором Департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОВА Віктором Кімаковичем.

4517

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

672

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

590

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

569

В цікаві часи живемо. Яке покоління могло ще б спостерігати «Армагедон онлайн» (або ж сингулярний перехід) — хто його знає що вийде? Щодня новини, яких колись вистачало б на десятиліття…

605
23.04.2025

Перекуси повинні бути корисними, поживними та здоровими. Це своєю чергою допоможе залишатися в тонусі та бути продуктивними.  

10217
18.04.2025

Порівняно з 2024 роком, більшість товарів подорожчали.

1056
27.04.2025

Провідна неділя — перша неділя після святкування Великодня.  

5072
22.04.2025

Видання The Week UK з посиланням на колишнього секретаря померлого папи Франциска включило 45-річного кардинала-українця Миколу Бичка з Австралії в перелік кандидатів на посаду нового Папи Римського.

852
19.04.2025

Які продукти обов’язково мають бути у великодньому кошику, а що освячувати не варто, журналістка Фіртки розпитала у священника Василя Савчина.

2650
17.04.2025

Сьогодні, 17 квітня, християни відзначають Чистий четвер — особливий день у Страсному тижні, який символізує очищення тіла й душі напередодні Великодня.  

1079
23.04.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

34304 1
24.04.2025

У Лондоні тривають знижені до робочого рівня переговори між Великою Британією, США, Україною, Францією та Німеччиною щодо мирного плану припинення російсько-української війни.  

505
21.04.2025

Наступного тижня команда американського президента Дональда Трампа вирушить до Лондона для перемовин щодо перемир’я в Україні.  

567
18.04.2025

Президент Володимир Зеленський застерігає, що держава-агресор готується до завдання нових ударів по українській енергетичній інфраструктурі.  

906 2
16.04.2025

Президент США Дональд Трамп відмовився передати Україні системи Patriot, навіть попри пропозицію придбати зброю за 50 мільярдів доларів.    

1133