Юрій Дерев'янко про шляхи розв'язання проблем на сході України, конституційну реформу, вибори до парламенту і свою роль у політиці

 

 

Народний депутат України, прикарпатець Юрій Дерев'янко в інтерв'ю "Фіртці" розповів про своє бачення реалізації АТО на сході України, дострокові парламентські вибори, конституційну реформу, угоду з Шевроном, групу депутатів від Прикарпаття у ВРУ і своє завдання у політиці.

 

Юрію Богдановичу, в Україні триває АТО. Прикарпаття несе чи не найбільші жертви в ході протистояння із сепаратистами. Якими бачити Ви шляхи розв’язання цієї непростої ситуації, в якій опинилася держава?

- Перш за все, я хотів би висловити співчуття сім’ям загиблих у Слов’янську і всім прикарпатцям. Хочу сказати, що це - справжні герої і патріоти. Кілька місяців тому ми відстоювали Україну на Майдані, а сьогодні наші сини і друзі гинуть, відстоюючи її на сході. Це насправді найвищий прояв патріотизму, що заслуговує на величезну повагу і шану. Власне так має робити кожен українець – захищати свою державу.

Щодо АТО, то, безумовно, треба продовжувати його і завершувати. Для цього потрібно задіювати не тільки силову тактику, але й сідати за стіл переговорів. Сьогодні ми маємо новообраного легітимного Президента, якого до недавна не було, що було однією із причин, з яких Росія не могла, чи не хотіла сідати за стіл переговорів. Сподіваюся, що цей легітимний шлях може врятувати життя українців. Це один напрямок активності.

Другий – світова спільнота повинна збільшувати тиск на Росію. Адже, окрім бандитських угрупувань, які в цьому хаосі підняли голову, Росія відіграє велику роль - це ні для кого не секрет. З боку РФ фактично відбувається фінансування тероризму, забезпечення зброєю, координація і керівництво операціями. І для того, аби ефективніше можна було вести переговори на дипломатичному рівні, міжнародне співтовариство має діяти рішучіше.

Бандити і терористи мають бути ліквідовані. Але також дуже важливо, аби Україна вела достойну іформаційну війну: до тих людей, які є жертвами зомбування через ЗМІ і російську пропаганду, має бути донесена об'єктивна інформацію про те, що сьогодні найважливіше завдання – це мир, спокій і злагода в державі. Сьогодні на сході велика кількість людей не протестує проти тих жахливих подій, які там відбуваються. Ми повинні робити все, аби вони ставали на бік української армії, щоб у нас був шанс отримати потужну підтримку серед населення.

Ця проблема має бути вирішена якнайшвидше. Всі ті гарнатії, що стосуються децентралізації влади, переобрання місцевих влад, я вже не говорю про перезавантаження ВРУ, є тими чинниками, які мали б з політичної точки зору прозвучати і бути забезпечиними Президентом і парламентом.

 

Україна обрала нового Президента. Він анонсував, що потрібно якнайшвидше проводити дострокові парламентські вибори. Ви теж нещодавно заявили, що вибори необхідні і навіть говорили про переформатування у найближчому майбутньому парламентської коаліції. У якому форматі буде нова коаліція, якщо вона буде, і чи будуть, на вашу думку, вже цієї осені вибори?

- Ця ВРУ є недієздатною і вона потребує оновлення і повної люстрації. Це має бути здійснено у спосіб перевиборів. Маємо нового Президента і маємо тепер обрати новий парламент, нові органи місцевого самоврядування. ВРУ сьогодні не відповідає очікуванням громадян і те, що сьогодні вона демонструє фактичну недієздатність змінювати країну системно, це зайвий раз підтверджує, що потрібні перевибори.

Сьогодні у парламенті більшість скаладається із колишніх опозиційних депутатів (170 осіб) і приблизно 80 (дві групи по 40) – колишні члени фракції ПР, які сьогодні абсолютно не зацікавлені в тому, щоб ухвалювати ті закони, які руйнують схеми Януковича. Тому підтвердження те, як важко ухвалювався закон про відновлення довіри до судової системи, співатором якого я був. Ціла група, яка входила в більшість, просто не голосувала до того часу, поки до ВРУ не прийшли тисячі активістів, які вимагали ухвалення цього закону. І таких випадків багато. Це і закон про держзакупівлі, з яких випали тендери пов’язані з деражвними підприємствами, де відбувається величезна кількість зловживань. Зрозуміло, що ці люди не хочуть самі собі спилювати гілку, на якій комфортно сидять.

З іншого боку, нові посадовці, на превеликий жаль, стали на ті посади, під які були побудовані всі корпуційні схеми у кожному відомстві і спокуси не спішити їх ламати дуже великі. Звичайно, що публічно про такі речі ніхто не говоритиме. Ні відсутність Президента, ні військові дії не можуть бути причиною затягування змін. Потрібно приймати чіткі закони, всі мають голосувати. Але ми маємо формальну більшість, яка мала б негайно ухвалюти ці закони, але по факту поки що це не стається.

До парламенту мають потрапити нові люди, наступне покоління політиків, які за зовсім іншими принципами досягли своєї внутрішньої зрілості і готовності йти в політику. Таких людей є дуже багато. Майдан, фактично, їх каталізував і виявив.

Я був би дуже задоволений, якщо б ці люди, власне, були у парламенті і могли не тільки, як сьогодні поза парламентом, створювати порядки денні для уряду, займатися люстрацією, а щоб ці рішучі люди були у парламенті.

 

Вибори парламенту повинні відбуватися за новим законодавством. Чи вистачить нинішньому складу ВРУ політичної волі прийняти зовсім інші умови гри?

- Перед наступними парламентськими виборами потрібно зробити дві речі. Перше – змінити виборче законодавство. І друге – ухвалити закон про прозорість фінансування політичних партій.

Чому важливо перше? Зараз точаться дискусії про те, що Україна може повернутися до пропорційної системи виборів із закритими списками. У цьому зацікавлені усі керівники політичних сил. Але таку систему виборів не підтримує не тільки суспільство, але й не підтримують усі депутати-мажоритарники.

Найкращою моделлю, на мій погляд, має бути виборча система за відкритими партійними списками, коли люди голосують безпосередньо людину, яка є членом тієї чи іншою партією. У такому випадку виборці голосують не за партійний бренд, а за людину, яка є носієм партійних цінностей. Тобто кількісний вимір підтримки окремої людини через голоси виборців, власне, і формує партійний список.

Ось я за таку модель змін до законодавства. Щоб у парламент пройшли нові політичні сили варто знизити прохідний бар'єр, аби до влади змогли пройти нові політичні сили. Таким чином ми зробимо можливими соціальні ліфти, які працюють у здоровому суспільстві.

Другий закон, який стосується прозорості фінансування політичних партій, є надважливим, щоб усі виборці чітко розуміли, хто замовляє музику, хто є реальними спонсорами чи замовниками музики для кожної партії. Тоді це буде максимально свідомий вибір. Бо коли починаєтьяс кампанія, то йде боротьба технолоігй і меседжів, але ніхто не дивиться в глибину питання.

 

Результати деяких політиків на президентських виборах показали, що популярні колись партійні бренди здають позиції. Люди перестали їм довіряти. Якими повинні бути партії майбутнього, на Вашу думку?

- Вважаю, що партії майбутнього – це багатолідерні партії, де немає одного вождя, який формує порядок денний партії. Друге, вважаю, що це мають бути партії, в яких чітко зафіксовані механізми соціальних ліфтів. Партії, в який є конкуренція, а не партії імені окремих людей. Це мають бути партії, у складі яких є люди, які власним життєвим досвідом продемонтрували свою роботу для суспільства. Це мають бути ті партії, які пропонуватимуть суспільсву своє бачення України не зараз і завтра, а через 15-20 років. Тобто, щоб ми усі розуміли до чого ми йдемо і чи ми готові підтримувати те як бачить партія цей розвиток. Це мають бути партії, які будуться з низу вверх – від громад, від представників регіонів, а не призначеними згори людьми. Це мають бути партії фахових людей.

 

Про конституційну реформу. Ви входите в Тимчасову комісію ВРУ , яка напрацьовує зміни до Конституції. Що вже зроблено? Коли нам очікувати змін?

- Зараз ми повернулися до Конституції 2004 року. І мета створення Комісії полягала в тому, щоб напрацювати проект змін у Конституцію за трьома напрямками.

Перше - забезпечення змін до конституції через механізми децентралізації. Це означає забезпечення таких змін, які гарантують органам місцевого самоврядування отримання виконавчих функцій на себе. Тобто обласна чи районні ради виконують не тільки законодавчі функції, але й через свої виконавчі комітети виконуватимуть ці рішення, розпоряджатимуться фінансами. За дежавою зберігається функція контролю, щоб не було рішень, які суперечать законодавству. По цій позиції практично всі фракції мають однакову точку зору.

Друге завдання – підготовка таких змін, які б збалансували владу між Президентом, парламентом і урядом. Це найбільш дискусійна тема. І тут різні точки зору. Це те, де дуже мало шансів досягнути компромісу. Є природнє бажання Президента і тих політичних сил, які його підтримують, не віддавати владу від себе і є природнє бажання тих, хто не є частиною президентської команди перетягнути цю владу на парламент чи уряд.

Третє – конституційна гарантія незалежносіт судової гілки влади. Це означає, що Президент і ВРУ мали б відмовитися від впливу на судову гілку влади і забезпечити максимальну незалежінсть судової влади і в той самий час чіткі механізми можливості очищення судової гілки в разі виявлення там поганців, які не відповідають високому званню судді. Тут так само є дискусії, враховуючи те, що режим Януковича усю судову владу узурпував і підігнав ті механізми, які дають змогу впливати зі сторони Президента. Ми частково вже щось змінили, але головним огнаном є Вища рада юстиції, а принципи формування її закладені в Конституції і ці зміни мають торкнутися і цього.

Увесь цей процес підготовки змін до Конституції поки що ні до чого не призвів. Два із трьох наших питань є дуже складними, де нема спільного бачення.

Якщо дивитися на нинішню ситуацію, то думаю, що нинішній склад парламенту не зможе внести зміни до Конституції. Навіть недоцільно починати цей процес. Чому? Тому, що Конституція змінюється у дві сесії одним і тим самим складом парламенту. Тому цей парламент недоцільно зберігати тільки для того, щоб він вніс зміни в Констиуцію.

Результатом фактично двох місяців роботи чи то - нероботи скоріш, групи стала таблиця пропозицій, яку спрямували до Венеціанської комісії для відповідних оцінок. Точки зору політичних сил різні і знайти спільну позицію не є реальним при сьогоднішньому складі парламенту.

 

Свого часу у ВРУ була створена група депутатів від Прикарпаття. Ви якось комунікуєте? Що позитивного вже зроблено для області цією групою?

- Всі депутати спілкуються і стараються підтримувати ті позитивні ідеї , які стосуються Прикарпаття. Якщо ми говоримо про закони, які стосуються гірського населення чи надання Бурштину статусу міста обласного значення, то, безумовно, усі спільно підтримують ідеї. Думаю, що робота будь-якої депутатської групи, чи міжфракційного об’єднання залежить від керівників або співголів, від того як вони можуть організувати цю роботу. Тому дуже великої активності роботи групи, я маю на увазі організаційної, я не помічав, але коли є якісь ідеї, що стосуються Прикарпаття, то ми одностайні, навіть немає дискусій. Ця група швидше працює в такому он-лайн режимі, ніж в організаційному. Просто порівнюю з іншими групами, в яких є регламентовані дні засідань і таке інше. Це питання, здебільшого, до спіголів, бо треба організувати депутатів і запропонувати порядок денний, який має бути підтриманим. Це природньо.

 

Під час революційних подій на задній план відійшла нашуміла свого часу Угода «Про розподіл вуглеводнів». Ви пропонували свій варіант поправок до угоди із Шевроном. На якій стадії зараз робота в цьому напрямку?

- Мої пропозиції полягали в тому, щоб захистити інтереси громади і вони закінчилися ухваленням ВРУ мого альтернативного закону «Про розподіл вуглеводнів». Він був альтернативою тодішньому урядовому закону і вже тоді, фактично, забезпечував ідею децентралізації грошей і отримання прибутку від видобутку сланцевого газу. Відповідно до мого законопроекту, який був підтриманий більше ніж 300 голосів, 5% отримує громада на рівні області, 3,5% отримує район і 1,5% - населений пункт, на території якого видобувають газ. І громади могли б розпоряджатися цими коштами на власний розвиток.

Думаю, що компанії Шел і Шеврон працюють зараз. По тій ділянці, що стосується Харкова, були пробні буріння. Що стосується Івано-Франківська, я ще не мав ніякої інформації.

Думаю, що до тих всіх питань, до яких тоді не дослухався Уряд щодо участі громад у контролі за екологічним станом, за процесом видобутку, які можуть нести загрози, можна буде спробувати під тиском громадської думки повернутися. Але, якщо говорити про угоду, то це буде надзвичайно складно, бо вона підписана і ратифікована. А всі міжнародні угоди надзвичайно складні для переписування і внесення змін. Такого на практиці ще, фактично, не було.

 

Після обрання нового Президенат на Прикарпатті почали говорити про можливі зміни керівництва ОДА. Чи не маєте бажання повернутися в область на якусь управлінську посаду?

- Я маю велике бажання зробити те, щоб Верховна Рада стала якісно новою. Я вже півтора року працюю у ВРУ і розумію, що це зовсім не та рада, яка є справжньою українською командою для того, щоб Україна була сильніша, безпечніша, процвітаюча.

На превеликий жаль, сьогодні Парламент - це такі маленькі угрупування, які працюють на інтереси того чи іншого олігарха, чи якоїсь окремої групи, чи навіть інтереси якоїсь іншої країни. Тому, вважаю, що набагато більшими будуть мої особисті ефект і користь, щоб у будь-який спосіб домогтися, щоб у ВРУ з’явилася максимальна кількість адекватних людей, людей, які формуватимуть команду. І чим ця команда буде потужніша, тим простіше буде вирішувати усі складні проблеми.

Ключ до процвітання України – це Верховна Рада. Це сьогодні навіть не Президент, хоча йому у цьому процесі відведена величезна роль, але все-таки це ВРУ. Вважаю, що на цьому етапі – це головне.

 

 

Розмовляла Марія Лутчин


05.06.2014 1241 0
Коментарі (0)

11.12.2025
Павло Мінка

Національні парки Івано-Франківщини, де зберігаються праліси та унікальні види рослин і тварин, стикаються з системними загрозами: незаконними рубками на сотні мільйонів гривень, організованими схемами та обмеженим контролем через воєнний стан.  

820
07.12.2025
Вікторія Косович

Ректор «Івано-Франківської академії Івана Золотоустого» та священник Олег Каськів понад двадцять років поєднує духовне покликання з керівництвом освітою. Як сучасна молодь поєднує навчання, технології та духовність? Чи може церква залишатися авторитетом у світі соцмереж? І як війна змінює освіту та цінності студентів — читайте в інтерв'ю Фіртці.  

4450
04.12.2025
Вікторія Матіїв

Священник з Івано-Франківська Василь Савчин в інтерв'ю журналістці Фіртки розповів про духовний сенс зимових свят — від Святого Миколая до Стрітення — і пояснив, як традиції та сімейні звичаї допомагають відчути Божу любов.  

1576
01.12.2025
Дар'я Могитич

Офіційна статистика прокуратури за 2024–2025 роки — ексклюзив від Фіртки.  

10788
29.11.2025
Олег Головенський

У передріздвяному інтерв’ю Фіртці мер Івано-Франківська Руслан Марцінків розповів про особисте життя: родинні традиції, сімейний «осередок Марцінківих» в Отинії, друзів і вміння прощати недоброзичливців, а також поділився думками про культурне життя міста — літературу та театр.

3269
28.11.2025
Діана Струк

Як комунальний транспорт Івано-Франківська адаптує маршрути, долає нестачу водіїв, реагує на скарги пасажирів, забезпечує доступність та планує розвиток до 2030 року, журналістка Фіртки поспілкувалася з директором комунального підприємства «Електроавтотрансу» Віталієм Голутяком.  

3545

Він мав особливий голос, талант композитора. Був дотепним, креативним, наполегливим, небагатослівним, потужним і результативним. А ще – дуже цілісною людиною. Такі зараз, в епоху мерехкотіння уваги в потоці самовпевненого дрібного, у все більшому дефіциті…

13275

Завдяки кіноіндустрії з її різдвяними фільмами ми добре знаємо про особливості  святкування Різдва в трансатлантичному світі (США, Канада, Великобританія) та Європі. В Україні серцем цього свята є колядки та щедрівки.  

890

«Голлівуд» завжди або передбачає, або програмує нам майбутнє.

1133

Будь-яку подію, будь-яке явище, будь-який процес можна символічно описати за допомогою одного з трьох ритуалів – наречення імені, шлюбу або панахиди

906
11.12.2025

Святкові застілля часто спокушають нас великою кількістю смачних страв, але переїдання може зіпсувати як настрій, так і самопочуття.  

6289 4
07.12.2025

Під час посту людина не вживає білкові продукти тваринного походження: м’ясо, рибу та молочні продукти. Натомість у раціоні залишаються крупи, бобові, горіхи, фрукти та овочі.    

31904 1
04.12.2025

Попри чудові якості, важливо розуміти, що грейпфрут відіграє особливу роль у взаємодії з певними ліками.

11492
13.12.2025

На переконання отця, справжню підтримку дають віра, молитва, Слово Боже, одновірці та щирі друзі. Важливо й самим бути поруч із тими, хто горює — підтримати присутністю, словом та молитвою.

8113
06.12.2025

Сьогодні, 6 грудня, в Україні за новим церковним календарем відзначають День святого Миколая.

1159
04.12.2025

Церква критично ставиться до ворожіння та будь-яких чарів. Усі вони — тяжкий гріх.

7625 1
11.12.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

38691 1
11.12.2025

Адміністрація президента США Дональда Трампа перевертає з ніг на голову звичну логіку американської зовнішньої політики — Європа шокована, але ще в очікуванні змін на кращі стосунки зі своїм стратегічним союзником.  

747
05.12.2025

Василь Вірастюк — народний депутат України IX скликання від Івано-Франківщини. За нього у 2021 році під час проміжних виборів у 87 окрузі проголосували понад 31,2% виборців.

4597
04.12.2025

Александр Стубб, президент та колишній прем’єр-міністр Фінляндії, дипломат та очільник світових структур з великим досвідом, розповів у Foreign Affairs про своє бачення майбутнього світу.

1132
01.12.2025

Вперше в історії Центральний банк Росії почав прямий розпродаж стратегічних запасів золота зі своїх резервів на внутрішньому ринку. Про це стверджує Служба зовнішньої розвідки України.

1483