Виборні жнива

 

Вибори до Верховної Ради, що пройдуть у жовтні цього року, за прогнозом політологів, будуть найдорожчими за усю історію незалежної України. На проведення «великих перегонів» лише із Держбюджету виділять 1,2 млрд. грн. Оскільки ж, як відомо, добра половина економіки нашої держави перебуває в «тіні», то до офіційних коштів, що крутитимуться у «виборчому танці», варто додати щонайменше стільки ж, а то й більше, «тіньових» коштів.
Які бюджети місцевих виборчих штабів партій, хто і скільки заробить на парламентських виборах-2012, яку стратегію і тактику з початком виборчої кампанії обирають найбільш рейтингові партії на Прикарпатті, – цікавився «ЗК».


Безгрішні «сердечка»
Обласний штаб об’єднаної опозиції  «За Батьківщину» діє вже два місяці і об’єднав усі 7 політичних партій, що входять до політичного союзу.
«У нас діють на місцях міські і районні штаби, які працюють так само майже два місяці і вже встигли розгорнути свою діяльність, – розповідає голова обласної організації «За Батьківщину» Дмитро Шлемко. – У нас вже практично завершено створення так званих «мікроштабів», які будуть працювати на кожній виборчій дільниці. Там буде і керівник, і агітатори, і спостерігачі, і члени дільничних комісій. Це ті люди, які практично будуть вирішувати долю виборів на місцях. Тобто структура штабів у нас уже сформована. Тепер ми розгортаємо акцію, яка стане у нас центровою – «Україна проти Януковича» з виставленням наметів і підписанням заяв від третьої особи».
Членами дільничних комісій від об’єднаної опозицій, кажуть в обласному осередку, будуть лише перевірені люди, з досвідом роботи, які вже довели свою «вірність» партії.
«Агітатори у нас працюють на громадських засадах, в основному це люди, які є активістами, це депутати міських і районних рад, їх помічники. Це ті люди, які вже давно з нами, – продовжує Дмитро Шлемко. – Обласна організація має близько 20 тис. членів і це люди, які уже 13 років у політичній силі. У нас немає проблеми змобілізувати їх і сказати: завтра нам треба 5 тисяч, післязавтра – десять і так далі. Це люди віддані. Вони знають, що за це грошей не отримають, бо у нас грошей немає».
Фінансування, каже голова штабу, теж місцеве, зі столиці коштів поки не дають. Але «обіцяють виділяти вже з офіційним початком виборчих перегонів».
Реклама в опозиції, за словами Дмитра Шлемка, буде комплексною, але водночас і нічого зайвого.
«75% інформації люди отримують із центральних каналів телебачення, тож реклама на ТБ буде для нас прерогативою. Але і на місцях теж будемо активно працювати: проводити прес-конференції, випускати газети, вести агітацію у наметах», – наголошує Дмитро Шлемко.

Комерційна таємниця
«На відміну від інших партій Партія Регіонів свою передвиборну агітацію активізує саме з початком офіційної передвиборної кампанії, – розповідає заступник начальника штабу ПР з ідеологічної роботи Жанна Дутчак. – Ми свою «агітацію» проводили протягом цілого року. Причому не лише за допомогою реклами – організовували акції, різні соціальні програми. А тепер просто буде більше проектів, спрямованих конкретно на вибори. В нас вже затверджена стратегія передвиборчої кампанії, сформована структура партійних штабів. Штаби вже працюють».
Який конкретно штат у штабі партії – сказати відмовились, але наголосили, мовляв, кожен має свої чіткі завдання, згідно із стратегією. Відповідно до завдань – набрано і штат.
Про місячний бюджет виборчого штабу  ПР – теж ні гу-гу. Комерційна таємниця, – кажуть штабісти.
За словами Жанни Дутчак, при складанні передвиборної стратегії ідеологи Партії Регіонів дійшли висновку, що візуальна присутність як складова передвиборної кампанії, звичайно, потрібна (зовнішня реклама і т.д), але такі «фішки», як намети і бігборди, значної кількості виборців не притягнуть. Не на цьому Регіони цього разу концентруватимуться.
«Бігання з прапорами, агітація в наметах – у нас цього ніколи багато не було і не буде. У 2006 році ми пробували такі методи – вони виявилися малоефективними. Якщо і є реклама на бігбордах – то централізовано з Києва. І то лише у мінімальній кількості, аби люди бачили – Партія Регіонів є на цьому полі», – зазначає заступник начальника штабу з ідеологічної роботи.

«На власних потугах»
«Підготовка до виборів для нас складається з кількох пластів роботи, перший з яких – медійна робота, реклама і так далі, – розповідає заступник голови обласної організації ВО «Свобода» Василь Попович. – Також будемо проводити так звану «польову роботу» - ходитимемо «від хати до хати» з передвиборною агітацією, організовуватимемо зустрічі з кандидатами. Для нас важливе живе спілкування з виборцями, коли люди можуть почути відповіді на ті запитання, які не прочитають в газеті і не побачать по телевізору».
Зустрічі з виборцями «свободівці» планують робити з креативом, мовляв, щоб то не була «суха політика».
«Агітаторами у нас працюють лише свої, тобто члени місцевих осередків, люди від партії, і не за гроші», – додає Василь Попович.
Та і з Києва, кажуть в обласному осередку, поки що жодних коштів на агітацію не виділяли, поки усе своїми силами – «на власних потугах». Сподіваються, що з офіційним стартом передвиборних перегонів столиця щось таки та й виділить для регіональних організацій.

Знизу-вгору
«Якщо говорити про підготовку, то у нас немає якихось кардинально нових ідей, – зізнається голова обласної організації партії УДАР Роман Чернега. –  Основне для нас – це реклама шляхом проведення зустрічей із виборцями і так званий проект «від двору до двору».
Те, що деякі партії рекламували себе до початку виборчих перегонів, голова обласного УДАРу агітацією не вважає: «До того моменту, коли партії стають повноцінними суб’єктами виборчого права (а саме до 30-го липня), вони мають право поширювати інформацію про себе з метою розбудови партії. Тому це не вважається передвиборчою агітацією. Це – партійне будівництво».
Агітаторами від УДАРу будуть дві тисячі партійних членів обласної організації і працюватимуть вони, запевняють «ударівці», цілком на ідейних засадах.
«Щодо місячного бюджету, то варто відзначити, що будівництво УДАРу проходить від самого початку за принципом знизу-вгору. Ми не отримуємо коштів централізовано з Києва. Ми здійснюємо самофінансування і проведення виборчих кампаній у нас самостійне», – підкреслює Роман Чернега.

Таємниця – не таємниця
Хоча офіційно передвиборча кампанія стартувала лише з 30-го липня, більшість партій свою політичну рекламу запустили в народ набагато раніше. Одними з перших на вулицях Івано-Франківська з’явилися намети від Наталії Королевської з проектом «Народний список». Та й узагалі рекламна кампанія «Україна-Вперед!» у вигляді наметів і бігбордів дебютувала ще кілька місяців тому і була доволі значною.
«Основна інформація, яку ми маємо донести зараз до людей, це те, що стати кандидатом від «Україна-Вперед!» може будь-хто, зареєструвавшись на офіційному сайті та заповнивши анкету. Бажано тільки, щоб то була молода людина, – каже голова обласної організації «Україна-Вперед!» Олег Онопенко. – Ми записуємо людей також і у нас в офісі, маємо вже більше тисячі прихильників в області. Це молоді перспективні політики».
За словами голови обласного осередку партії, увійшовши до списку прихильників Королевської, усі бажаючі можуть у майбутньому брати участь у місцевих виборах, набиратись політичного досвіду. А поки що такі політики-новачки сидять у біленьких наметах «Народного списку», до того ж – безкоштовно, – запевняють працівники обласного офісу «Україна-Вперед». Якщо ж люди приходять у представництво і відразу питають, що вони отримають у фінансовому плані за рекламу «Україна-Вперед!», то таких корисливих молодиків до лав «УВ» не приймають – тут потрібні лише ідейні люди. Хлопці у наметах підтверджують, мовляв, уся робота на волонтерських засадах.
Місячний бюджет передвиборної кампанії штабу, кажуть, не таємниця, але він ще не затверджений остаточно, тож казати навіть приблизну цифру поки не хочуть. А рекламні бігборди і намети фінансуються з Києва.
«По всій області йде поголос, нібито нас фінансує Партія Регіонів, але то все закидають наші «друзі», – каже Олег Онопенко. – «Україна-Вперед!» іде на вибори самостійно».  

Умовні одиниці
Із розмови з керівниками обласних штабів політичних партій можна зробити висновок, що усі агітатори на Івано-Франківщині – цілковита безкорисливість, на 100% ідейні люди, що за свою працю нічого, крім блага для партії, не потребують. Ми вирішили з’ясувати,  наскільки така інформація відповідає дійсності і під виглядом звичайного івано-франківця зателефонували в офіси політпартій, начебто у пошуках роботи.
В офісі «Україна-Вперед!» повідомили, мовляв, зараз вакансій немає, але з 1-го серпня точно будуть. «Оплата залежить від того, що ви робитимете». Отже, молодики з наметів «Народного списку» все-таки злукавили щодо інформації про платню агітаторам. Вони, виявляється, таки не зовсім волонтери.
У Партії Регіонів, якщо ви не член партії, то і в агітатори вас не візьмуть, – зазначили по телефону. Цікаво також, що на сайтах вакансій в останні дні з'явилася низка оголошень про набір людей для участі у мітингах Партії Регіонів, повідомила «Українська правда». На такі хліби набирають людей начебто на 2-3 місяці, обіцяють регулярну платню і щоденні гарячі обіди. В обласній приймальні регіоналів подібні оголошення коментувати відмовились, мовляв, вони такою інформацією не володіють.
У ОО «За Батьківщину» людей набирають у виборчі комісії, але яка оплата – по телефону  не кажуть, спочатку, мовляв, потрібно прийти. Все решта – при безпосередній зустрічі.
Між тим, як свідчить практика минулих виборів в Україні, в середньому агітатор одержує близько 70-100 грн. у день – за роботу у наметах, спілкування з людьми, поширення поліграфії і таке інше. За одну добу роботи на виборчій дільниці офіційні спостерігачі зароблять 100-150 гривень. А ось члени виборчих комісій (залежно від бюджету кампанії політичної сили) від 300 до 1000 грн. Так звана «масовка», за махання прапором і присутність на мітингах – від 50 до 70 гривень.
Цікаво також, що відповідно до проведеного в червні компанією GFK Ukraine дослідження, 6,2% українських виборців готові проголосувати за кандидатів, які запропонують їм подарунки або гроші. Тож дехто може і на цьому заробить. Але, звичайно, за такий підробіток можна і покарання отримати.
Щодо рекламних агенцій, то наближення початку виборчих перегонів вони відчули, кажуть, лише поки як ажіотаж. Мовляв, багацько питають, цікавляться розміщенням реклами, але остаточно замовляти ще не поспішають. Хоча дехто і зараз уже забронював собі рекламне «місце». Хтось з 15 серпня вже замовив, хтось на жовтень забронював, а хтось – вже і на цілу передвиборну кампанію.
Між тим, як стало відомо редакції «ЗК» з поінформованих джерел, місячний бюджет виборчих штабів найбільш рейтингових політичних сил на Прикарпатті становитиме 50-80 тис. у.о. Значну суму коштів місцевим осередкам доведеться акумулювати на місцях. З числа «своїх підприємців».

 

Оксана ГЛУШКЕВИЧ, "ЗК"


Коментарі (0)

23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

578
21.04.2025
Лука Головенський

Де саме в Мюнхені були вбиті агентом КДБ Степан Бандера та Лев Ребет, де знаходилися офіси ОУН, Антибільшовицького Блоку Народів, газетні редакції та проживали Ярослав та Ярослава Стецьки, — про все це у нашому сьогоднішньому дослідженні.

1516
16.04.2025
Тетяна Ткаченко

Про свій шлях у війську, байдужість тилу, сучасні методи мобілізації, терміни служби та історії з війни, які залишили глибокий слід у пам’яті, капітан медичної служби, командир кейсевак-групи 1 батальйону 93-ї бригади Олександр Соколюк розповів  журналістці Фіртки.

3086
12.04.2025
Вікторія Матіїв

Про шлях до Христа, як розрізняти Божу волю від власних бажань, сумніви щодо віри, значення Пасхи та як зберігати духовний спокій під час війни, журналістка Фіртки поспілкувалася зі священником Василем Савчином, який служить в парафії святих Кирила і Методія, Лемківської церкви в Івано-Франківську.

2107 3
09.04.2025
Діана Струк

Про  долю малокомплектних шкіл на Івано-Франківщині, освітню реформу, інклюзивне навчання, виклики та перспективи в освіті, Фіртка поспілкувалася з директором Департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОВА Віктором Кімаковичем.

4210
07.04.2025
Олег Головенський

З аналізу декларацій народних депутатів з Івано-Франківщини сьогодні Фіртка розпочинає цикл матеріалів про декларації депутатів, політиків, службовців, силовиків та суддів Прикарпаття.  

5970

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

433

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

431

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

413

В цікаві часи живемо. Яке покоління могло ще б спостерігати «Армагедон онлайн» (або ж сингулярний перехід) — хто його знає що вийде? Щодня новини, яких колись вистачало б на десятиліття…

528
23.04.2025

Перекуси повинні бути корисними, поживними та здоровими. Це своєю чергою допоможе залишатися в тонусі та бути продуктивними.  

10047
18.04.2025

Порівняно з 2024 роком, більшість товарів подорожчали.

862
16.04.2025

Від початку року ціни зросли на 3,4%. Для порівняння, по Україні в цілому інфляція у березні становила 1,5%, а з початку року — 3,5% (без урахування тимчасово окупованих територій та зон бойових дій).  

827
22.04.2025

Видання The Week UK з посиланням на колишнього секретаря померлого папи Франциска включило 45-річного кардинала-українця Миколу Бичка з Австралії в перелік кандидатів на посаду нового Папи Римського.

560
19.04.2025

Які продукти обов’язково мають бути у великодньому кошику, а що освячувати не варто, журналістка Фіртки розпитала у священника Василя Савчина.

2423
17.04.2025

Сьогодні, 17 квітня, християни відзначають Чистий четвер — особливий день у Страсному тижні, який символізує очищення тіла й душі напередодні Великодня.  

859
13.04.2025

Квітна неділя — останній день перед Страсним тижнем. Щороку навесні християни святкують особливий день — Вербну неділю.  

1188
23.04.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

34150 1
24.04.2025

У Лондоні тривають знижені до робочого рівня переговори між Великою Британією, США, Україною, Францією та Німеччиною щодо мирного плану припинення російсько-української війни.  

293
21.04.2025

Наступного тижня команда американського президента Дональда Трампа вирушить до Лондона для перемовин щодо перемир’я в Україні.  

412
18.04.2025

Президент Володимир Зеленський застерігає, що держава-агресор готується до завдання нових ударів по українській енергетичній інфраструктурі.  

751 2
16.04.2025

Президент США Дональд Трамп відмовився передати Україні системи Patriot, навіть попри пропозицію придбати зброю за 50 мільярдів доларів.    

936