Аналітична група «Фіртка-Магус»: Спроби означити Майдан. Передчуття Антисистеми і зачароване коло смислів

 

/data/blog/46122/c4286bd94b4ed53a4b8c22e72e5ba1da.jpg

 

Перед тим, як стати історією, Майдан відкрив небачене поле для різноманітних теоретичних конструкцій. Поки політики демонструють, що вони нічому не навчились і не хочуть вчитися, в інтелектуалів тривають свої танці. Якщо не придивлятись до кожної спроби вивести з Майдану нову «теорію революції», всі заявлені концепти можна поділити на такі узагальнені типи:

 

1) Майдан означив собою перехід від революції політиків до революції «народу проти Системи»… чи, навіть більше, - боротьби на  ірраціональному ідеалістичному рівні – «проти несправедливості», «проти неправди», «проти зла»…;

2) На Майдані стали можливими пошуки нових смислів української історії (включно із значно «вищими» аніж «горизонтальна» євроінтеграція), але вони (поки що) не дали результату через фатальний брак інтелектуальних, ментальних, інтуїтивних сил та прихованих диверсій «старих політиків», зацікавлених у збереженні системи;

3) Майдан став довгоочікуваною «революцією моральних сенсів» й докорінно змінив українське «поле суспільно-політичної відповідальності»;

4) Майдан став революцією «некст-покоління», яке ( не в останню чергу завдяки Майдану) остаточно звільняється від колоніальних та постколоніальних міфів та забобонів, якими жили та живуть їхні батьки і діди;

5) Майдан є «соціальною лабораторією» де народжуються нові суспільні механізми. Він вже породив нові, небачені досі практики соціальної мобілізації;

6) Майдан народжує нову генерацію «українських кшатріїв».

 

Отже, спробуємо розібратись, наскільки ці концепти відображають реальність і наскільки видають бажане за дійсне. Отже почнемо з «революції проти Системи» й відтак підемо далі.

 

1) Майдан не сильно вплинув на фундаментальні основи Системи української влади. Формальні лідери (і основні спонсори) Майдану належать до Системи, зрослись з нею і, попри всі слова, не мають жодної мотивації цю Систему руйнувати. Більше того, вони за два місяці успішно перетворили регулярні процеси Майдану (віче, концерти, оборону, експедиції) в своєрідний «екстремальний додаток до Системи». Й, врешті решт, формалізували це перетворення практично монопольним становищем в середовищі ГО Народного об’єднання «Майдан», яке знаходиться під повним контролем опозиційної партократії (яку втаємничені часто бачили в коридорах Льовочкіна-Клюєва). Спроби активістів створити щось альтернативне (у Харкові 11-12 січня, до прикладу) були оперативно дискредитовані, а харизматів, які намагались цим спробам сприяти (Гриценко, брати Капранови), більш або менш успішно вивели на маргінес «революційного дискурсу». Ніякої фундаментальної «революції проти Системи» наразі не спостерігається. Йде політична боротьба за владу. Бійки «автономістів» зі «свободівцями» у Львові та маніфести студентських згромаджень демонструють лише локальні зародки розуміння того, що Система не обмежується, владою, Партією регіонів і правоохоронними структурами.

 

2) Українська історія в останні 25 років розвивалась за нав’язаними геополітичними сценаріями, на які внутрішні події в Україні впливали радше в якості коригуючого чинника, а не домінантного. Її (українську історію) можна описати такою схемою «розпад імперії – перебування України в різновекторній зоні впливів – реставрація імперії». Сама ж Система за ці роки зазнала лише косметичних змін. Партійно-господарсько-суддівська номенклатура пізньої УРСР поступово мутувала в клептократичний олігархат, залишивши при владі і ресурсах кілька тисяч родин, які на дві третини вийшли з лав згаданої номенклатури. Вони пережили два десятиліття різновекторності, розікрали країну, не змогли собі дати раду з викликами часу і здались реставратору, прибігши до нього як вірна зграя псів прибігає до того, в кому бачить природного господаря, спадкоємця покійного пана (загиблої Червоної імперії). Щодо можливої європейської альтернативи, то це був один з векторів, який би став домінантним, якби в Системі існувала критична маса невдоволених, а спільнота євроінтеграторів (майбутні «люди Майдану») були б організовані як Антисистема. Проте такої маси не знайшлось, а зародок Антисистеми (майданна квазіреспубліка) з’явився вже після провалу Східного партнерства. На Майдані нові смисли не оформились, а лише почали виникати. В цих смислів ще немає імен, немає ікон і не склались ефективні меседжі. Ми бачимо можливість Антисистеми і бачимо як Система мобілізується проти цієї можливості (влада вводить цензуру, а «оппі» невтомно маргіналізують геть все, що не перебуває під контролем їхніх партійних апаратів).

 

3) Ще гірше з мораллю. В той час, коли на Майдані проголошуються високі моральні критерії подолання Системи, як структурованого реплікатора аморальності, однопартійці («побратими») полум’яних моралістів від опозиції, перебуваючи при владі в Західній Україні, продовжують роздавати комунальну власність за гроші, підтримувати свавілля «своїх» забудівників та скеровувати споживачів адміністративних послуг колами корупційних ланок комунальної влади. Тобто, підтримують агрегати Системи в їх найбрудніших клептократичних формах. Будь яка критика такої «моральної шизофренії» гаситься під гаслом: «Не дамо зруйнувати єдність Майдану!» В перші дні протестів ця ситуація здавалась тимчасовою та терпимою. Але через два місяці протистояння вона все більш потужно починає працювати як «машина розчарування», відштовхуючи від протестів тих, хто шукає на Майдані власне моральної альтернативи Системі.

 

4) З усіх перерахованих концептів «революція некст-покоління» здається найбільш наближеною до реальності. Наймолодші українці починають мислити Українську державу інакше. Не як непорушний, тисячолітній освячений історичними заклинаннями, масив,  а радше як соціальну майстерню, в якій є конкретна важка робота. Купа праці на довгі десятиліття. Проте цей новий погляд містить у собі більше цинізму та практицизму, ніж сподіваються романтично налаштовані теоретики революції. Серед молоді мало ідеалістів, готових покласти свої біографії на вівтар Вітчизни. Молоді ж прагматики розглядають європейський вектор України не стільки як засіб для виснажливої та небезпечної боротьби з Системою, скільки запоруку вільного виїзду на Захід.

 

5) Концепт Майдану як соціальної лабораторії також близький до реальності. Сьогодні закладаються перспективні практичні механізми боротьби із Системою. Деякі теперішні «закладки» спрацюють (хоча після останніх парламентських подій – вже «не факт») у 2015 році, деякі через роки і десятиліття. Власне, у вітчизняній історії це ми вже бачили. Адже без протестів 2001 року не було б Помаранчевого майдану-2004, а без нього, у свою чергу, не було б Євромайдану. Можливо, серед цих «закладок» є й такі, що допоможуть розірвати «зачароване коло смислів», у якому вже чверть століття блукає й не знаходить виходу Україна. Щоправда, трохи дивує та обставина, що «майданна лабораторія» поки що не виробляє такого очікуваного продукту як молоді харизматичні лідери. За два місяці з інформаційного виру Майдану не випірнуло й десятка яскравих імен молодіжних лідерів. Серед пропонованих ЗМІ «ікон протесту» бачимо енергійних папараці типу Тетяни Чорновіл, гранітоїдів, підстаркуватих митців та викладачів, знаних журналістів і просто політичних динозаврів, але не бачимо авторитетних вождів з молоді, свіжих ворогів Системи, чия харизма загартувалась на Майдані.

 

6) Серед усіх концептів теорія «національної революції» є найбільш критикованою інтелектуалами й, у той самий час, найбільш зрозумілою широким масам. Десятки, а може й сотні тисяч активістів Майдану мріють про те, щоби антивладні протести якнайшвидше набули кольорів войовничої етнократії, мріють хоча б на кілька днів відчути себе воїнами-кшатріями і ступити на хиткий (але такий обіцяючий для соціально ображених) грунт громадянської війни. Цього прагне й сама Система, яка у випадку радикального «правого переформатування» Майдану зможе легко змобілізувати соціально байдужих та нейтральних громадян на свій захист. Нехай цей захист буде пасивним, невиразним та нетворчим, нехай мобілізація буде йти з-під палки. Системі потрібний «загрозливе гудіння» стурбованих народних мас, або ж, у гіршому випадку, мовчазна недовіра до будь-яких змін. Решту Система зробить сама. Для цього в неї є структури і гроші. Врешті-решт підспудні прагнення можуть набути реального змісту і тоді в полум’ї жорсткого конфлікту випарується актуальність всіх інших концептів. Антисистеми не виникне, а протестний потенціал Майдану буде оформлений гаслами та ідеями першої половини ХХ століття. На цьому тлі дискредитована Система поверне собі хоча б дещицю актуальності та зробить заявку на «єдино правильний шлях», альтернативи якого ведуть лише до крові та тріумфу відвертої архаїки.

 

Відсутність широкого спектру інтелектуальної рефлексії на Майдан насторожує. Можливо, одною з причин цього є практична відсутність конструктивних дискусій та круглих столів філософів і політологів. Концепції та теорії проголошуються немов у порожнечу. З одного боку, громадськість просить ідей та планів, з іншого скептично дивиться на будь-яку спробу узагальнюючої та прогностичної аналітики, вбачаючи у ній відірвані від реальних процесів кабінетні вправи.

 

Формальні лідери Майдану (партійні вожді) безперечно мають свої плани і свої прогностичні експертні висновки. Але ці концепти спрямовані не на руйнування Системи, а на створення «дорожніх карт», які б допомогли дорватись до владних крісел. Саме тому найзапекліші дискусії точаться навколо проблеми: йти на президентські вибори з одним кандидатом (як хоче лідер соціології електоральних симпатій), чи – як пропонує другий призер соціології – «трьома колонами». Ця проблема, за великим рахунком, не має жодного стратегічного змісту, тому що стосується технологій простої заміни персон всередині Системи. В принципі, вже тепер зрозуміло, що «сценічному тріумвірату» все складніше стає перемогти владу ані з єдиним кандидатом, ані з трьома, ані з п’ятьма. Теперішня влада достатньо органічно співіснує з Системою і останній немає сенсу змінювати «галерею портретів» на владному Олімпі. Побороти існуючу владу в існуючій Системі може лише відсутність ресурсів «на диктатуру» (позаяк річ це не дешева) та надмірне закручування гайок в комплекті дефіцитом ресурсів влади…

 

Майдан може мати історичний сенс лише як могильщик Системи, а не «претрахувач» (за термінологією «бацьки») персоналій і кадрів в межах Системи.

 

Але така роль вимагає не лише ясного бачення процесів руйнування, але й концепції шляху у майбутнє. Тут нібито мали б напрошуватися аналогії до європейських лабораторій соціального планування в університетському та орденському середовищах кількасотлітньої давності. Але… і ці аналогії виглядають сьогодні не зовсім доречними, враховуючи гіперболічне «пришвидшення часу», та й практичну саму відсутність тих "соціально-інженерних" середовищ…

 

А якраз часу на соціальну інженерію та вибудовування хоча б морально-етичної (про духовну помовчимо) бази для розбудови Нової Системи в сучасному часовому цунамі навряд чи вистачить…

 

І на цій сумній ноті безнадії можна б і завершити, хоча… третій закон термодинаміки (який, доведено!, - працює і в соціумі) твердить про те, що будь яка хаотична і розбалансована система безальтернативно приходить до стану рівноваги…

 Аналітична група «Фіртка-Магус»


17.01.2014 1355 11
Коментарі (11)

вася 2014.01.18, 09:22
респект аналітикам-тільки все це можна було писати ще 04 році- я б ще добавив що в велику політику не вибирають а пускають- тому іллюзіон має закриватись
+ 2014.01.19, 14:42
нажаль.......
Лексус 2014.01.19, 20:13
Все, що сьогодні відбулось у київі свідчить про назрівання шостого варіанту. 19.01 закінчився як політик Яценюк-Кролик. Крапка. Ліберальна пісня в україні відспівана.
Заєць 2014.01.19, 23:20
Ашо яцинюк? Він алібі собі заробляв...)
Марія 2014.01.20, 10:58
Колись за незапам"ятних часів, коли ковбаса була по 2.20, на заводах велись з робітниками заняття з економіки. Після одного з них, коли всі розійшлися ( при всіх це було неможливо) до мене підійшов один слухач і сказав: -Пані, Австрійська імперія 200 літ панувала, але і її шляк трафив. Будемо надіятися, що нам не доведеться чекати 200 літ.
Марії 2014.01.20, 11:27
Й чого доброго дочекався отой мудрагелик? Ковбаси по 78 гривень?
Олег 2014.01.20, 16:28
Порозганяти їх всіх і нехай не заважають працювати !
Василій 2014.01.20, 16:30
Ті дибіли почали війну ! Що творится в Києві це жах !
Тому, що писав до Марії 2014.01.20, 16:41
Коханє, мова була ж не про ковбасу, а про СИСТЕМУ,яку надіємося шляк трафить, бо навіть Австрійську імперіюЮ яка панувала 200літ , все таки шляк трафив.
НИК 2014.01.18, 12:23
1. В ПОЛІТИКУ ВПУСКАЮТ ТІЛЬКИ В ПРЕЗЕРВАТИВАХ. ТОМУ НАДІЙ НА ЗМІНУ СИСТЕМИ МАЛО. ТУДИ ПРОРИВАЮТСЯ, АЛЕ ЯК Є ІДЕЇ, І СИСТЕМА СЛАБНЕ. 2. НАША СИСТЕМА ЧАСТИНА ГЛОБАЛЬНОЇ. ЗАГНЕСІ ГЛОБ - ВПАДЕ Й НАША. СИСТЕМА ІДЕЙ ГОТОВА. СНПУ =ЧАСТИНА ШВАБОДИ. ФІРТКА ВЖЕ ДАЛА СТАТЮ І МІЙ КОМЕНТ - ДОСИТЬ ПРИВАТИЗУВАТИ ЛИШ БАНКИ І РОЗВИТОК ВИР-ВА НА 20р. ЗАБЕЗПЕЧЕНИЙ. 3. СМіЮСЄ НА ВАШ п.6 -ТО ШО ЗРОЗУМІЛЕ МАСАМ ТО Й ПІДЕ НА УРА. А ПОТІМ РОЗБЕРЕМСІ. СИСТЕМА Ж ТО ВПАДЕ !!! БУДЕ В НИХ ІНТЕР-СОЦ, А В НАС СОЦ-НАЦ. ТАК ШОБ БУЛО НЄ БОЛЬНО, ВЖЕ НЕ БУДЕ! ОЛІГАРХИ БУДУТ, АЛЕ ЛИШ МІСЦЕВІ. ТОМУ ЩО СОЦ-НАЦ НЕ ПРОТИ ПРИВАТУ, А вс ПАРАЗИТНОГО ВЕЛИКОГО КАПІТАЛУ.
До глюппого НИКа 2014.01.18, 14:43
Всім, хто мріє про "соц-нац" потрібно памятати, що в таких системах вирішальнимзавжди є фактор якості нації. Німці створили за Гітлера соц-нац машину, бо вони є німцями, що вміють робити мерседеси. Італійський Соц-нац був вже не рівня мерседесу, а так, фіатівський. а український злодійкуватий соц-нац буде як таврія і швидесенько закінчиться розбіганням соц-нац-тарганів по пакістанам. Наших соц-нац далі скотобази пускати нерекомендується психіатрами
28.04.2025
Катерина Гришко

Шахрайка отримала три роки позбавлення волі за те, що виманювала гроші в родичів зниклих воїнів ЗСУ, обіцяючи інформацію про їх місцеперебування. Фіртка вивчила матеріали слідства та судовий розгляд і ділиться з читачами ексклюзивними деталями.

224
23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

803
21.04.2025
Лука Головенський

Де саме в Мюнхені були вбиті агентом КДБ Степан Бандера та Лев Ребет, де знаходилися офіси ОУН, Антибільшовицького Блоку Народів, газетні редакції та проживали Ярослав та Ярослава Стецьки, — про все це у нашому сьогоднішньому дослідженні.

1807
16.04.2025
Тетяна Ткаченко

Про свій шлях у війську, байдужість тилу, сучасні методи мобілізації, терміни служби та історії з війни, які залишили глибокий слід у пам’яті, капітан медичної служби, командир кейсевак-групи 1 батальйону 93-ї бригади Олександр Соколюк розповів  журналістці Фіртки.

3350
12.04.2025
Вікторія Матіїв

Про шлях до Христа, як розрізняти Божу волю від власних бажань, сумніви щодо віри, значення Пасхи та як зберігати духовний спокій під час війни, журналістка Фіртки поспілкувалася зі священником Василем Савчином, який служить в парафії святих Кирила і Методія, Лемківської церкви в Івано-Франківську.

2277 4
09.04.2025
Діана Струк

Про  долю малокомплектних шкіл на Івано-Франківщині, освітню реформу, інклюзивне навчання, виклики та перспективи в освіті, Фіртка поспілкувалася з директором Департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОВА Віктором Кімаковичем.

4476

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

636

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

559

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

548

В цікаві часи живемо. Яке покоління могло ще б спостерігати «Армагедон онлайн» (або ж сингулярний перехід) — хто його знає що вийде? Щодня новини, яких колись вистачало б на десятиліття…

579
23.04.2025

Перекуси повинні бути корисними, поживними та здоровими. Це своєю чергою допоможе залишатися в тонусі та бути продуктивними.  

10185
18.04.2025

Порівняно з 2024 роком, більшість товарів подорожчали.

1025
27.04.2025

Провідна неділя — перша неділя після святкування Великодня.  

4835
22.04.2025

Видання The Week UK з посиланням на колишнього секретаря померлого папи Франциска включило 45-річного кардинала-українця Миколу Бичка з Австралії в перелік кандидатів на посаду нового Папи Римського.

820
19.04.2025

Які продукти обов’язково мають бути у великодньому кошику, а що освячувати не варто, журналістка Фіртки розпитала у священника Василя Савчина.

2619
17.04.2025

Сьогодні, 17 квітня, християни відзначають Чистий четвер — особливий день у Страсному тижні, який символізує очищення тіла й душі напередодні Великодня.  

1044
23.04.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

34280 1
24.04.2025

У Лондоні тривають знижені до робочого рівня переговори між Великою Британією, США, Україною, Францією та Німеччиною щодо мирного плану припинення російсько-української війни.  

473
21.04.2025

Наступного тижня команда американського президента Дональда Трампа вирушить до Лондона для перемовин щодо перемир’я в Україні.  

540
18.04.2025

Президент Володимир Зеленський застерігає, що держава-агресор готується до завдання нових ударів по українській енергетичній інфраструктурі.  

884 2
16.04.2025

Президент США Дональд Трамп відмовився передати Україні системи Patriot, навіть попри пропозицію придбати зброю за 50 мільярдів доларів.    

1098