Коучинг в освітньому процесі

Сучасний директор школи — хто він? Це перш за все мотиватор, консультант, новатор, модератор, організатор та комунікатор. Сучасний освітянин повинен бути активним, комунікабельним, динамічним, компетентним і толерантним. Сучасний освітянин — це творча особистість, тому він свідомо повинен іти в ногу з часом.

В умовах інновацій та реформ освітні заклади повинні змінювати свої методи та підходи в системі роботи освітнього процесу. Адже одна із основних вимог базового закону «Про освіту» – компетентнісний підхід, а це фактично орієнтація на комбінацію знань, методів комунікації, способів розвитку критичного мислення та інших якостей дитини, які дадуть їй можливість успішно себе реалізувати.

У сьогоднішньому суспільному житті великого значення набуває новий метод спілкування – це коуч-комунікація, яка не обмежується простим передаванням інформації. Спробую проаналізувати види комунікацій та визначити основні засади їх застосування в коуч-комунікації. (Гріфін Р., Яцура В. «Основи менеджменту», 2001; Андрушків Б.М., Кузьмін О.Є. «Основи менеджменту», 1995, Ентоні А.Д’Суза  «Сьогоднішні лідери-надія на завтра», 2005).

Цей метод здійснюється таким чином, щоб надіслана інформація впливала на поведінку того, кому вона адресована, мотивувала його до певних дій і зворотного зв’язку. А це можливо лише тоді, коли обидві сторони впевнені в тому, що рішення й відповідні дії на основі цієї інформації приведуть до позитивного розвитку подій, розв’язання проблеми.

Для цього коуч-комунікатор повинен подавати дані, які прямо чи опосередковано стосуються об’єкта управління.

В управлінській діяльності директора (коуча) школи основними є два види комунікацій: формальні та неформальні.

Формальні коуч-комунікації передбачені організаційною структурою школи. Вони поділяються на: вертикальні, горизонтальні та діагональні. До перших належать комунікації зверху вниз і знизу вгору. Зв’язки зверху вниз використовуються керівником для направлення, координації і оцінки діяльності підлеглих. За допомогою коуч-комунікацій знизу вгору керівники отримують всю інформацію про стан справ у школі, а саме: про виконання поставлених завдань структурними підрозділами, про запити батьків та учнів; вирішують управлінські питання в органах керівництва освітою, співпрацюють з громадськістю, позашкільними установами, різноманітними організаціями тощо.

Горизонтальні коуч-комунікації мають місце між членами одного рівня: педагогічним, обслуговуючим, учнівським та батьківським колективами. Вони необхідні для того, щоб прискорити і полегшити обмін інформацією, координувати та інтегрувати різні функції у діяльності школи.

При діагональних коуч-комунікаціях перехрещуються функції та рівні діяльності закладу.

Неформальні ж реалізуються за допомогою незапланованих керівництвом способів – це обмін інформацією (здебільшого чутками) поза каналами, передбаченими організаційною структурою. Вони можуть здійснюватися спонтанно, а можуть провокуватися навмисно для того, щоб пересвідчитися у достовірності офіційної інформації (доповнити її) чи визначити реакцію підлеглих на деякі процеси та зміни, що відбуваються або плануються. В останньому випадку «санкціонованим» витоком даних може скористатися керівництво для того, щоб зрозуміти, як поставляться підлеглі до майбутніх змін, і розробити заходи для подолання опору, якщо він очікується.

Інформація, отримана неформальними каналами, є досить цінною для керівника (коуча), оскільки надходить набагато швидше і доповнює офіційну, надіслану формальними каналами. Однак не можна допускати, щоб вона домінувала у стосунках між керівниками та підлеглими, оскільки в колективі може розвинутися атмосфера недовіри. Неформальне спілкування, так само, як і формальне, може бути вертикальним, горизонтальним та діагональним. Але йому не притаманна усталеність, воно може виникати спорадично і з випадковими особами.

Отже, організаційні коуч-комунікації мають відбуватися у різних напрямках – всередині школи і назовні; у межах одного управлінського рівня (горизонтальні) і між рівнями (вертикальні); здійснюватися по діагоналі, якщо в обговорення шляхів й усунення проблеми включаються суміжні підрозділи, а також бути вільними від будь-яких обмежень і відбуватися неформальним чином (через поширення чуток). Кожен із зазначених видів коуч-комунікацій має своє завдання і здійснюється за певними правилами чи процедурами, дотримання яких забезпечує ефективність інформаційних потоків.

  1. Встановлення дієвого зворотного зв’язку на основі:
  • формування питань до слухача в ході свого повідомлення;
  • повторення всього повідомлення або його частини;
  • подання інформації у різних варіантах.
  1. Використання емпатії (спроможність поставити себе на місце співбесідника, врахування його відчуттів, особливостей характеру).
  2. Забезпечення взаємної довіри.
  3. Спрощення мови повідомлення.
  4. Розвиток здібностей ефективного слухання.

Для початку потрібно визначити учасників коуч-комунікації в освітньому процесі та визначити основні етапи у спілкуванні з кожною групою. До горизонтальної коуч-комунікації віднесу громадськість, яка включає засоби масової інформації, батьків, громадські організації та інститути влади, а саме: виконавча влада, органи місцевого самоврядування, суди тощо. До вертикального спілкування пропоную віднести учнівський та трудовий колективи, саме вони визначають внутрішнє середовище освітнього закладу й від них найбільше залежить результативність коуч-комунікацій.

Яка ж система коуч-комунікації директора школи?

Керівнику освітнього закладу потрібно  усвідомлювати, що чіткий напрям та ефективне спілкування відіграють головну роль у координуванні працівників. Перш за все директор школи повинен бути впевненим, що канали спілкування відкриті і забезпечують вільний потік інформації в обидва боки. Тому  поради для коуча у роботі з колективом освітньої сфери будуть такими:

  1. Спілкуйтеся щиро. Коли ви як коуч відверті та щирі, то демонструєте повагу до інших як до людей і як до професіоналів.
  2. Заохочуйте і мотивуйте свій колектив. Дуже важливо для коуча чути думку кожного члена команди щодо конкретних проектів, а також давати можливість розгортати хід думки і хід її реалізації. Адже залучення працівників до процесу вирішення проблем та прийняття рішень задовольнятиме їхню потребу робити творчий внесок і разом з тим професійно зростати.
  3. Розвивайте своїх працівників колективу як у фаховому, так і в особистісному зростанні. Заохочуючи працівників до розвитку свого потенціалу, який прямо-пропорційно пов’язаний з цілями освітнього закладу, ви створюєте успішну коуч-комунікацію в закладі.
  4. Будьте чесні, порядні і неупередженні при застосуванні коучингових технологій. Це дуже важливий фактор довіри, без якої неможливе застосування коуч-комунікацій.

Освоївши ці постулати, можна плавно перейти до прийомів успішної роботи в коуч-комунікації.


30.03.2018 Шевченко Алла 7779
20.08.2025

Гендиректорка ПрАТ «Сегежа Україна» передала синові активи підприємства за 184 мільйони гривень, обійшовши санкції та завдавши державі збитків. Що стоїть за цією схемою? Фіртка з'ясовувала деталі кримінального провадження та схему, яка, за версією слідства, допомогла обійти санкції проти російських акціонерів.

1758
15.08.2025
Вікторія Матіїв

Дружина полеглого захисника Богдана Микицей розповіла журналістці Фіртки, яким був її чоловік — удома, серед близьких та на фронті.   

1628
10.08.2025
Олександр Мізін

Схеми з державною землею в Івано-Франківській та Львівській областях викривають системні зловживання: розкрадання коштів на врожаю, рейдерство, незаконна приватизація.

1295
07.08.2025
Лука Головенський

Про історію блаженної Едігни нам вперше в інтерв’ю розповів отець Володимир Війтович, настоятель головного Храму УГКЦ в Мюнхені.

2565
06.08.2025

Фіртка зібрала офіційну статистику щодо внутрішньо переміщених осіб в Івано-Франківській області. За цими цифрами — реальні життя людей, зі своїми радощами та бідами, які прагнуть гідного майбутнього попри всі виклики.

6192
30.07.2025
Олег Головенський

Фіртка поспілкувалася з Олександром Красовицьким —письменником та видавцем, генеральним директором та власником харківського видавництва «Фоліо».   

5215 25

Східне християнство — найпоширеніша релігійна традиція в Україні. Православна церква України і Українська греко-католицька церква мають подібний устав і обряди, і вони глибоко вкорінені в українську культуру.  

61

Цього дня, рівно 148 років тому, 22 серпня 1877 року народився мій прапрадід Самійло Головенський. Він був козацького роду, заможним, володів 30-ма гектарами поля та млином. В радянські часи його назвали «куркулем».

543

Вмираючи, сер Ніколас Горацій Аспер марив пророцтвами Нострадамуса, вавилонським краєзнавством і курсами лондонської біржи, співав псалми і сури арабською, пророкував Антихриста (в його арабському варіанті – Джаджала) і спілкувався з астральними привидами давніх царів.

515

Існує такий народний вислів: «в церковному календарі кожен день свято» і це частково правда, а частково ні. Використання цього виразу звучить як висміювання релігійної традиції.

615
19.08.2025

Цьогоріч на Івано-Франківщині зафіксували зниження виробництва меду та скорочення кількості бджолосімей. Водночас споживчі ціни продовжують зростати.  

1844
15.08.2025

Час останнього прийому їжі може впливати на здоров’я не менше, ніж її склад.  

762
11.08.2025

На Прикарпатті аграрії вже зібрали третину врожаю зернових та зернобобових.  

591
19.08.2025

У Гошеві відбудеться молодіжна піша проща, присвячена молитві за Україну.  

576
14.08.2025

У селі Старуня 22 серпня 2025 року відбудеться урочисте освячення храмового комплексу Блаженного священномученика Симеона Лукача.  

1489
11.08.2025

Нічні чування відбудуться з 12 на 13 серпня в Погінському монастирі, що на Івано-Франківщині.  

914
06.08.2025

У день Преображення Господнього, 6 серпня, в івано-франківських храмах традиційно відбулося освячення плодів та кошиків із дарами врожаю.  

974
05.08.2025

Журналістка Фіртки поспілкувалася з учасниками івано-франківського гурту LaBlur, які розповіли, як зароджувався їхній колектив, чому музика — це їхній порятунок та як вони поєднують творчість із благодійністю.  

1016
16.08.2025

Так виглядає, що Трамп принижений путіним. Трамп ризикнув, поставивши на кон хоч і не все, але багато. І програв. Перед самітом на Алясці він заявляв, що якщо не досягне за результатами особистої зустрічі припинення вогню в Україні, то буде незадоволеним. Припинення вогню він не отримав. Але після тригодинних переговорів заявив, що оцінка зустрічі — «десять з десяти».  

882
07.08.2025

Президент України Володимир Зеленський посів друге місце в рейтингу світових політиків за позитивним сприйняттям у США. Вище тільки Папа Лев ХІV.  

682
05.08.2025

Росія продовжує втрачати позиції на європейському газовому ринку, де домінувала з ще радянських часів.

750
02.08.2025

Президент США Дональд Трамп заявив про кількість втрат росіян у 2025 році.  

769