Несвяткові передноворічні міркування

Минули 20 роковини того, що ми називаємо або «здобуттям Україною незалежності», або «розпадом СССР». Минуло 7 років від часу президентських виборів 2004 року, подій на Майдані – ми називаємо їх «Помаранчевою революцією». Наближається 2 річниця президентських виборів 2010 року, який багато хто називає «Синьо-білою контрреволюцією». А ще була «Революція на граніті» та багато інших подій, які так чи інакше визначали долю України.

Але бачення цих подій, як революцій, в більшості радше метафоричне. І те, що ми вдаємося до використання метафор, а не точних дефініцій, призводить чималих проблем. Вони породжують великі суспільні очікування, а потім великі розчарування. Тому ми повинні тверезо подивитися на ці події і принаймні частково зрозуміти до чого вони призвели чи ведуть.

Ризикну висловити тезу, що єдиною революцією, як ми її сьогодні розуміємо, були події 1991 року. Бо що таке революція? Це суспільно-економічні зміни, які здійснюються через суспільно-політичні інституції. Це злам попередніх господарчих відносин та зміна політичної структури.

Щоправда Джеф Ґодвін (Jeff Goodwin) подає два визначення революції.

У широкому сенсі революція для нього є «будь-яким і кожним випадком, коли руйнується держава чи політичний режим і тим самим завдяки масовим рухам наступає зміна, яка всупереч всім засадам не правовими засобами все ламає»

У строгому сенсі «революції мають результатом не лише масову мобілізацію і зміну режиму, але так само швидку і фундаментальну суспільну, економічну, і культурну зміну, яка наступає під час чи одразу після боротьби за владу в країні».

1991 року не тільки змінилися державні інститути, але й почали різко змінюватися суспільно-економічні відносини.

І тут я хотів би повернутися до самого терміну «революція». Як на мене, то посполита свідомість розуміє його дещо хибно. А це слово походить від латинського revolutio «відкочування, переворот», від revolvere «котити назад, перетворювати». Тут істотною є частка c «назад, знову, проти». І вже до неї додається volvere «котити, катать, валить».

Тобто первісно це слово означало повернення (re-) до якогось первісного справедливого раю. В українській версії до нього постійно повертався Тарас Григорович – «У нашім раї на землі…». Практично вся його творчість повернута до цього re-. Тому архетипічно чи не всі українські ре-волюції пробують повернутися до цього козацького «раю на землі».

Зрештою, інші народи теж від того далеко не відійшли – чого варта «стара добра Англія», « бабця Австрія», «добрі шляхетські часи» і т.д.

Однак 1991 року тією мрією був прагненний, змученими 70-літнім комунізмом, народами капіталізм, як ми його тоді розуміли. Всі ми – і комуністична номенклатура, і антисовєтські дисиденти, і просто народ. Тоді для нас це й був той «рай на землі». Як мало ми тоді знали… А якими наївними були… Та, якщо б знали, то, напевно, зміни могли б піти дещо у інший спосіб.

Але сталося те, що сталося. На моє переконання злам і подальша зміна 1991 року єдино може претендувати на назву «революція». Її цілком можна назвати - «Великою антикомуністичною революцією 1991 року».

І найістотнішим тут є те. Що 1991 року відбувся не тільки злам, але й творення чогось нового. Бо революція це не лише політичний переворот, але й побудова нових суспільних та економічних стосунків. А так буває не завжди.

Називаючи, авансом, події 2004 року революцією, ми, як на мене, вдалися до метафори. Так, вкладали у неї величезні сподівання. Причому не лише прихильники, але навіть і частина колишніх опонентів сподівалися на злам і подальші радикальні, швидкі зміни на краще для всіх. Очікувалося не лише політичних змін, зміни верхівки влади, але й, що головне, суспільно-економічних змін. Але вони не відбулися. Олігархічний режим, сформований президентом Леонідом Кучмою, цей «тихий рай» для кількох сімей, встояв і навіть укріпився. Ба більше – він підпорядкував собі президента Віктора Ющенка - «Кров від крові, плоть від плоті»? Справдилося невдале пророцтво про «сина Кучми»? Не відбулося навіть того, що зазвичай є первинним атрибутом революції, як її розуміє посполита свідомість, - якого-небудь істотного зламу державного апарату. Відбулася тільки зміна акторів а також стилістики. Ну і перейменування президентської адміністрації на секретаріат.

Хоча, звичайно ж, був неймовірної сили духовний злет, емоційний зрив, що мав по-вернути, ре-вольтнути нас до того нашого «вишневого садочка»… Не сталося…

Половина країни, яка сподівалася на зміни, впала у глибоку депресію з якої не може вийти до сьогодні.

Натомість у лютому 2010 року друга половина країни ступила на той самий шлях. Обираючи того, кого вона обрала, вона теж сподівалася на зміни на краще. Не повірю, що така велика кількість людей голосувала тільки за те, щоб не стало української мови чи з огляду на НАТО. І це теж було сподівання на якийсь перелам. Про сьогоднішніх «володарів гір та морів» не йдеться – у них, звичайно, свої плани. Тут я веду мову про посполитих мешканців «столицы нашей родины города-героя Макеевка». Однак змін на краще не відбулося. І олігархічний режим не лише здобув реванш, але й розквітнув буйним цвітом. Сьогодні це зразковий, ідеальний зразок олігократії – правління олігархів.

Кажуть, що це була контрреволюція. Але ж контрреволюція це суспільний процес, протилежний революції, що представляє собою реакцію поваленого класу на соціальну революцію, спрямований на реставрацію або збереження поваленого суспільного та державного ладу. Чи змінилися наші суспільні відносини чи економічний уклад? Гадаю. Що ні – як була олігополія, правління олігархічних кланів, так і залишилася. Знову ж змінилася стилістика. Тай антикучмівська революція 2004 року теж не виконала свого завдання – повалення олігократії. Тому й ніяка контрреволюція не була можливою. Вже не кажучи про позицію президента Ющенка у «контрреволюційному перевороті 2010 року».

Але невже все таке безнадійне? Як на мене – ні. Просто нам потрібно позбутися уявлення про розгортання історії як про виключно поступальний рух. Інколи є відступи. Інколи – синкопи. Проте на загал розвиток йде все ж поступально. Це тільки масштаби людського життя дещо з ним несумісні. А тому невеликий регрес чи зупинка у поступі виглядає для людини як остаточна катастрофа. І так воно і є. Для конкретної людини. Гадаю, що багато хто не доживе до того прагненного «Вашингтона з новим і праведним…»

Але яким тоді є місце «Помаранчевої революції» та «Синьо-білої контрреволюції»? Як на мене, це ланки одного ланцюга – ланцюга дорослішання та визрівання новітньої української політичної нації. Це елементи еволюції. Так, на сьогодні маємо два розчарування. Два розбиті корита. Але й надія розпочинається з розчарування. Людська природа дуже міцна – вона здатна перетворювати поразку у надію. На разі, звісно, ще не перемогу – проте все ж надію.

Знову вдамся до етимології. Мені здається, що, попри вже очевидне очікування нового Майдану, варто осмислити його не в категорії ре-волюції, а е-волюції. Отож – «еволюція» від латинського evolutio, від evolvo — розгортання - поступовий розвиток сутності при збереженні її якості в процесі кількісних змін - на відміну від революції, катастрофи, стрибка. Це процес, а не стрибок, процес зміни, розвитку, перетворення. Чого ми хочемо – перетворення за одну ніч чи місяць стояння на нашому чудовому Майдані України у Швецію? Так, хочемо. Бо така природа людини, яка хоче все і одразу - «за мого життя». Однак, чи це можливо? Ні. На жаль.

То що залишається? На разі, за такої немічності обох частин нашого народу, та повного банкрутства і компрометації провідної верстви, як на мене залишається еволюція. Е-волюція як рух уперед. Рух, що не виключає спротиву та боротьби. І він буде. Поки-що наше суспільство тільки судомить. Це свого роду рвотні позиви. Буде й продовження. Однак чи потребуємо ми повного зламу, який пережили у 1991 році. Зламу з ламанням не лише політичної структури, але й господарчих відносин? Частково так, а частково і ні.

Отож перед тим, як іти на черговий Майдан, ми маємо запитати себе – а яких не лише політичних, але й економічних змін ми потребуємо? Повернення до соціалізму, про який марить все більш немічне старше покоління? Бо ж виглядає на те, що не тільки пенсійний вік зросте, а й пенсія як категорія почне щезати. Чи ми хочемо руйнації олігократії, яка як зграя мародерів ґвалтує та грабує сорокашестимільйонний народ? Чи, може, ми хочемо побудови більш соціалізованих фори капіталізму – а таких моделей багато – від вдалої шведської до пародійної грецької. Чи з нас вистачить тільки зміни одних політичних персонажів на інших?

Як на мене, то ми потребуємо якихось більш конкретних та осмислених змін. Після того як позбудемось дійсно водевільних персонажів нашої сучасної української політики.

(Даний текст є традиційною промовою на щорічному заході Незалежного культурологічного журналу «Ї» «Межа року», що відбувся 10 грудня у Палаці Потоцьких у Львові. Більше про «Межу року» тут http://www.ji-magazine.lviv.ua/index.htm )


12.12.2011 Тарас Возняк 1607 0
23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

544
21.04.2025
Лука Головенський

Де саме в Мюнхені були вбиті агентом КДБ Степан Бандера та Лев Ребет, де знаходилися офіси ОУН, Антибільшовицького Блоку Народів, газетні редакції та проживали Ярослав та Ярослава Стецьки, — про все це у нашому сьогоднішньому дослідженні.

1472
16.04.2025
Тетяна Ткаченко

Про свій шлях у війську, байдужість тилу, сучасні методи мобілізації, терміни служби та історії з війни, які залишили глибокий слід у пам’яті, капітан медичної служби, командир кейсевак-групи 1 батальйону 93-ї бригади Олександр Соколюк розповів  журналістці Фіртки.

3046
12.04.2025
Вікторія Матіїв

Про шлях до Христа, як розрізняти Божу волю від власних бажань, сумніви щодо віри, значення Пасхи та як зберігати духовний спокій під час війни, журналістка Фіртки поспілкувалася зі священником Василем Савчином, який служить в парафії святих Кирила і Методія, Лемківської церкви в Івано-Франківську.

2081 3
09.04.2025
Діана Струк

Про  долю малокомплектних шкіл на Івано-Франківщині, освітню реформу, інклюзивне навчання, виклики та перспективи в освіті, Фіртка поспілкувалася з директором Департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОВА Віктором Кімаковичем.

4160
07.04.2025
Олег Головенський

З аналізу декларацій народних депутатів з Івано-Франківщини сьогодні Фіртка розпочинає цикл матеріалів про декларації депутатів, політиків, службовців, силовиків та суддів Прикарпаття.  

5933

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

389

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

406

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

398

В цікаві часи живемо. Яке покоління могло ще б спостерігати «Армагедон онлайн» (або ж сингулярний перехід) — хто його знає що вийде? Щодня новини, яких колись вистачало б на десятиліття…

523
18.04.2025

Порівняно з 2024 роком, більшість товарів подорожчали.

840
16.04.2025

Від початку року ціни зросли на 3,4%. Для порівняння, по Україні в цілому інфляція у березні становила 1,5%, а з початку року — 3,5% (без урахування тимчасово окупованих територій та зон бойових дій).  

801
11.04.2025

Здоров’я кишківника є надзвичайно важливим для загального самопочуття. Правильна робота травної системи впливає не лише на обмін речовин, але й на імунітет, настрій і навіть стан шкіри.  

1088
22.04.2025

Видання The Week UK з посиланням на колишнього секретаря померлого папи Франциска включило 45-річного кардинала-українця Миколу Бичка з Австралії в перелік кандидатів на посаду нового Папи Римського.

530
19.04.2025

Які продукти обов’язково мають бути у великодньому кошику, а що освячувати не варто, журналістка Фіртки розпитала у священника Василя Савчина.

2400
17.04.2025

Сьогодні, 17 квітня, християни відзначають Чистий четвер — особливий день у Страсному тижні, який символізує очищення тіла й душі напередодні Великодня.  

841
13.04.2025

Квітна неділя — останній день перед Страсним тижнем. Щороку навесні християни святкують особливий день — Вербну неділю.  

1164
23.04.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

34122 1
21.04.2025

Наступного тижня команда американського президента Дональда Трампа вирушить до Лондона для перемовин щодо перемир’я в Україні.  

389
18.04.2025

Президент Володимир Зеленський застерігає, що держава-агресор готується до завдання нових ударів по українській енергетичній інфраструктурі.  

728 2
16.04.2025

Президент США Дональд Трамп відмовився передати Україні системи Patriot, навіть попри пропозицію придбати зброю за 50 мільярдів доларів.    

918
13.04.2025

Президент США Дональд Трамп продовжив дію санкцій, які Байден запровадив проти РФ з 2021 року.

690