Така Я-кість

                                                                                       

 

Є такий бородатенький анекдот, коли Василь їде в Дрогобич на базар торгувати і на станції зненацька «здибується» зі  своїм односільчанином-конкурентом Степаном. Той одразу налягає з питанням: « Здоров, Васильку, куда їдеш ?».   Не в захопленні від такої зустріч, Василько напружено міркує: « Якщо я йому скажу, що їду в Дрогобич, то сесей курвий син, Штефан, холєра, нендза дуже скоро поїде туда тоже і всьо мені перепортит тамка, всю каші зіпсує, глист паскудний. Ану я йому скажу, шо їду в Стрий. А коли я йому скажу, шо їду в Стрий, - пріє Василева голова від варіацій, - то він же, недурний чоловісько,  догадаєсі, шо я його хочу наколоти. Скажу йому, що їду в Дрогобич, і він подумає, що їду я в Стрий. Файно є ! », зрадів, мов дитина, яка найшла улюблену іграшку, Василь. І сказав як придумав на ходу, оком не кліпнув.  А конкурент Штефко з таким серйозним і проникливим виразом обличчя у відповідь: « Вася, я знаю, шо ти їдеш в Дрогобич, але скажи, чоловічку, нашо ти мені звиздиш тут в очі ?».

 

Ця комічна байка  направду дуже реалістична і промовиста. Коли зустрічаються двоє українців, часто-густо за збігом обставин ще й сусіди або односільчани, на додачу ще й конкуруючі в чомусь, то вірогідність того, що вони в майбутньому так і ніколи не стануть об’єднаними і об’єднавчими партнерами у широкому і взаємовигідному  значенні слова доволі висока.  Більше того, вони посваряться, будучи задовго до того посвареними. Власне, «посвареність» чи, ліпше, «міжпосвареність» українця з українцем,  це такий іманентний – внутрішньо-притаманний і апріорний, самоочевидний, самодостатній стан. А подальша «феноменальна співпраця», то  вже апостеріорний, – набутий з досвіду стан.     

 

Деякі  дослідники, знавці, як то  історики, етнологи, соціологи, психологи та інші фахівці  схильні пов’язувати  особливість «іманентної міжпосвареності» української вдачі з глибокою і цупкою присутністю в ній анархічного індивідуалізму – визначальної центральної системної  вдачі із систематичними причинно-наслідковими діями. Нібито саме ця, набагато більше, ніж лише риса, в складній структурі етнопсихологічного українця доволі часто у ключові, просто важливі  і не надто моменти колективної й індивідуальної історії  збурює в ньому почуття власної неопосередкованої кимось чи чимось причетності до життєдайного: свободи і влади.  Того, чого так у всі часи бракувало, бракує досі, …бракуватиме надалі?..

 

Першопричини і витоки свободолюбства українців і його, скоріш, і на жаль, такої негативної складової як анархо-індивідуалізм, дослідники вбачають дещо по-різному. Наприклад, В’ячеслав Липинський, автор концепції класократії,  ідеолог українського консервативно-монархічного руху і гетьманату початку ХХ століття, вважав засадничим чинником (і, варто сказати, негативним) в ментальності українців землю. Саме родюча земля і сприятливий клімат, на його думку, обумовлюють українську недержавність. Бо наявність, нехай і в минулому – «генетичний компас» зберігається довго у свідомості, особливо у царині позасвідомого,  легких і безпроблемних доступів до основних живодайних ресурсів, та ще й таких  тривких і доброякісних, призводили до виродження громадських інстинктів, розвивали лінощі, надмірну споглядальність і нездатність до тривалого і методичного зусилля.  Тобто, в даному випадку загальне благо виступає в ролі загального зла.

 

«Міжпосвареність» українця звичайно впливає на його схильність не визнавати авторитет, чи то просто якусь вагому перевагу  іншого українця над ним, єдиним-українцем, що повинно було би слугувати йому далеко не завжди лише негативним моментом, наприклад, на шляху до визволення себе-єдиного з тої чи іншої форми рабства. Та негативний момент суті рабства, що далеко виходить за форму, чи, якраз  навпаки, глибоко вкорінений у формі, заважає йому створити  єдину, цілісну і значно масивнішу форму з іншим, внаслідок таких невдалих спроб або геть пасивності зусиль у цьому напрямку, циклічно роздрібнюючись на формочки потоптаної суті. Всюдисущі знавці й тут знаходять пояснення: егоцентричне спрямування на внутрішній світ, фіксація на Его-хочу, що заважало/заважає йому, українцеві,  в достатній мірі зосередитись на іншому-українцеві і його проблемах, тим самим не лише трагічно, але й  стратегічно  ототожнити їх, дібрати спільного знаменника і спільної точки відліку, – спільного пункту призначення.  Наслідком фатального зволікання чи нехтування  стратегічним, випливає довжелезне плекання трагічного, тільки більше і довше за нього – плекання тактичного. Нерідко, саме під покровом трагічного. Подвійна трагедія.                                                                                                                                         

 

Відтак чи не відтак, та якщо не за Мартіном Бубером, не українцем, до речі, і не дослідником конкретно українства, але схожої проблеми  іншого народу та й людства загалом, мабуть,  у відношенні «Я-Ти» – вольовими зусиллями перемогу здобуває Я, Я-ке в підсумку  невідворотно регресує до відношення «ТИ-я» і стану «Воно».                                                           

 

Українці мусіли б визнавати чи не визнавати чиїсь авторитет, кращість, лідерство скоріше під впливом настрою, раптовим набігом почуттів, які б мали потім міцно «я-коритися» в їхнім світосприйнятті, аніж  в результаті холодного аналізу заслуг чи потенціалу іншого/інших. Саме тому так часто українці стають заручниками всіляких  технологів  масової свідомості, задовго будучи активними чи пасивними  заручниками власного Я ? Знаючі стверджують, що, всупереч усталеним поглядам на речі, рядового – рядового ! –  українця і ідентичного статусу росіянина різнить велике небажання  першого бути у програші, почуватися аутсайдером,  – можливо це така своєрідна гіперкомпенсація за реальне аутсайдерство і дійсний програш у наших ? Росіяни навіть на виборах, щоб хто не доводив, є факти, схильні жаліти слабших, відтак чинити своїм вершителям трошки, трошечки, «крапулєчку» на зло: голосувати за завідомо слабших, тих, в кого немає ні  йоти шансів, чого, як правило, не дозволить собі рядовий українець – от тут в нього вмикається увесь «аналізатор успіху».  Вочевидь, якщо слідами Юнга, росіянам властивий архетип «Бога-Царя», або «Царя-Бога», українцям «бога-Князя-удільного».  І тим без винятку і іншим усім – властиво «грішити» бажаннями, уявними і явними, набути тілесності і духу: «Царя-Бога», «бога-Князя-удільного». Що ж, цар Ти, чи князь Ти, всія Русі, мая Русі, а навіть до божка далеко все рівно. Хіба що, бездушного боввана якогось, не знесеного на площаді общєй історії.

 

Всі ці козачки, що видають себе за гетьманів, або гетьмани, вічні претенденти на ефемерну булаву, поборники самих себе, борці з іншими гетьманами, все це Один-Єдиний гігантський генний комплекс давньої української нереалізованості, що тягнеться шлейфом з минулих століть, акурат крізь сьогодення, далеко в майбутнє ? Правильніше, мабуть, казати – українсько-державної нереалізованості, через достатню реалізованість української «Я-кості».  Еге ж.                                                                                                                                   

 

Можливо, братів-росіян більше у цьому відношенні попустило, бо вони, як-не-як, відчувають власну «цілісну» причетність до якоїсь великої побудови, до конструкції, що призначена реалізовувати «тверде общее» в їхніх уявленнях, що теж базуються на крилатих почуттях, такою собі гіперкомпенсацію за «ненадійне окреме» ?  

 

Що «окреме» таки ненадійне, щоб це усвідомлювати і розуміти,  не потрібно бути чи ставати  росіянином, ані рядовим, ані великим баріном.  Тим паче, що навіть за величезного бажання, навіть в деяких жителів Одеси, Харкова, Донбасу  стати нєтока   «русскими», ай  «российскими»  у них все одно не вийде,  - тут не вийде.  Хіба що …жителів Криму, та й то до пори, до часу.

 

Через ненадійність «окремого» світ шляхами конфліктів минулого, теперішнього і майбутнього дедалі більше і відчутніше інтегрується, зростається. Що в кінцевому результаті з цього виросте, якими плодами розростеться,  питання інше, не для нашої з вами рядової голови.  Але те, що ми від нього нікуди не дінемося, не втечемо (ми не Сковорода, якого світ ловив і не спіймав), що повної автаркії і самоізоляції не існує в природі, існує тільки ізоляція, і ні та, ні інша нам не світять, через дивну двоїстість  нашої «Я-кості», Я-ка тримається на вдатній, врожайній «кості».

 

Ми туди увійдемо. Ми вже ногами давно там, просто чомусь нам щось не дає туди пірнути  з головою. Мабуть, голова велика, нерядова ?.. Плавуча, що природно не тоне, і, що природно застрягає…?

 

Можливо, з часом наша «Я-кість» стане не лише комусь, але й нам в нагоді, хоча вірогідніше, як завжди, лишень комусь з нас. Нічого не вдієш, таке життя, яке ми самі собі створили, щоб не торкавсь його Бог, а диявола маємо за клоуна – це подвійна неповага до Верховних Воюючих, від якої Один гнівається, а інший лютує. Хто карає за це, сказати важко ?  Є версія, що людина великою мірою сама себе карає, як для анархічного світогляду, досить прийнятно годилось би ? Чи анархізм не передбачає відповідальності за свою «Я-кість» навіть перед людинобогом ?  «кість» затонка для такого жирного і ваговитого «Я» ?  не втримає, хрусне і розлетиться на окремі друзочки?

 

Найтяжча доля в рядових атеїстів-анархістів, бо якщо ідея реінкарнації таки має місце в житті-повному, то вони, напевно, перевтілюються у владних мужів і жон з дуже-дуже заяложеною, обтяжливою  кармою попереднього життя. Якщо ні… то шансів немає. Жодних. Традиційно останній варіант ближчий для нашого світобачення, він справді справедливо-жорстоко реалістичний. І тут напевне зміною віри, подорожами на Схід  не зарадити – тому, кому суджено родитися на Заході, потрапить або в рай, пройшовши через чистилище, або пекло. Десь на частковому Сході все  значно суворіше: чистилища ніякого не буде. Однак молитися за безнадійних грішників потрібно  – таємниця існує.  І тепер розумію, чому вищий погляд людини-сучасної більш чи менш звернений і надалі тільки поглиблюватиметься в напрямі не часткового Сходу – боги і богині подають руку помочі, манячи  до себе, просячи натомість впустити Їх і Їх справдешніх адептів у невідбуті і покинуті сакралії чужих (?) земель. 

 

Чим виграшна наша, Західна, традиція порівняно з іншими, то тим, що перевтілення можливе ще за цього, наявного життя, без інакшої тілесності, але й без повної цілковитої зміни свідомості. Просто слід не грішити, дотримуватися Законів Завітів, от і ВСЕ. ВСЕ ще Західна традиція.  «Знайти того, хто грішить..», - не так потрібно ставити питання. Це не анархічна Західна традиція, зате анахронічна.

 

Нехотя опускаючись з неба на землю, ваш непокірний слуга анекдотом закінчувати не буде, бо на цей раз сей опус правив не за анекдот, а тільки заздро висловить радість і  смиренну гордість за тих співвітчизників, які  враз мастаки зчитувати  хитросплетену брехню сусідів і притому не вагаються їм висловити своє правди-ве-фе у вічі.  Навіть, коли називають-обзивають їх  конкуренти-Василі  «Штефанами» і «Штефками». 

 

«Я-кість» минає, добігає кінця, на зміну приходить «Ти-кість». Отака, сорі, «Ди-кість» ???  Ну не втримався без А.


29.09.2011 Яв Назар 1959 0
11.12.2025
Павло Мінка

Національні парки Івано-Франківщини, де зберігаються праліси та унікальні види рослин і тварин, стикаються з системними загрозами: незаконними рубками на сотні мільйонів гривень, організованими схемами та обмеженим контролем через воєнний стан.  

812
07.12.2025
Вікторія Косович

Ректор «Івано-Франківської академії Івана Золотоустого» та священник Олег Каськів понад двадцять років поєднує духовне покликання з керівництвом освітою. Як сучасна молодь поєднує навчання, технології та духовність? Чи може церква залишатися авторитетом у світі соцмереж? І як війна змінює освіту та цінності студентів — читайте в інтерв'ю Фіртці.  

4440
04.12.2025
Вікторія Матіїв

Священник з Івано-Франківська Василь Савчин в інтерв'ю журналістці Фіртки розповів про духовний сенс зимових свят — від Святого Миколая до Стрітення — і пояснив, як традиції та сімейні звичаї допомагають відчути Божу любов.  

1570
01.12.2025
Дар'я Могитич

Офіційна статистика прокуратури за 2024–2025 роки — ексклюзив від Фіртки.  

10781
29.11.2025
Олег Головенський

У передріздвяному інтерв’ю Фіртці мер Івано-Франківська Руслан Марцінків розповів про особисте життя: родинні традиції, сімейний «осередок Марцінківих» в Отинії, друзів і вміння прощати недоброзичливців, а також поділився думками про культурне життя міста — літературу та театр.

3259
28.11.2025
Діана Струк

Як комунальний транспорт Івано-Франківська адаптує маршрути, долає нестачу водіїв, реагує на скарги пасажирів, забезпечує доступність та планує розвиток до 2030 року, журналістка Фіртки поспілкувалася з директором комунального підприємства «Електроавтотрансу» Віталієм Голутяком.  

3538

Він мав особливий голос, талант композитора. Був дотепним, креативним, наполегливим, небагатослівним, потужним і результативним. А ще – дуже цілісною людиною. Такі зараз, в епоху мерехкотіння уваги в потоці самовпевненого дрібного, у все більшому дефіциті…

12930

Завдяки кіноіндустрії з її різдвяними фільмами ми добре знаємо про особливості  святкування Різдва в трансатлантичному світі (США, Канада, Великобританія) та Європі. В Україні серцем цього свята є колядки та щедрівки.  

885

«Голлівуд» завжди або передбачає, або програмує нам майбутнє.

1130

Будь-яку подію, будь-яке явище, будь-який процес можна символічно описати за допомогою одного з трьох ритуалів – наречення імені, шлюбу або панахиди

891
11.12.2025

Святкові застілля часто спокушають нас великою кількістю смачних страв, але переїдання може зіпсувати як настрій, так і самопочуття.  

6283 4
07.12.2025

Під час посту людина не вживає білкові продукти тваринного походження: м’ясо, рибу та молочні продукти. Натомість у раціоні залишаються крупи, бобові, горіхи, фрукти та овочі.    

31900 1
04.12.2025

Попри чудові якості, важливо розуміти, що грейпфрут відіграє особливу роль у взаємодії з певними ліками.

11486
13.12.2025

На переконання отця, справжню підтримку дають віра, молитва, Слово Боже, одновірці та щирі друзі. Важливо й самим бути поруч із тими, хто горює — підтримати присутністю, словом та молитвою.

8105
06.12.2025

Сьогодні, 6 грудня, в Україні за новим церковним календарем відзначають День святого Миколая.

1154
04.12.2025

Церква критично ставиться до ворожіння та будь-яких чарів. Усі вони — тяжкий гріх.

7622 1
11.12.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

38687 1
11.12.2025

Адміністрація президента США Дональда Трампа перевертає з ніг на голову звичну логіку американської зовнішньої політики — Європа шокована, але ще в очікуванні змін на кращі стосунки зі своїм стратегічним союзником.  

738
05.12.2025

Василь Вірастюк — народний депутат України IX скликання від Івано-Франківщини. За нього у 2021 році під час проміжних виборів у 87 окрузі проголосували понад 31,2% виборців.

4591
04.12.2025

Александр Стубб, президент та колишній прем’єр-міністр Фінляндії, дипломат та очільник світових структур з великим досвідом, розповів у Foreign Affairs про своє бачення майбутнього світу.

1127
01.12.2025

Вперше в історії Центральний банк Росії почав прямий розпродаж стратегічних запасів золота зі своїх резервів на внутрішньому ринку. Про це стверджує Служба зовнішньої розвідки України.

1479