Українська школа: дефініції, метафори та метаморфози (частина 2)

«З того часу тема реформи освіти, а трохи згодом – тема Нової української школи – стане одним із найбільш обговорюваних питань українського суспільства»... Цими словами 11 лютого 2022 року я закінчив історичний зріз про нашу освіту часів незалежності. Завершувався він словами, що «далі буде». Проте оце «далі» настало за дев’ять місяців опісля.

Нова українська школа

Стартувала влітку 2016 року з розробки й затвердження Державного стандарту початкової освіти та Державного стандарту базової освіти. Щоби не аналізувати всі документи, глянемо лише на зображення бажаного випускника НУШ: особистість, патріот та інноватор. Задля досягнення поставлених завдань освіта має стати інклюзивною та компетентнісно орієнтованою. Детально прочитати все можна тут: https://nus.org.ua/about/graduate/

Окремо заслуговує на увагу принцип «навчання упродовж життя», актуальний для всіх сторін освітнього процесу. Якщо для учнів він залишається лише теоретичним твердженням, то для учителів він уже вступив у дію: замість «підвищення кваліфікації» раз у три-п’ять років, учитель зобов’язаний ставати кращим щороку.

До речі, ринок миттєво відреагував появою десятків платформ, що надають послуги атестації учителям, серед них найуспішнішими є «Уміти вчити» https://umity.in.ua/, «На урок» https://naurok.com.ua/  та «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/. Приватна ініціатива, підштовхнута новим законом, забуяла в усій своїй красі й з усіма обставинами гучних скандалів (фейсбук вам у поміч).

Значною перевагою, помітною неозброєним оком, стало розширення можливостей для творців змін в освіті. Ринок освітніх послуг наповнився приватними школами, з початком пандемії – ще й онлайновими. Освіта стала конкурентною, комунальні заклади втратили монополію.

Реформа впроваджувалася поетапно: спершу елементи новизни появлялися в пілотних школах, вивчався досвід і лише тоді йшло масштабування на всю державу. Зазвичай для пілотування обиралися опорні заклади освіти, створені у громадах, таким чином державна субвенція стимулювала органи місцевого самоврядування приділяти достатньо уваги освіті.

Головною претензією до НУШ, озвучуваною частиною батьків та учителів, стало звинувачення у відсутності школи: класи перетворилися в простір ігор, розваг і відпочинку, щотижня –  творчих проєктів. Але тепер діти ХОТІЛИ йти до школи, а не сприймали це як кінець дитинства (пригадайте власний дитячий злам: від бажання йти у школу, до абсолютного відторгнення освіти).

Крім того, в структурі Нової школи відбулися й маленькі радощі: нове меню від зірки української кулінарії Клопотенка, впровадили безліч методик, у тому числі "в святая святих" – фізкультуру.

Була й велика радість для учителів: появилося поняття академічної свободи педагога, яке дає змогу самостійно обирати (чи створювати власні) підручники, програми, робочі матеріали та методики й це спричинило цунамі педагогічних нововведень в усіх школах,  а не лише в елітних навчальних закладах.

Великим досягненням стала модернізація матеріально-технічного забезпечення шкіл. Коли ще в кожній початковій школі були конструктори «Лего», великі інтерактивні панелі та зонування робочого простору на навчальний та відпочинковий?!

Головною перемогою реформи однозначно можна тепер вважати різноманітність освіти: вона тепер у нас різна і кожен знайде заклад освіти собі до душі: зі строгим дрескодом і вільним стилем, з гуманітарним ухилом чи з природничим, з натиском на навчання чи на вільний час і творчість тощо.

До речі, реформувалася й мережа закладів позашкілля і в цій сфері також приватні заклади почали серйозно підтискати комунальні, хоча й останні борються за "клієнта". Ринок в усій своїй красі!

Дискусії загострилися в момент, коли «традиційна» школа  зіткнулася із «нушівцями», які «нічого не знають».

Але ж Нова українська школа і не ставила за мету знаннєвий компонент, тому цілком логічно, що він понизився в сухих цифрах.

Але після підключення України до PISA (Programme for International Student Assessment) стало зрозуміло, що міф про «найкращу у світі» совєтську середню освіту лише міф.

Особливо гостро постала проблема математичних знань, на що Міністерство освіти відреагувало по-своєму: упровадило математику як обов’язковий предмет для Державної підсумкової атестації (ДПА) та Зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО).

У вересні 2022 року, згідно з Календарем реформи, стартував новий її етап – відбувся запуск НУШ в середній (базовій) освіті. І тут варто було б аналізувати що та як, адже «прийшли нушівці», проте повномасштабне вторгнення росії суттєво відкоригувало наші плани.

Першим ділом всю освіту "відправили" на двотижневі канікули «з метою убезпечення всіх учасників освітнього процесу». МОН надіслало відповідного рекомендаційного листа в Департаменти освіти і науки, а міністр освіти Шкарлет повідомив про це у своєму телеграм-каналі, який у певний момент навіть замінив собою офіційні джерела інформації міністерства.

Пізніше там, де це було можливо, навчальний процес відновили у дистанційному режимі. Крім того, школи на заході України перетворилися в пункти розміщення внутрішньо переміщених осіб та волонтерські хаби.

Оскільки значна кількість учасників освітнього процесу опинилася за межами нашої країни, то урядовцям довелося коригувати законодавчу базу, дозволяючи, наприклад, учителям проводити дистанційні уроки з-за кордону. Та й узагалі новий етап російсько-української війни створив купу прецедентів.

Увесь світ облетіли фото Федора Шандора та інших викладачів, котрі проводили заняття прямо з окопів. Пізніше учителі з повним тижневим навантаженням отримали бронь від мобілізації, але багато з них продовжили захищати батьківщину як добровольці. Для їх підтримки колеги створили фонд «Учитель іде в ЗСУ». На правах соціальної реклами, ось покликання на телеграм-канал ініціативи: https://t.me/teacher_warrior

Українська система освіти, як і вся держава, почала отримувати міжнародну цільову допомогу: від грошей на ремонти (як би іронічно це не звучало) від ЮНІСЕФ до цільових грантів підтримки й закупівлі генераторів від USAID.

Попри значну підтримку міжнародних організацій, несподівано скандальною стала заява «Міжнародної амністії»: «тактика українських військових ставить під загрозу цивільних» (повний текст), яка викликала обурення не лише наших співгромадян, адже перекладала провину за руйнування шкіл на самих українців.  

Серйозного удару зазнала найуспішніша реформа освіти часів незалежності: Зовнішнє Незалежне оцінювання.

Спершу скасували Пробне ЗНО, що на той момент, в умовах активних наступальних дій РФ і відсутності чіткої лінії фронту, виглядало цілком логічним і виправданим кроком.

Проте дальші зусилля міністра освіти були спрямовані на цілковиту відмову від ЗНО. Як мотив було озвучено бажання зберегти вступників, які опинившись за кордоном, захочуть навчатися там, а не вступати на навчання в українські заклади вищої освіти.

Але й до 2022 року багато українських абітурієнтів обирали навчання за кордоном. Також зростає тренд відмови від вищої освіти – абітурієнти або покидають навчання на першому-другому курсі, або узагалі ігнорують університет.

Після тривалої боротьби профільного комітету Верховної Ради України за підтримки громадського сектору та МОН було досягнуто компромісу: замість ЗНО відбувся Національний мультимедійний тест (НМТ), що складався із 60 запитань з трьох предметів: математики, української мови та історії України ХХ-ХХІ століть.

Остання, до речі, стала абсолютною несподіванкою для більшості вчителів і абітурієнтів, адже її обов’язково тепер мали складати і ті, хто планував навчатися на фізиків, географів чи лікарів.

У нерівних умовах опинилися й учасники НМТ різних сесій і черг, адже на другому-третьому тижнях тестування запитання вже повторювались. Соцмережі повнились аналізами робіт та просто опублікованими варіантами. Цілком логічно, що кількість «двохсотбальників» сягнула небачених у минулі роки тисяч осіб.

Родзинкою на вступній кампанії воєнного часу став «мотиваційний лист», що був обов’язковим елементом вступу. Критерії його оцінювання були незрозумілими й давали широчезний простір для маніпуляцій і зловживань.

Фактично було суттєво послаблено позиції Українського Центру Оцінювання якості освіти, як незалежної структури, дискредитовано саму процедуру численними порушеннями та недопрацюваннями, а згодом і взагалі УЦОЯО очолив Едуард Цирулік, людина без жодного досвіду.

Станом на момент написання статті Міністерство освіти вже анонсувало, що вступна кампанія 2023 року також відбудеться за допомогою НМТ, але цього разу з чотирьох предметів. Також обіцяно розширити перелік навчальних дисциплін, що будуть надані на вибір абітурієнтам.

Восени навчальний процес в Україні відновили. Десь – дистанційно, десь у змішаному форматі, а деінде розпочалося й очне навчання. Головною вимогою, враховуючи регулярні ракетні обстріли росіянцями цивільної інфраструктури, стала наявність належно облаштованих укриттів.

Сповна спрацювала база, створена на законодавчому рівні у минулі роки: учні та їхні батьки мають можливість обирати не лише навчальний заклад, але й форму навчання. Найпоширенішими стали екстернат (головним чином для тих, хто навчається за кордоном, проте хоче отримати й український документ про освіту), домашнє навчання та дистанційка.

Тривалий час управління освітою відбувалося в ручному режимі адміністраціями закладів освіти та місцевим самоврядуванням і тут ми бачимо результат розширення самоуправління шкіл, закріпленого законодавчо ще у 2016 році.

Станом на зараз в закладах освіти облаштовуються «пункти незламності» (фактично – пункти обігріву з можливістю скористатися зарядкою), а сама освіта готується до затяжної невизначеної в термінах паузи (чи то чергових канікул, чи асинхронного дистанційного навчання).


23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

530
21.04.2025
Лука Головенський

Де саме в Мюнхені були вбиті агентом КДБ Степан Бандера та Лев Ребет, де знаходилися офіси ОУН, Антибільшовицького Блоку Народів, газетні редакції та проживали Ярослав та Ярослава Стецьки, — про все це у нашому сьогоднішньому дослідженні.

1446
16.04.2025
Тетяна Ткаченко

Про свій шлях у війську, байдужість тилу, сучасні методи мобілізації, терміни служби та історії з війни, які залишили глибокий слід у пам’яті, капітан медичної служби, командир кейсевак-групи 1 батальйону 93-ї бригади Олександр Соколюк розповів  журналістці Фіртки.

3031
12.04.2025
Вікторія Матіїв

Про шлях до Христа, як розрізняти Божу волю від власних бажань, сумніви щодо віри, значення Пасхи та як зберігати духовний спокій під час війни, журналістка Фіртки поспілкувалася зі священником Василем Савчином, який служить в парафії святих Кирила і Методія, Лемківської церкви в Івано-Франківську.

2075 3
09.04.2025
Діана Струк

Про  долю малокомплектних шкіл на Івано-Франківщині, освітню реформу, інклюзивне навчання, виклики та перспективи в освіті, Фіртка поспілкувалася з директором Департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОВА Віктором Кімаковичем.

4146
07.04.2025
Олег Головенський

З аналізу декларацій народних депутатів з Івано-Франківщини сьогодні Фіртка розпочинає цикл матеріалів про декларації депутатів, політиків, службовців, силовиків та суддів Прикарпаття.  

5924

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

379

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

395

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

393

В цікаві часи живемо. Яке покоління могло ще б спостерігати «Армагедон онлайн» (або ж сингулярний перехід) — хто його знає що вийде? Щодня новини, яких колись вистачало б на десятиліття…

521
18.04.2025

Порівняно з 2024 роком, більшість товарів подорожчали.

830
16.04.2025

Від початку року ціни зросли на 3,4%. Для порівняння, по Україні в цілому інфляція у березні становила 1,5%, а з початку року — 3,5% (без урахування тимчасово окупованих територій та зон бойових дій).  

795
11.04.2025

Здоров’я кишківника є надзвичайно важливим для загального самопочуття. Правильна робота травної системи впливає не лише на обмін речовин, але й на імунітет, настрій і навіть стан шкіри.  

1081
22.04.2025

Видання The Week UK з посиланням на колишнього секретаря померлого папи Франциска включило 45-річного кардинала-українця Миколу Бичка з Австралії в перелік кандидатів на посаду нового Папи Римського.

522
19.04.2025

Які продукти обов’язково мають бути у великодньому кошику, а що освячувати не варто, журналістка Фіртки розпитала у священника Василя Савчина.

2388
17.04.2025

Сьогодні, 17 квітня, християни відзначають Чистий четвер — особливий день у Страсному тижні, який символізує очищення тіла й душі напередодні Великодня.  

836
13.04.2025

Квітна неділя — останній день перед Страсним тижнем. Щороку навесні християни святкують особливий день — Вербну неділю.  

1156
23.04.2025

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

34116 1
21.04.2025

Наступного тижня команда американського президента Дональда Трампа вирушить до Лондона для перемовин щодо перемир’я в Україні.  

378
18.04.2025

Президент Володимир Зеленський застерігає, що держава-агресор готується до завдання нових ударів по українській енергетичній інфраструктурі.  

716 2
16.04.2025

Президент США Дональд Трамп відмовився передати Україні системи Patriot, навіть попри пропозицію придбати зброю за 50 мільярдів доларів.    

912
13.04.2025

Президент США Дональд Трамп продовжив дію санкцій, які Байден запровадив проти РФ з 2021 року.

683