
Уже з 2026-2027 навчального року школи функціонуватимуть за новими правилами — у межах реформи «Нова українська школа» (НУШ).
Так, наприкінці березня 2025 року у мережі з'явилась інформація, що в області можуть закрити 50 шкіл у 25 громадах. Така загроза нібито пов'язана з законопроєктом №13120, в якому фактично прописали закриття шкіл, де навчається невелика кількість дітей. Утім, попри чутки, про масове закриття закладів освіти не йдеться.
Йдеться про трансформацію мережі шкіл з урахуванням демографії, якості освіти та реальних потреб громад. Це в інтерв'ю Фіртці розповів директор Департаменту освіти і науки Івано-Франківської обласної військової адміністрації Віктор Кімакович.
"Уявімо школу у вигаданому містечку Наше. До 2027 року вона працювала з 1 по 11 клас. Але через недостатню кількість учнів не зможе отримати статус ліцею. Тому з 2027 року працюватиме як гімназія — тобто з 1 по 9 клас.
Це не закриття. Школа продовжить свою роботу, надаватиме якісну освіту й матиме змогу розвиватися. Якщо в громаді зросте кількість дітей — заклад знову зможе розширитися", — каже Віктор Кімакович.
З його слів, усе впирається в демографію. У деяких громадах фіксують до 50% падіння народжуваності, і це вже впливає на шкільну мережу.
"Наприклад, щоб гімназія працювала ефективно, у ній має бути не менше 45 учнів — по п’ять дітей на кожен клас із 1 по 9.
Менша кількість учнів не означає автоматичне закриття. Такі школи можуть фінансуватися з місцевого бюджету або за допомогою донорів.
Громади самі приймають рішення: залишити школу, зробити її філією опорної, призупинити діяльність чи зберегти на місцевому фінансуванні".
Окрім того, кількість дітей є важливою, адже за міжнародними дослідженнями (наприклад, PISA), у малих колективах якість освіти зазвичай нижча.
«Є міжнародне дослідження якості освіти PISA, які проводять моніторинг якості знань в усьому світі. Вони чітко довели, що в малих колективах якість навчання гірша, ніж у великих, де є педагогічна конкуренція, є соціалізація, робота в команді та інші речі.
Це не означає, що вчитель в сільській школі, де є 20 дітей, погано працює. Можливо, він працює дуже добре, але ці обставини не дають йому реалізувати увесь потенціал.
Тому політичні рішення не повинні впливати ні на якість навчання, ні на дитинство нашого підростаючого покоління».
Як продовжує Віктор Кімакович, у деяких селах, як-от Нові Скоморохи, де в гімназії навчаються лише 20 дітей, перспектива невтішна. Через низьку народжуваність громада не очікує збільшення учнів.
«У таких випадках школу можуть перевести на початковий рівень (1–4 класи), але вона не припиняє своє існування.
Водночас є й приклади, як Вороненківська школа, де громада бачить позитивну демографічну динаміку й готова підтримувати школу.
Отже, школи не зникають — змінюється формат. Головне не кількість табличок на будівлях, а якісна освіта і комфорт дитини. Саме громада вирішує, як виглядатиме її шкільна мережа».
Більше читайте у матеріалі: "Рішення політиків не повинні впливати на дитинство": головний освітянин Івано-Франківщини про малокомплектні школи, реформу НУШ та недостачу вчителів.
Підписуйтесь на канал Фіртки в Telegram, читайте нас у Facebook, дивіться на YouTubе. Цікаві та актуальні новини з першоджерел!
Читайте також:
«Очікуємо 13-14 тисяч учасників»: скільки учнів на Івано-Франківщині вже зареєструвалися на НМТ-2025
Інформаційна війна: у закладах освіти Івано-Франківська проведуть заходи з протидії вербуванню
На Прикарпатті відновили очне навчання в школах. Які заклади залишаються на карантині